اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

بی­‌مبالاتی در حفظ بهداشت عمومی از سیئات بزرگ است

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان گفت: هرگونه سهل­‌انگاری و بی­‌مبالاتی در حفظ جان و سلامت و بهداشت عمومی به طور قطع از سیئات بزرگ و مستحق عذاب الهی است.

بی­‌مبالاتی در حفظ بهداشت عمومی از سیئات بزرگ است

آیت ­الله عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفت ­وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ملّت و دولت در یک بسیج ملّی و با امداد الهی دست به دست هم داده ­اند تا کرونا را شکست بدهند، گفت: در این راستا، دعا و توسل از سویی و رعایت دستورات بهداشتی و دستورالعمل­ هایی که مسئولین می­ دهند، از سوی دیگر، دو روی سکّه شکست کرونا است.

*امداد بیماران کرونایی مصداق «حَسَنه ماندگار» است

وی ادامه داد: در این بین، امداد و یاری بیماریان کرونایی یا افراد در معرض یا کمک به نظامات پیش­گیرانه در شرایط شیوع این ویروس، مثل رعایت بهداشت عمومی، ضدعفونی کردن و هرگونه کمک و هم­یاری و هم ­افزایی و پشتیبانی، نظیر اقداماتی که اقشار گوناگون از قبیل طلّاب، بسیجیان و پرستاران انجام داده اند، از مصادیق «تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی» است که تحت عنوان حسنات ماندگار ثبت می ­شود.

کعبی با بیان اینکه کمک و همیاری قشرهای مختلف مردم در این روزها از مصادیق خدمت به خلق خدا و «اغاثه ملهوف» است، گفت: در راوایات، اغاثه ملهوف، به­ معنای امداد و پناه دادن به افراد گرفتار در مسائل سخت آمده است که باعث خوشحالی قلب مؤمنین و برآورده شدن حاجات است. این عناوین در روایات ما، حسنات بی­شمار دارند و هرگونه سهل­ انگاری و بی­ مبالاتی در حفظ جان و سلامت و بهداشت عمومی به طور قطع از سیئات بزرگ و مستحق عذاب الهی است.

*خلق صحنه های ایثار نشانه صبار و شکور بودن ملت ایران است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ملت ایران در کنار مسئولان، صحنه­ های درخشانی از ایثار و فداکاری و همیاری را خلق کردند که نشانه همان صبّار و شکور بودن ملت ایران است که اخیراً در بیانات رهبر انقلاب آمد.

کعبی با بیان اینکه ملت ایران می­ تواند تهدید کرونا را به فرصتی بزرگ و رزمایشی ملّی برای بهداشت عمومی و سلامت و صیانت از جان مردم تبدیل کند، تصریح کرد: مردم در شرایط فعلی برای حفظ جان خود، نیازمند دارو، لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده و نظایر آن هستند. در چنین شرایطی، می ­بینیم که برخی کارخانه ­ها خط تولید خود را تغییر داده و چندشیفته کار می­ کنند؛ این نوعی جهاد فی سبیل الله و کمک به مردم خوب و ایثارگر ملّت ایران به حساب می ­آید.

کعبی افزود: متأسفانه عده ­ای قلیل هم با احتکار دارو و لوازم بهداشتی، مرتکب یک عمل ضدّانسانی شده­ اند که علاوه بر اینکه از مصادیق احتکار در شرایط بحران و عمل مجرمانه است، در شرایط ناجوانمردانه­ ای اقدام به این کار کرده­ اند و ملت از آن­ها ابراز تنفر کرده است. دستگاه قضا هم قطعاً طبق قانون و ضوابط با آن­ها برخورد خواهد داشت.

استاد حوزه با بیان اینکه انجام یا ترک کارهایی که مقدمه حفظ نفس است واجب است، اظهار داشت: در این شرایط رعایت توصیه ­های بهداشتی، مقدمه حفظ نفس است که همه فقها می­ گویند کارهایی را که باعث حفظ نفس می ­شود باید انجام دهیم.

*پاکی، انسان را به ایمان راهنمایی می کند

کعبی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در آیات و روایات گفت: در روایتی آمده است که پاکی، انسان را به ایمان راهنمایی می­ کند و ایمان، همراه انسان در بهشت است. درنتیجه بهداشت، هدایتگر انسان به بهشت است. در این زمینه رعایت بهداشت هم ارزشمند است و هم اثر معنوی دارد. درروایات، رعایت نکردن بهداشت فردی، به ­شدت مذمّت شده و از کسی که رعایت نکند ابراز تنفر شده است.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: امیرالمومنین علیه­ السلام چهارصد خصلت مفید برای دنیا و آخرت ذکر می­کنند که در آن، تأکید ویژه­ ای بر بهداشت و تندرستی می­ کنند و می­فرمایند «با آب، خود را از بوهای بدی که انسان را آزرده می­ کند، پاک کنید که خداوند در میان بندگانش، از بنده آلوده و کسی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی­ کند، متنفر است».

کعبی افزود: امام صادق علیه­ السلام می­ فرمایند هر چیزی که به مسلمانان و تجمع آن­ها ضرر و زیان می ­رساند ضمانت­ آور است. پس حفظ سلامت خود و مراقبت از سلامت دیگران در برابر بیماری ­هایی که خطر جانی دارند، واجب شرعی است.

*دعایی که امام صادق خواندن آن را در هر صبح و شب توصیه کردند

وی درباره ادعیه و توسّلاتی که توجه به آن­ها در هنگام بلا، مفید است گفت: علاوه بر دعای هفتم صحیفه سجّادیه و نماز جعفر طیّار، دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ؛خداوندا! من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده» نیز راهگشاست. امام صادق علیه السلام می فرمایند «اگر کسی صبحگاهان و هنگام غروب سه بار این دعا را بخواند از مشکلات در امان می ماند و پدرم امام باقر فرمود این دعا در خزانه غیب الهی است». همانگونه که دعای ۲۳ و ۵۴ صحیفه سجّادیه نیز درباره سلامتی مؤثر است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان تصریح کرد: امیدواریم با توسلات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر و ادعیه زاکیه مؤمنین و بزرگان دین و ادعیه زاکیه رهبر انقلاب و مراجع تقلید و با همیاری و تعاون و ایثار ملّت ایران و با امداد الهی، ملّت ایران بتواند از این بحران کرونا عبور کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول