اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مروری بر مهم‌ترین مطالبات در «فارس من»/ مردم: چگونه در قرنطینه خانگی بمانیم؟

این گزارش مروری است بر مهم‌ترین مطالبات مردم در قرنطینه خانگی در «فارس من».

مروری بر مهم‌ترین مطالبات در «فارس من»/ مردم: چگونه در قرنطینه خانگی بمانیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ نمودار همه‌گیری کرونا صعودی است. تعداد بیشتری روزانه آلوده می‌شوند. زنجیره آدم‌کُشی بیماری را باید قطع کرد. بهترین راه‌ قرنطینه است؛ قرنطینه خانگی. روشی که در دیگر کشورها هم استفاده شده. خانه‌نشینی ولی کار ساده‌ای نیست. مردم مشکلات فراوانی دارند؛ مشکلاتی که اگر مورد توجه قرار نگیرد، در خانه ماندن هم به حاشیه می‌رود. سوژه‌های فراوان شما در «فارس من» نمودار روشنی از همین موارد است؛ ببینیم؛

 

اول| فرمان قرنطینه یا تبلیغات؛ مردم کدام را باور کنند؟

قبول دارید نمی‌شود وقتی تلویزیون ۲۴ساعته مشغول پخش آگهی‌های گوناگون است، در خانه ماند؟ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته تا تبلیغ آن مغازه که برای مشتری‌هایش سرویس اختصاصی ارسال می‌کند! حق دارند مردم اگر از این دوگانگی‌ها شکایت کنند. مردمی که از خانه‌نشینی حسابی کلافه‌ شدند. توصیه‌های پُرحجم مقامات مبنی بر ضرورت خانه‌نشینی را باید باور کرد یا تبلیغات مفصل سیما را؟

همین مطلب موضوع سوژه‌های متعدد شما در «فارس من» هم بود. مثلاً مخاطبی با ایجاد کمپین باعنوان «کرونا و حراجستون فروشگاه‌های بزرگ؟» نوشت: «با توجه به شیوع بیماری کرونا و این همه تلاش برای عدم حضور مردم در مجامع، چرا اینقدر حراج بزرگ فروشگاه رفاه در تلویزیون و غیره تبلیغ می‌شود؟ برای عدم حضور باید همه جانبه عمل کرد. با یک‌بام و دو هوا کار پیش نمی‌رود.»

 

یا در پویش دیگری باعنوان «توقف آگهی‌های بازرگانی بامحتوای تشویق مردم به خروج از منزل» آمده است: «متأسفانه شاهد این هستیم که صداوسیما مشغول پخش پُرتکرار آگهی‌هایی است که دعوت به حضور در مراکز خرید مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فرش‌فروشی و غیره می‌نمایند. آیا این خود نقض و بی‌اثر کردن صحبت‌های مسئولین مربوطه و باعث انتشار بیشتر این بیماری نمی‌شود؟ از خبرگزاری فارس خواهشمندیم پیگیری کند.»

معصومه نصیری، قائم مقام انجمن سواد رسانه ای این اقدام رسانه ملی را مصداق «شلختگی رسانه‌ای» می‌داند. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «این نشان می‌دهد هر جزیره در رسانه ملی کار خود را انجام می‌دهد و انسجام همگانی در آن وجود ندارد. و الا چنین تناقضی ممکن نیست؛ از یک طرف مدام مردم را به خانه ماندن تشویق کنند و از یک طرف بشتابید، بشتابید پخش کنند.»

 

این موضوع را در روزهای آینده بیشتر پیگیری می‌کنیم. سوژه‌های کرونایی شما خاصه اولویت نخست همکاران من در گروه‌های مختلف تحریریه است.

 

دوم| تعطیل نشدن اداره‌ها و قرنطینه خانگی؛ چگونه ممکن است؟!

استرس یعنی کارمند دولت بودن! یعنی درست در میانه‌ی بحران مجبور باشی هر روز 8 صبح محل کار، کارت بکشی! آن هم در روزهایی که تمام کارشناسان و علمای قوم «خانه‌نشینی» را برای رهایی از بیماری توصیه کردند. فرض هم که باقی اعضای خانواده قرنطینه باشند، همین رفت‌وآمدهای پدر خانواده آیا خطرناک نیست؟ آیا نمی‌تواند بقیه را آلوده کند؟ خوب این‌ چطور قرنطینه‌ای است اساساً؟!

همین سؤال خیلی از مردم هم هست؛ صدها نفر از آن‌ها با تشکیل یک کمپین در «فارس من» خواستار تعطیلی اداره‌ها و کارمندان دادگستری شدند. در این پویش آمده است: «وزارت بهداشت می‌گوید شرایط اضطراری است از منزل خارج نشوید! اما کارمندان می‌گویند وقتی ادارات تعطیل نشدند چگونه از منزل خارج نشویم؟! دقت کنید وقتی یک کارمند سرکار می‌رود هنگام بازگشت از محل کار تمام خانواده او در معرض شیوع قرار می‌گیرند.»

 

حامیان این پویش معتقدند اگر دولت می‌خواهد از ایده‌ی قرنطینه‌ی خانگی نتیجه بگیرد، باید اداره‌ها و دادگستری‌ها را هم تعطیل کند. موضوعی که البته تا امروز عملیاتی نشده. همکاران من هم‌چنان پیگیر ماجرا هستند. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

سوم| بلاتکلیفی کنکوری‌ها؛ تاریخ دقیق آزمون‌های سراسری را تعیین کنید

دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی خانه‌نشین شدند؛ از طرفی آزمون‌های سراسری هم تعویق شد. از کنکور دکتری گرفته که قرار بود اسفند ماه برگزار شود، تا آزمون ارشد. داوطلبان این آزمون‌ها سرگردانند. قرنطینه اختیار کرده‌اند و مطالعه می‌کنند. دست‌دست کردن مسؤلین در انتخاب قطعی تاریخ جایگزین اما حسابی برنامه درس خواندن آنها را هم به‌هم ریخته است.

صدها نفر از آن‌ها مطالبه‌ای باعنوان «تاریخ قطعی کنکور دکتری و ارشد ۹۹ را زودتر تعیین کنید!» تشکیل دادند. در این کمپین آمده است: «باتوجه به‌گسترش روزافزون بیماری، هر روز خبرهای رسمی و غیررسمی از تعویق مجدد آزمون‌ها، در فضای مجازی منتشر می‌شود، که تمرکز و تعادل روحی داوطلبان را به‌هم می‌ریزد. دانشجویان و داوطلبان این آزمون‌ها نیاز به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب برای مطالعه و جمع‌بندی دارند.»

 

حامیان این کمپین معتقدند تعیین دقیق هرچه سریع‌تر تاریخ آزمون می‌تواند خیلی به منظم شدن برنامه‌ریزی داوطلبان کمک کند. حتماً؛ موضوع را در روزهای آینده از وزارت‌خانه پیگیر خواهیم شد. منتظر اخبار تکمیلی باشید.

 

چهارم| افزایش تعطیلات عید فطر برای تشویق مردم به سفر نرفتن

عید بود و مسافرت‌هایش؛ مردم عادت کرده بودند از تعطیلات برای سرکشی به اقوام و تفرج استفاده کنند. امسال اما برای کنترل هرچه بیشتر کرونا پرهیز از جابجایی ضروری است. کار سختی که اگر جدی گرفته نشود، خدا می‌داند چقدر تلفات روی دست ما خواهد گذاشت. در کنار تمام این حرف‌ها اما در نظر گرفتن تعطیلات اضافی بعد از مهار بیماری، برای تشویق مردم به خانه ماندن ضروری است. اقدامی که می‌تواند تمایل مردم به خانه‌نشینی را افزایش دهد.

همین موضوع مطالبه مردم هست؛ در کمپینی که باعنوان «تشویق به سفر نرفتن با اعلام افزایش سهمیه بنزین و تعطیلات در عید فطر» به ثبت رسید. در این پویش آمده است: «عید امسال آمیخته شده با کرونا و اصرار مسئولان به بیرون نیامدن مردم و نرفتن به مسافرت. اگر به مردم اعلام شود روزهای تعطیلی عید فطر بیشتر خواهد شد و سهمیه بنزین هم افزایش می‌یابد، مردم تشویق به نرفتن مسافرت در ایام عید خواهند شد.»

 

خانه‌نشینی کار دشواری است؛ مردم در قرنطینه مشکلات فراوانی دارند. «فارس من» در اختیار شما است. برای پیگیری آن مشکلات روی ما حساب کنید. این حداقل کاری است که از دستان ما برای شکست آدم‌کُش چینی ساخته است. کرونا شکست خواهد خورد؛ اگر بهداشت و مراقبت را سرلوحه کنیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول