اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ماهواره چین قطب جنوب را رصد کرد

نخستین ماهواره چینی رصد قطب جنوب، مأموریت مشاهده از این قطب را پس از شش ماه در مدار زمین به پایان رسانده است.

ماهواره چین قطب جنوب را رصد کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، نخستین ماهواره چینی رصد قطب جنوب، مأموریت مشاهده از این قطب را پس از شش ماه در مدار زمین به پایان رسانده است.

 ماهواره اکتشافی قطب جنوب چین به نام مسیریاب یخ در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد و تا به حال بیش از هزار تصویر را از نواحی مختلف قطب جنوب برای استفاده محققان چینی ارسال کرده است.

براساس بیانیه تیم عملیاتی این ماهواره بیش از ۱۰۰۰ تصویر را پوشش داده، مسیریاب یخ شاهد دو فرو ریختن  گسترده یخ در  قطب  جنوب بوده که یکی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ و دیگری در یخچال‌های Pine و در فوریه سال جاری رخ داده است. 

سرپرست تیم عملیاتی ماهواره مسیریاب یخ می‌گوید: این ماهواره نظارت مستمر بر روی این وقایع را به منظور به دست آوردن تصاویر و داده‌های مهم انجام داده است.

به گفته چنگ شیائو  دانشمند برجسته این پروژه، از داده‌های مسیریاب یخ برای مطالعه تغییرات آب و هوایی جهانی و توسعه مسیرهای حمل و نقل قطب شمال نیز استفاده خواهد شد.

در گذشته دانشمندان چینی مطالعات قطبی را عمدتا بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط کشتی‌ها و ایستگاه‌های تحقیقاتی انجام می‌دادند. استفاده از فناوری ماهواره‌ای سنجش از راه دور  آنها را قادر می‌سازد تا تصاویر و داده‌هایی از مناطق با دسترسی دشوار را رصد و به دست آورند.

ماهواره رصد قطبی، با عمر تقریباً یک سال طراحی، تنها ۱۶ کیلوگرم وزن دارد؛ این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه پکن آغاز شده است.

مسیریاب یخ مجهز به دوربین‌های با وضوح بالا است که می‌تواند طی پنج روز به پوشش کامل قطب جنوب و قطب شمال دست یابد. این ماهواره همچنین دارای یک سیستم شناسایی خودکار است.

تیم عملیاتی به زودی داده‌های قطب جنوب را برای پشتیبانی از تحقیقات قطبی چینی و بین المللی منتشر می‌کند؛ این ماهواره همچنین به زودی نخستین مأموریت مشاهده قطب شمال را  آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول