اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

کرونا موجب فراموشی زلزله‌زدگان آذربایجان‌ غربی شد/ نیاز مردم به توجه مردم و مسؤولان+فیلم

با گذشت ۲۰ روز از زلزله قطور خوی در آذربایجان‌ غربی، مردم این مناطق با مشکلات زیادی مواجهند.

کرونا موجب فراموشی زلزله‌زدگان آذربایجان‌ غربی شد/ نیاز مردم به توجه مردم و مسؤولان+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، 4 اسفند ماه امسال زلزله‌ نسبتا بزرگی بخش قطور شهرستان خوی را لرزاند که این زمین‌لرزه 30 پس لرزه 3 تا 4.2 ریشتری به همراه داشت و خسارت قابل توجهی به 43 روستای این منطقه وارد کرد.

وقوع دومین زلزله به فاصله یک روز و به بزرگی  5.9 ریشتر در قطور خوی سبب شد تا میزان ویرانی اماکن مسکونی افزایش یابد و تعداد خانوار بیشتری در این روستاها بی‌خانمان شوند، این در حالی است که با گذشت بیش از 20 روز، پس‌لرزه‌های روزانه چندین مرتبه خوی را می‌لرزاند.

هرچند این زمین لرزه‌ها در آذربایجان‌غربی خسارت جانی در پی نداشت، ولی شرایط جوی حاکم بر منطقه، کمبود لوازم گرمایشی، زندگی اهالی در چادرها و کمبود سرویس بهداشتی سبب شده تا گذران زندگی برای اهالی این روستاها سخت‌تر شود که ضروری است، با شیوع بیماری کروناویروس و ارسال کمک‌های مردمی و احتمال آلوده بودن این اقلام، بیش از پیش مورد توجه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان قرار گیرد تا شاهد وقوع مشکل در این مناطق نباشیم.

استاندار آذربایجان‌غربی دیروز از پرداخت ۵ میلیارد تومان خسارت بیمه اماکن روستایی برای زلزله زدگان قطور خبر داد ولی مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی پرداخت خسارت بیمه اماکن آسیب دیده را برای روزهای آینده وعده می‌دهد.

5 میلیارد تومان به حساب مالکین واحدهای تعیین خسارت شده پرداخت شد

براساس سایت اطلاع رسانی استانداری، استاندار آذربایجان غربی، اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت بیمه‌گزار برای بیمه اماکن روستایی در ۲۰ کیلومتر نوار مرزی و پس از بررسی بخشی از واحدهای خسارت دیده، مبلغ ۵ میلیارد تومان به حساب مالکین واحدهای تعیین خسارت شده پرداخت شد.

محمدمهدی شهریاری اعلام کرد: این مبالغ واریزی فعلا قابل برداشت نیست و با شروع عملیات عمرانی جهت ساخت مسکن قابلیت برداشت را دارد.

وی ادامه داد: مراحل بررسی میزان خسارت واحدهای آسیب دیده به سرعت از سوی شرکت بیمه‌گزار در حال انجام است و به محض اتمام بررسی‌ها میزان خسارت برآورد شده به حساب مالکین واریز می‌شود.

آواربرداری 420 واحد آسیب دیده

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه گفت: 6 هزار و 130 واحد در زلزله قطور خوی دچار خسارت شدند که از این تعداد 4 هزار و 500 واحد نیازمند بازسازی و 630 واحد نیازمند تعمیرات هستند.

آیدین رحمانی با اشاره به تداوم عملیات آواربرداری، تصریح کرد: تا روز گذشته 420 واحد آسیب دیده آواربرداری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه عملیات آواربرداری کار تخصصی است و همراهی و مشارکت مردم را می‌طلبد و باید اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجازه آواربرداری را به صاحبان واحدهای مسکونی کسب کرده و سپس اقدام به آواربرداری کند، روند آواربرداری آنطور که در توان داریم، پیش نمی‌رود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: برخی اهالی منطقه تمایل دارند مصالح و وسایل ساختمانی خود را از زیر آوار برداشته و سپس اجازه آواربرداری را به ماشین‌آلات بنیاد مسکن بدهند.

رحمانی با بیان اینکه کار آواربرداری 10 روز پس از وقوع زمین لرزه در این منطقه آغاز شده است، خواستار همکاری هر چه بیشتر اهالی روستاهای آسیب دیده، در این زمینه شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در روزهای آینده تسهیلات لازم برای شروع عملیات بازسازی در اختیار خانوارهای آسیب دیده قرار گیرد تا با نظارت بنیاد مسکن و مشارکت خود اهالی کار ساخت و ساز واحدهای مسکونی آغاز شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مقاوم سازی 35 درصد اماکن روستایی استان، گفت: از سال 84 دولت برای خانوارهایی که خواهان دریافت وام مسکن روستایی هستند با سود 5 درصد و بازپرداخت 15 ساله تسهیلات واگذار می‌کند که تا به امروز 78 هزار خانوار روستاهای آذربایجان غربی با استفاده از وام‌های طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی نسبت به ساخت و ساز مسکن مقاوم اقدام کرده‌اند و بنیاد مسکن نیز نظارت کافی در این خصوص انجام داده است.

خسارت اماکن مسکونی آسیب دیده در روزهای آینده پرداخت می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز ادامه داد: در راستای پرداخت خسارت توسط بیمه، جلسات مختلفی با بیمه دانا برگزار شده و مقرر شده طی روزهای آینده، شاهد پرداخت  خسارت از طریق بیمه دانا باشیم.

امیرعباس جعفری افزود: با عنایت به اینکه اغلب اهالی روستا به دلیل شرایط جوی و پس لرزه‌هایی که به وقوع می‌پیوندد به روستاهای دیگر و شهرهای دیگر به صورت موقت کوچ کرده‌اند در حد امکان و نیاز در روستاهای مورد نیاز سرویس بهداشتی راه‌اندازی شده است و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان خوی نفراتی را به این مناطق اعزام و به صورت مستمر از منطقه بازدید می‌کنند  و از سوی دیگر خانه بهداشت روستایی و کارشناسان مربوطه نیز به خانوارهای روستایی حاضر در روستا لوازم بهداشتی توزیع می‌کنند ولی ضروری است اهالی این روستاها نیز بر رعایت بهداشت فردی در شرایط کنونی بیشتر توجه داشته باشند.

کمک‌های رسیده کافی نیست

با وجود حضور مردم و نیروهای امدادی و گروه‌های جهادی اما هنوز مردم این مناطق با مشکلات زیادی مواجه ‌هستند و توجه ویژه مسئولان استانی و ملی را نیاز دارند.

 

 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول