اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اولویت «اومافیلم» توجه به اقشاری است که رسانه ندارند/ برخورد صریح با سوژه‌های حساس

مدیرموسسه اومافیلم با اشاره به اینکه رویکرد این موسسه بر نقد درون گفتمانی است، از توجه به اقشاری که رسانه ندارند به عنوان مهمترین اولویت موضوعی در آثار مستند خبر داد.

اولویت «اومافیلم» توجه به اقشاری است که رسانه ندارند/ برخورد صریح با سوژه‌های حساس

سیدجمال عودسیمین مدیر موسسه اومافیلم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص اولویت‌های کاری این مجموعه برای سال ۹۹ اظهار داشت: از سال 1390 که «اومافیلم» موجودیت خود را در عرصه مستندسازی کشور اعلام کرد همواره با رویکرد ساخت آثار عدالت محور تلاش کرده‌ایم آثاری را تولید کنیم که به عنوان یک مجموعه پویا حامی مستندسازان جوان باشیم و علاوه بر دغدغه عدالت اجتماعی همواره دغدغه جذب و معرفی مستندسازان جوان را نیز داشته‌ایم که این موضوع را در سال 99 نیز به عنوان رویکرد همیشگی خود ادامه خواهیم داد. 

 عودسیمین ادامه داد: در سال‌های گذشته بسیاری نام «اومافیلم» را با مستندهای نظیر «بومرنگ» ، «عروسک کوکی نیستم»، «خفه خون» ، «مردم نامحرم اند» و «تلکه» شنیده‌اند که همگی مستندهای عالدت محور و پرسشگر بوده‌اند و برای سال آینده در کنار مستند دو بخش جدید رئالیتی شو (مستندمسابقه) و داستانی را نیز تعریف کرده‌ایم که در بخش مستند، بر اساس سرفصل های محتوایی و اولویتی به سوژه ها پرداخته می شود و بیشتر تاکید بر نقد درون گفتمانی دارد.

وی افزود: در بخش رئالیتی شو، فرهنگسازی با سرگرمی همراه شده و جدیدترین اثر اومافیلم بر پایه ی سه سرفصل "گردشگری"، "اشتغال و کسب و کار روستایی" و "هویت بخشی روستایی" و با هدف توجه و تمرکز بر مسئله مهم بومگردی ارائه می شود. در بخش داستانی نیز در کنار پرداختن به مسائل و دغدغه های فرهنگی و اجتماعی، به مهم ترین مشکل این روزهای جامعه، یعنی دور شدن انسان ها از خویشتن و محبت پرداخته می شود.

* اولویت موضوعی ما، توجه به اقشاری است که رسانه ندارند

مدیر موسسه اومافیلم در خصوص انتخاب سوژه‌ها و اولولیت‌های محتوایی در این مجموعه اظهار داشت: اولویت های محتوایی توسط کارگروه های اومافیلم بررسی می‌شوند و سوژه‌ها بر اساس اولویت‌های موضوعی احصا می‌شوند و سوژه‌های جذاب‌تر با اولویت محتوایی بالاتر در اولویت تولید قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: اولویت موضوعی ما، توجه به اقشاری است که رسانه ندارند و کمتر در رسانه عمومی خودشان، دغدغه ها و آرمان‌هایشان مطرح می‌شود؛ به عنوان مثال، اومافیلم در سال 96 به سراغ پاکبان¬ها رفت که قبلا هیچ مستندی برایشان ساخته نشده بود و به دغدغه های آنها در رسانه پرداخته نشده بود.از برنامه‌های ما برای سال 99 نیز طرح مشکلات اقشار ضعیف تر مانند کارگران فصلی، کارتن خواب‌ها و افرادی است که نمی‌توانند به حقوق خودشان دست یابند، مانند افرادی که در کنار معادن غنی زندگی می‌کنند اما از این منابع هیچ بهره‌ای نمی‌برند.

* تولید مستند مسابقه «بوم‌گرد» با هدف ارتقای فرهنگ گردشگری و ایجاد اشتغال و بومگردی

عودسیمین همچنین با اشاره به جدیدترین محصول اومافیلم با عنوان «بومگرد» تصریح کرد: در کنار این اولویت، اومافیلم به ظرفیت های درونی و بومی کشور نیز توجه ویژه ای دارد، برای مثال، توجه به ظرفیت های بومی کشور در جهت ارتقای فرهنگ گردشگری و ایجاد اشتغال و بومگردی را می توان نام برد. در این راستا، ما مستند مسابقه ی بومگرد را در سال 98 آغاز کردیم و برای سال 99 نیز بوگرد قصد دارد به نقاط دیگری از کشور سفر کند و ظرفیت های این مناطق را به نمایش بگذارد تا در کنار ایجاد خودباوری برای بومیان منطقه، به اشتغال زایی کمک کند و به صنعت گردشگری با روش درست و بدون تخریب زیست و فرهنگ منطقه بپردازد.

* توجه ویژه به نقد درون گفتمانی

وی افزود: در کنار مسایلی که در بالا به آنها اشاره کردم، اومافیلم به نقد درون گفتمانی نیز توجه ویژه¬ای دارد و حتی از مسائلی که قبلا در رسانه ها مطرح شده اما مشکلات آن حل نشده غافل نمی ماند، مانند مشکلاتی که در حوزه ی زیست محیطی وجود دارد و نیازمند توجه مردم و مسئولین می باشد. در این راستا به جدیدترین اثر اومافیلم به نام "جای نگرانی نیست" می توان اشاره کرد که در سال 99 عرضه می گردد و روایتگر تبدیل جنگل‌های هیرکانی 25 میلیون ساله به محل دفن زباله ها می باشد. برخی مسائل و مشکلات کشوری با یک بار مطرح شدن به نتیجه نرسیده اند و باید آنقدر به آنها پرداخت تا تبدیل به گفتمان شوند.

* صریح و بدون لکنت با سوژه‌های حساس و مناقشه برانگیز برخورد می‌کنیم

مدیر موسسه اومافیلم با تاکید بر نقد صریح و بدون جانبداری از جناح های سیاسی در ساختار مستندهای این مجموعه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در داخل کشور، نقد صریح و بدون جانبداری از جناح های سیاسی مختلف داشته باشیم و مردم متوجه شوند که رسانه به دغدغه های آنها توجه می کند و نه دغدغه های جناح های سیاسی، مطالبات متعلق به خودمان می شود و رسانه های بیگانه جرات ورود به این جریانات را پیدا نمی کنند و حتی برایشان جذابیتی نخواهد داشت که با منظر خودشان به این مسائل ورود کنند و مسائل را تبدیل به یک چالش امنیت ملی کنند. اگر حتی خیلی صریح و تند از داخل به مسائل ورود پیدا کرد، داخلی بودن رسانه ها و عوامل، گزکی به دست دشمنان نمی دهد و مردم نیز می بینند که واقعا به مسائلشان پرداخته می شود و قرار است این مسائل حل شوند.

عودسمین در خاتمه با اشاره به ادامه مستندسازی برای بیماران خاص در اومافیلم بیان داشت: اوما فیلم نیز در این راستا و بدون توجه به جناح بندی ها و بازی های معمول سیاسی و با تلاش برای رسیدن به راه حلی واقع نگرانه و همسو با آرمان های نظام اسلامی در بررسی موضاعات، خیلی صریح و بدون رودربایستی و لکنت با سوژه های حساس و مناقشه برانگیز برخورد می کند. در کنار همه این مسائل، ما مشکلات بیماری های خاص را فراموش نکرده و نمی کنیم، سال گذشته با مستند "ترانه من" برای اولین بار به پای صحبت های بیماران تالاسمی نشستیم و در سال آینده نیز جدیدترین اثر این بخش با نام "سحر" که به بیماران اتیسم می پردازد، عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول