اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

ویدئو| چگونه می‌توان از عقب‌ ‌ماندن فناوری در صنایع جلوگیری کرد؟

مشکل شایعی گریبان‌گیر صنعت کشور حتی صنایع بزرگ از جمله خودروسازی و فولاد است که نمی‌توانند در مقیاس بالا تولید کنند و پژوهش انجام دهند و در نتیجه همواره از نظر فناوری عقب می‌مانند، این گزارش روند ایجاد این چرخه ناقص را بیان می‌کند.

ویدئو| چگونه می‌توان از عقب‌ ‌ماندن فناوری در صنایع جلوگیری کرد؟

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی خواستار رفتار براساس اقتصاد مقیاس در فعالیت‌های اقتصادی کشور است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، به قانون مناقصات در کشور درباره تولیدات جدید فناورانه نقد وارد می‌کند و می‌پرسد که برای مثال چرا با وجود قانون موجود مناقصه در کشور، پاکات فنی و قیمت مناقصات جلوی همه شرکت‌کنندگان در مناقصه به صورت علنی باز نمی‌شود؟

* چرا در فناوری عقب می‌مانیم؟

مجموعه جهاد دانشگاهی، در زمینه بومی‌‌سازی نیازهای فناورانه در کشور فعالیت می‌کند.

او می‌گوید: اقتصاد مقیاس یعنی وقتی در تمام دنیا ۴ سازنده قوی سیستم رانشگر واگن مترو وجود دارد چرا باید در ایران ۳ سازنده در این صنعت ایجاد کنیم؟ چرا در مناقصه این پروژه حتما باید ۳ شرکت‌کننده حضور داشته باشند؟ این کار باعث ورود بدون ضرورت شرکت‌کننده ضعیف یا شرکت‌کننده خارجی در برخی مناقصات شده و گاهی دیده می‌شود که در برخی مناقصات، مناقصه گذار با طرف خارجی توافقات پشت پرده دارد.

وی می‌گوید: قانون مناقصات در کشور کامل اجرا نمی‌شود. زیرا پاکات فنی و پاکات قیمت جلوی شرکت‌کنندگان در مناقصه باز نمی‌شود که این مشکل از قانون نیست؛ از ضعف نظارت است. وقتی ۳ شرکت برای سیستم رانشگر واگن مترو ایجاد کردیم هیچ یک نمی‌توانند بازار بگیرند، سود کنند و خرج تحقیق کند و همواره در فناوری عقب می‌مانیم مشکلی که همه صنایع از جمله خودروسازی و فولاد دارند که نمی‌توانند در مقیاس بالا تولید کند. اصلاح این روند می‌توان مانع از این شود که همواره صنایع کشور در فناوری عقب بمانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول