اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تاثیر استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابله با کرونا

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران گفت: کسب اطلاعات از منابع موثق درباره کرونا، انجام فعالیت‌های شادی‌آور و خنده‌دار و مشترک با اعضای خانواده می تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا و همچنین افزایش مقاومت بدن در برابر این بیماری مفید باشد.

تاثیر استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابله با کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید (COVID-19) اکنون یک مشکل جهانی است که بنا به گزارش‌های رسمی شیوع آن در ایران نیز تایید شده است، مهمترین ویژگی این ویروس نوپدید، خطر آلودگی محیطی بیشتر و گسترش سریع‌تر آن نسبت به ویروس‌های دیگر است و چون تاکنون واکسن یا داروی اختصاصی برای آن ساخته نشده است باید مقاومت تنی و روانی خود را در برابر این ویروس و پیامدهای روانی و هیجانی شیوع آن افزایش دهیم.

استرس در مقابل بیماری کرونا اعم از اینکه ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی و یا سایر عوامل محیطی باشد سبب ایجاد یک سری فعل و انفعلالات در بدن می‌شود که حاصل آن بهم خوردن تعادل فیزیولوژیک بدن خواهد بود.

 

در همین ارتباط ماریا حاجی آقازاده، کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: استرس یا تنش پدیده‌ای است که می‌تواند تقریبا تمامی فعالیت‌های عصبی و غدد درون ریز را تحت تاثیر قرار می‌دهد به‌گونه‌ای که نتایج تغییرات ناشی از استرس می تواند تعادل هوموستاز بدن را بهم زده و منجر به نابسامانی‌هایی در سیستم ایمنی بدن شود.زمانی که یک عامل بیماری زا وارد بدن می شود سیستم ایمنی تمام توان خود را برای دفاع در برابر آن بکار می گیرد. اما عوامل و فاکتورهای وجود دارند که می توانند سبب شوند که سیستم ایمنی بدن کار خود را به خوبی انجام ندهد، یکی از این عوامل استرس است.

وی افزود: استرس اعم از اینکه ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی و یا سایر عوامل محیطی باشد سبب ایجاد یک سری فعل و انفعالات در بدن می‌شود که حاصل آن بهم خوردن تعادل فیزیولوژیک بدن خواهد بود، اختلالات حاصله، غالبا زیان‌آور هستند به نحوی که نه تنها روحیات را متاثر می‌کند بلکه سیستم‌های دفاعی و هورمونی را نیز از حالت فیزیولوژیک خود خارج می‌سازد.

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران بیان کرد: اولین گزارش علمی زمینه رابطه بین استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن توسط ایشوگامی در سال 1919 بر روی پاسیل سل و در بیماران مسلول (مبتلا به سل) انجام شد، وی مشاهده کرد که در مواقعی که بیمارانش دچار استرس‌های روانی می‌شوند فاگوسیتوز ماکروفازهای آنان کاهش پیدا می‌کند به این معنی که سیستم ایمنی بدن آنان ضعیف شده و در نتیجه حساسیت بدن نسبت به عامل بیماری افزایش می‌یابد. تحقیقات علمی بعدی نیز بر رابطه بین سیستم غدد درون‌ریز، سیستم دفاعی و سیستم عصبی مرکزی تاکید دارند.

حاجی آقازاده ادامه داد: استرس بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از ما است استرس گاهی می‌تواند انگیزه بخش باشد و باعث شود که در شرایطی بخصوص، خود را از لحاظ روانی و جسمی آماده کنیم مثلا در این هنگام که بیماری کرونا شیوع یافته استرس سبب می‌شود تا پیشگیری‌های لازم را برای جلوگیری از ابتلای خود و خانواده انجام دهیم اما اگر استرس مزمن شود و تداوم پیدا کند، سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: پیگیری اخبار بد، اغراق کردن وضعیت بد، تضعیف روحیه و ... سبب تشدید استرس خواهد شد، بنابراین جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا و همچنین افزایش مقاومت بدن در برابر این بیماری، کسب اطلاعات از منابع موثق در خصوص بیماری کرونا، پرهیز از بحث و دعوا در خانه، انجام فعالیت‌های شادی‌آور و خنده‌دار و مشترک با اعضای خانواده، جلوگیری از خروج غیرضروری از منزل، ورزش‌های هوازی متوسط و منظم در خانه می تواند مفید باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران، تغذیه مناسب و خوردن مداوم آب، میوه و سبزی به میزان کافی خواب کافی و با کیفیت شبانه (بهترین زمان خواب 8 ساعت خواب بین 10 شب تا 6 صبح است) را از دیگر راه های افزایش مقاومت بدن در برابر کرونا نام برد و افزود: عدم مصرف سیگار و الکل، عدم پیگیری اخبارهای منفی و غیر موثق، امید دادن به خود و خانواده، کنترل استرس و رعایت بهداشت فردی می تواند در افزایش مقاومت بدن در مواجهه با بیماری کرونا موثر باشد. 

انتهای پیام/86041/ع/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول