اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

نیمی از شرکت‌های نفت شیل آمریکایی به سوی ورشکستگی می‌روند

کاهش تقاضای نفت در بازار جهانی و بحران در عرضه بالای نفت باعث شده است که طی روزهای گذشته شاهد شدیدترین سقوط قیمت طی چند ده سال گذشته در بازار جانی نفت باشیم و به احتمال زیاد شرکت‌های نفت شیل آمریکا قربانیان اصلی این بحران خواهند بود.

نیمی از شرکت‌های نفت شیل آمریکایی به سوی ورشکستگی می‌روند

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، دوشنبه هفته گذشته قیمت نفت در بازار جهانی 25 درصد سقوط کرد که بیشترین سقوط روزانه نفت طی چند دهه گذشته محسوب می‌شود.

بورس‌های بین‌المللی هم شدیدا سقوط کردند به گونه‌ای که روز پنجشنبه بورس آمریکا 10 درصد ریخت و برای دومین بار در یک هفته ناظر بازار برای جلوگیری از سقوط بیشتر شاخص‌ها دستور توقف معاملات زودتر از زمان بسته شدن بازارها را صادر کرد.

در شرایط کنونی شاهد وقوع چند بحران به صورت همزمان هستیم.

نخست آنکه در حوزه بهداشت و سلامت اوضاع در سراسر جهان به شدت بحرانی است و ویروس کرونا روز به روز شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

بخش‌هایی از ایتالیا هم اکنون به طور کامل قرنطینه شده و تعداد مبتلایان در آمریکا هم به میزان قابل توجهی افزایش یافته و ممکن است طی روزهای آینده شاهد انفجار تعداد مبتلایان در این کشور باشیم.

احتمال قرنطینه شدن بخش‌هایی از آمریکا اصلا بعید نیست و در عین حال انگار دولت ترامپ پشت فرمان خوابش برده است و به شدت تلاش می‌کند تا اوضاع را آرام جلوه دهد.

بحران دوم این است که شاهد شکل گرفتن یک بحران اقتصادی در جهان هستیم.

در ماه‌های ژانویه و فوریه چین بخش‌های مهمی از اقتصاد خود را تعطیل کرد و برخی کشورهای اروپایی سیاست مشابهی را در پیش گرفتند.

آمریکا هم در قدم بعدی شاهد این اتفاق خواهد بود.

شاخص داوجونز آمریکا طی هفته گذشته 16 درصد از ارزش خود را از دست داد و بازارها خیلی سریع از مرحله "کمی نگرانی" به وحشت فراگیر رسیدند.

بحران سوم این است که شکست توافق اوپک و روسیه کار در پایین نگه داشتن عرضه، کار را در بازار جهانی سخت‌تر کرده است.

وقوع جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان باعث شد تا قیمت نفت آمریکا از حدود 45 دلار در هر بشکه به 33 دلار سقوط کند.

اوپک و روسیه اعلام کردند تمام توافقات موجود برای پایین نگه داشتن عرضه نفت در بازار جهانی بین دو طرف تا پایان این ماه منقضی خواهد شد و هر طرفی می‌تواند هر چقدر که می‌خواهد نفت تولید کند.

این مسئله می‌تواند قیمت نفت را هر لحظه به حدود 20 دلار در هر بشکه کاهش دهد.

برای صنعت نفت شیل آمریکا این مسئله یک بحران واقعی است.

شرایط می‌تواند خیلی بدتر از بحران اقتصادی سال 2008 شود.

در آن زمان کاهش شدید رشد اقتصادی جهان باعث پایین آمدن قیمت شد اما اوپک با کاهش عرضه به این مسئله واکنش نشان داد.

شرایط حال حاضر هم به همان شکل است اما در عین حال یک جنگ بین قیمت نفت نیز به طور همزمان در جهان درحال رخ دادن است.

10 سال پیش نفت شیل آمریکا اصلا در بازار به حساب نمی‌آمد و پایین آمدن قیمت نفت در بازار جهانی در سال 2008 توانست به بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا منجر شود. 

اما حالا سقوط قیمت در بازار می‌تواند به سادگی باعث رکورد اقتصادی در ایالت‌هایی نظیر تگزاس و داکوتای شمالی در آمریکا شود.

کارشناسان حالا پیش‌بینی می‌کنند که کشورهای حوزه یورو در حال رفتن به سمت رکود اقتصادی هستند.

اخیرا وزیر اقتصاد فرانسه گفته است که کشورهای اروپا باید برای بهبود اقتصاد سریعا دست به کار شوند اما کار برای شرکت‌های نفت شیل آمریکایی خیلی سخت‌تر است. به گونه‌ای که در همان روز دوشنبه و باز شدن بازارها شاهد سقوط ارزش سهام آنها بودیم.

چارلز مید، کارشناس مؤسسه جانسون رایس، می‌گوید: تمام شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند برای مدت چند ماه تولید خود را با قیمت 35 دلار در هر بشکه ثابت نگه دارند.

آمریتا سن، کارشناس ارشد مؤسسه انرژی اسپکتس،‌هم معتقد است آمریکا در این مسیر از چند جهت آسیب جدی خواهد دید و تولید کنندگان نفت شیل به شدت خسارت می‌بینند.

وی تاکید کرد: هیچ وامی به آنها پرداخت نمی‌شود و آنها دیگر پولی ندارند و این مسئله شرکت‌های نفت شیل را خورد خواهد کرد.

تا پیش از سقوط قیمت  تولید کنندگان نفت شیل، با مشکل سررسید بدهی‌ها و نبود پول مواجه بودند.

به گفته اسکات شفیلد، مدیر مؤسسه پایونیر نچرال ریسورسز، ما در حال آماده شدن برای یک دوره دو ساله پایین ماندن قیمت نفت هستیم و در تلاشیم تا با اجرای اقدامات لازم حساب و کتاب‌های خود را در شرایط مناسبی نگه داریم.

وی تاکید کرد:‌در صورتی که قیمت نفت پایین بماند احتمالا طی دو سال آینده 50 درصد از شرکت‌های نفت شیل آمریکایی ورشکست خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول