اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترکیه باز هم رفتار یونان را به رفتار «نازی‌ها» تشبیه کرد

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در یک بیانیه به مواضع اخیر وزیر خارجه یونان درباره موضوع مهاجران، لیبی و اقلیت تُرک‌تبار در یونان تاخته است.

ترکیه باز هم رفتار یونان را به رفتار «نازی‌ها» تشبیه کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چهار روز بعد از اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه رفتار مأموران مرزی یونان با آوارگان سوری را به رفتار «نازی‌ها» تشبیه کرد، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه بار دیگر به یونان تاخته و آنها را «نازی» خوانده است.

اردوغان چهارشنبه ۲۱ اسفند در حالی که ویدئویی از برخورد یونانی‌ها با مهاجران سوری را در پارلمان ترکیه نشان می‌داد گفته بود: «گشودن آتش بر روی مردم بی‌گناه و رفتارهای غیر انسانی با آن‌ها به معنای واقعی کلمه بربریت است. هیچ فرقی بین تصاویری که از مرزهای یونان منتشر می‌شود و آنچه نازی‌ها انجام می‌دادند وجود ندارد. چرا مانع از ورود آن‌ها می‌شوید و شکنجه‌های نازی‌ها را بر آن‌ها اعمال می‌کنید؟»

حالا امروز حامی آکسوی در بیانیه‌ای به اظهارات توئیتری و ضد ترکیه‌ای وزیر خارجه یونان درباره مسائل مرتبط با مهاجران و لیبی واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: «بیانیه‌های دندیاس وزیر خارجه یونان در شبکه‌های اجتماعی مثال‌های بارزی از سیاست‌های غیر منسجم، دوگانه، غیر قانونی و غیر انسانی در این کشور هستند».

به گفته آکسوی، «یونان از مرزهای اتحادیه اروپا دفاع نمی‌کند بلکه با برخورد با مهاجران در دروازه‌هایش به عنوان دشمنانش و نه انسان‌ها بی‌شرمانه اصول و ارزش‌هایی که این اتحادیه بر پایه آنها ساخته شده است را لگدمال می‌کند، علیه آنها از گاز (اشک‌آور)، گلوله و اسپری استفاده می‌کند و تمایزی هم برای زنان و کودکان قائل نمی‌شود و مهاجرانی که از ترکیه وارد سرزمین یونان شدند را نیمه لخت برمی‌گرداند، اموال و پول‌هایشان را می‌گیرد. این کارها یادآور اقدامات نازی‌ها است».

این دیپلمات ترکیه‌ای با تاکید بر نقض قواعد بین‌المللی و مقررات اتحادیه اروپا در خصوص مهاجران و «دو رویی» یونان در قبال مهاجران افزود: «به نظر می‌رسد دندیاس وزیر خارجه (یونان) کاملا اقدامات و مواضع کشورش در قبال مقدونیه شمالی را فراموش کرده باشد وقتی که چهار سال قبل مرزهایش با این کشور را به روی مهاجران بست».

وی همچنین به مواضع وزیر خارجه یونان در قبال لیبی و رد سیاست‌های ترکیه هم پاسخ داد.

آکسوی با دفاع از توافقنامه امضا شده بین رئیس‌جمهور ترکیه و «فائز السراج» رئیس «دولت وفاق ملی» لیبی در خصوص همکاری نظامی و دریایی بین دو کشور تصریح کرد: « دندیاس وزیر خارجه (یونان) در موضوع لیبی هم در اشتباه است. ادعاهای حداکثر گرایانه یونان در زمینه منطقه دریایی مدنظرش نه تنها نقض قوانین بین‌المللی است بلکه نقض حقوق ترکیه و همچنین لیبی است».

وی افزود: «یادداشت تفاهمی که ما با دولت مشروع لیبی بستیم تنها نماینده منافع یک گروه خاص نیست بلکه منافع همه مردم لیبی را نمایندگی می‌کند. یونان اگر خواهان مطرح کردن نکته‌ای است باید این کار را در یک میز با حضور ترکیه و دولت مشروع لیبی انجام دهد نه اینکه بدگویی کند».

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به مواضع وزیر خارجه یونان در خصوص اقلیت تُرکتبارها در این کشور اروپایی هم تاخت.

آکسوی تصریح کرد: «در حالی که (یونان) اقلیت یونانی در آلبانی را به عنوان "اقلیت ملی یونانی" به رسمیت می‌شناسد، این دو رویی است که یونان اقلیت ترک‌تبارها در یونان را اقلیت ترکیه‌ای نمی‌خواند. دندیاس وزیر خارجه (یونان) به نظر می‌رسد فراموش کرده که دادگاه حقوق بشر اروپا در چندین نوبت بر نقض قوانین از سوی یونان تاکید کرده است».

این مقام در پایان بیانیه خود افزود: «خواست ما این است که بتوانیم بر اساس چارچوب روابط حسن همجواری و همکاری، راه‌حل‌های منطقی و مشترک برای همه چالش‌ها در منطقه‌مان پیدا کنیم بدون اینکه بازی اتهام‌زنی به دیگران را احیا کنیم».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول