اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

بازخوانی مواضع عضو فقید مجلس خبرگان/ باید از تحریم خدا بترسیم نه آمریکا

عضو فقید مجلس خبرگان با اشاره به تحریم های آمریکا معتقد بود بافت حکومتی آمریکا را کسانی تشکیل می دهد که مغزشان الکلی است و قابل اعتماد نیستند؛ لذا ما باید از تحریم خدا بترسیم.

بازخوانی مواضع عضو فقید مجلس خبرگان/ باید از تحریم خدا بترسیم نه آمریکا

به گزارش گروه سیاسی خبرگزای فارس، آیت الله سیّد هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری که سحرگاه دوشنبه ۲۶ اسفند درگذشت، متولد سال ۱۳۲۰ در گلپایگان بود.

وی تحصیلات ابتدائی خود را در گلپایگان پشت سر گذاشت و در سال ١٣٣۵ به حوزه علمیه ورود کرد.

*ورود به دانشگاه تهران در سال ۴۱​

بطحایی که مدرک دیپلم را از مدرسه دارالفنون تهران کسب کرده بود، در سال ۱۳۴۱ برای گذراندن دوره کارشناسی وارد دانشگاه تهران شده و ۶ سال بعد، مدرک کارشناسی خود را در رشته فلسفه با رتبه ممتاز دریافت کرد.

وی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه برای گذراندن دوران خدمت سربازی به پادگان نیروی زمینی ارتش (فرح آباد سابق) اعزام شد.

بطحایی بعد از مدرّج شدن به درجه ستوان دومی در خدمت، به دلیل ممانعت از تراشیدن ریش، از تهران به شیراز، و از شیراز به بیرجند، و از بیرجند به تربت حیدریه و سرانجام به تهران انتقال داده شد.

وی بعد از اتمام خدمت، مدرک کارشناسی ارشد را در سال ۵۲ در رشته فلسفه از دانشگاه تهران اخذ کرد.

*اخذ ۲ مدرک دکتری از الازهر مصر و دانشگاه تهران​

بطحایی در ادامه تحصیلات خود، ۶ سال بعد موفق شد مدرک دکتری خود را در رشته فلسفه از دانشگاه الازهر(قاهره مصر) دریافت کند. وی همچنین در سال ۸۰ در دانشگاه تهران و در رشته حقوق، مدرک دکترا گرفت.

*اولین استاندار چهارمحال بختیاری

عضو فقید مجلس خبرگان که در محضر اساتیدی چون امام خمینی (ره)،  آیت الله گلپایگانی، حاج شیخ هاشم آملی، علامه طباطبایی، آیت الله سلطانی، آیت الله فشارکی و آیت الله ستوده تلمذ کرده است، در سوابق اجرایی خود، اولین استاندار و نماینده حضرت امام در چهارمحال بختیاری را در کارنامه دارد.

بطحایی بعد از شهادت آیت الله دکتر بهشتی، ریاست دبیرستان دین و دانش استان قم را برعهده گرفت.

نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه گلپایگان از دیگر سوابق آیت الله بطحایی است.

بورسیه دانشجویی از آمریکا (سال ١٣۵۶)، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد سطح خارج حوزه علمیه قم، پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران (سال ١٣٨٢) و عضویت در انتشارات دانشگاه تهران از دیگر سوابق سیّد هاشم بطحایی است.

وی در سال ۹۴ از حوزه انتخابیه تهران، کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شد که موفق به اخذ رأی مردم تهران شد.

در سابقه علمی بطحایی، تالیفاتی از این قراربه چشم می خورد:

قواعد الفقهیه، ترجمه تلفیقی تکمله المنهاج، استفتاءات، رساله توضیح المسائل، آیات الاحکام جزائی، آیات الاحکام سیاسی، فاطمه کوثر رسالت، مهدی گل ولایت، مناسک حج، احکام بانوان، احکام نوجوانان، ندای فطرت، اخلاق تحلیلی اسلام، فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب ؛ و مجموعه مقالات علمی و فقهی در مجلات مختلف از جمله مجله مکتب اسلام و مجله دانشکده های دانشگاه تهران.

*در زندگی فردی و سیاسی رهبر انقلاب نقطه خاکستری هم وجود ندارد

آیت الله بطحایی معتقد بود «در دوران زندگی فردی و سیاسی رهبر معظم انقلاب، نقطه سیاه که هیچ، حتی یک نقطه خاکستری هم وجود ندارد».

وی پس از تروریستی خواندن سپاه پاسدران توسط آمریکا، سپاه را عامل امنیت، اقتدار و ثبات نظام و کشور دانست و گفت: سپاه به همین دلیل خار چشم و استخوان در گلوى دشمنان شده است. من به پاسدار بودن افتخار می کنم.

*مغزهای الکلی قابل اعتماد نیستند

عضو فقید مجلس خبرگان با اشاره به تحریم های آمریکا معتقد بود بافت حکومتی آمریکا را کسانی تشکیل می دهد که مغزشان الکلی است، لذا قابل اعتماد نیستند. ما باید از تحریم خدا بترسیم. اگر این ها ما را تحریم کنند، مانند این است که روباه ها و شغال ها، باغی را تحریم کنند.

وی، انقلاب اسلامی را ارثیه انبیا، شهدای تاریخ و قیام حسین بن علی (علیه السلام) می دانست که در ایران به ثمر رسیده است.

*در مقابل تقوای رهبر انقلاب زانو می زنم

بطحایی با اشاره به تقوای مقام معظّم رهبری می گوید که من در برابر تقوای رهبر معظّم انقلاب، زانو می زنم.

وی همچنین معتقد بود «صدیق‌ترین مفسری که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است».

*آمریکا شیطان بزرگی است که نباید گول آن را خورد

مرداد ۹۷، زمانی که انتشار یک مصاحبه از آیت الله بطحایی درباره مذاکره با آمریکا، خبرساز شد، وی با گلایه از انتشار هدفمند محتوای مصاحبه توسط برخی رسانه ها به خبرنگار سیاسی فارس گفت: «آنچه بنده درباره پیشنهاد مذاکره رئیس‌جمهور آمریکا گفتم این بود که این، یک سناریو و تاکتیک جدید از سوی آمریکایی‌ها است. چون آن‌ها تا دیروز می‌گفتند مردم ایران را به شورش دعوت می‌کنیم و وقتی با عکس‌العمل مسئولین و ملّت روبه‌رو شدند و در دهان آن‌ها زدند، سناریوی خود را تغییر دادند».

بطحایی با بیان اینکه آمریکا همان شیطان بزرگی است که بوده و نباید گول آن را خورد، به سابقه دروغ‌گویی و نقض عهد آنها در مقاطع مختلف، از جمله در رابطه با برجام و مذاکرات با کره شمالی اشاره کرد و تصریح کرد: بنابراین هیچ اعتمادی به حرف‌ آمریکایی‌ها نیست.

سیّد هاشم بطحایی که از چند روز پیش به علت بیماری کرونا در بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شده بود، شب گذشته و در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول