اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

ایران‌هراسی با چاشنی کرونا/ ارتباط گسترش ویروس با دکترین محاصره منطقه‌ای تهران

یک کارشناس فرهنگی گفت: از دریچه لنز برخی رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی شیوع کرونا در ایران پررنگ‌تر و خطرناک‌تر از سایر مناطق جهان است و حتی از دید این رسانه‌ها ایران عامل انتشار این ویروس در سراسر منطقه است!

ایران‌هراسی با چاشنی کرونا/ ارتباط گسترش ویروس با دکترین محاصره منطقه‌ای تهران

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، در حالی که انتشار ویروس کرونا در سراسر کره خاکی رو به گسترش است و این ویروس روزانه جان ده‌ها نفر را در سراسر دنیا می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد از دید برخی رسانه‌ها، این ویروس در ایران ویروس‌تر است!

ایران‌هراسی با چاشنی ویروس کرونا 

حجت‌الاسلام محمد یوسفی، استاد حوزه و کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اندیشه فارس درباره اینکه چرا انتشار ویروس کرونا در ایران مورد علاقه رسانه‌های غربی است، بیان می‌دارد: بنابر آمار رسمی، شمار مبتلایان به این ویروس در کشورهایی نظیر چین و کره‌ جنوبی، بیشتر از ایران است و ایتالیا که در مرزهای جغرافیایی اروپا جای گرفته، آماری بسیار فراتر از ایران دارد، اما از دریچه لنز برخی رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی شیوع کرونا در ایران پررنگ‌تر و خطرناک‌تر از سایر مناطق جهان است و حتی از دید این رسانه‌ها، ایران عامل انتشار این ویروس در سراسر منطقه است! به گونه‌ای که یک روزنامه اماراتی، ایران را عامل انتشار این ویروس در منطقه تلقی می‌کند و برخی رسانه‌های غربی نیز آن قدری که به مبحث کرونا در ایران پرداخته‌اند، به منشا انتشار آن، یعنی کشور چین و همین‌طور گسترش آن در اروپا نپرداخته‌اند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ابراز می‌دارد: کشورهایی نظیر ترکیه که صنعت توریسم جزو یکی از مهم‌ترین صنایع آن محسوب می‌شود، در ماه‌های گذشته پذیرای بیش از چند ۱۰ هزار گردشگر چینی بوده است، اما از انتشار آمار گسترش این ویروس در کشورش خودداری می‌کند و از طرفی کشور امارات نیز به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی منطقه، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان، از جمله چین است.

مجازات سنگین برای انتشاردهندگان آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا

او می‌افزاید: از این رو به نظر نمی‌رسد که آمار منتشر شده در قبال مبتلایان به کرونا در این کشور با واقعیت موجود در آن تطابق نداشته باشد، بلکه آمار واقعی به نظر بیشتر از اعداد اعلامی توسط این کشور است و در دیگر سو ایالات متحده اعلام می‌کند که انتشار آمار مبتلایان به این ویروس توسط منابع آمریکایی، عواقب سنگینی برای افراد منتشرکننده اطلاعات در این زمینه را به همراه خواهد داشت.

یوسفی اظهار می‌دارد: با این وجود در داخل کشور برخی به دنبال ایجاد هر مشکلی، ایران را به عنوان بدترین مدل برخورد با مشکلات در سراسر جهان معرفی می‌کنند و در قبال انتشار آمارهای مربوط به گسترش این ویروس در کشورمان نیز جمهوری اسلامی را متهم به کتمان حقایق می‌کنند.

ارتباط گسترش کرونا با دکترین محاصره منطقه‌ای تهران 

این کارشناس فرهنگی تصریح می‌کند: عملاً شاهد هستیم رسانه‌های خارجی با استفاده از این فضا در چارچوب نهایی‌سازی دکترین محاصره منطقه‌ای تهران که توسط کاخ سفید در دستور کار قرار گرفته بود، گام برداشتند. واشنگتن با اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه تهران هیچ گاه نتوانست تجارت ایران در منطقه را به صفر برساند و مانع از ورود ارز به درون مرزهای ایران شود، اما گسترش کرونا این فضا را برای دشمنان ایجاد کرد که با تکیه بر این فضا بتوانند کاری را که ایالات متحده در شرایط عادی قادر به انجام آن نبود را در زمینه تحریم جمهوری اسلامی به انجام به رسانند.

او می‌افزاید: بسته شدن مرز کشورهای همسایه به روی کالاهای ایرانی و توقف صادرات و از طرفی توقف پروازهای خارجی به تهران و عدم پذیرش ایرانیان توسط سایر کشورها این موضوع را پیچیده‌تر کرده است. توقف صادرات و درآمد کمتر، مساوی است با اختصاص منابع کمتر برای برخورد و جلوگیری از گسترش این بیماری و تشدید بحران در درون کشور. پس آنچه مهم است یکپارچگی برای مقابله با این جنگ و فضای رسانه‌ایی ضد ایرانی و تلاش همگانی برای مهار این معضل است، نه انتشار تعداد افراد مبتلا به آن.

یوسفی تأکید می‌کند: آنچه می‌تواند مسأله‌ساز باشد و باعث ایجاد سؤال در ذهن شود، این است که همواره در ذهن سیاستگذاران ایالات متحده و حتی در چارچوب اسناد امنیت ملی آمریکا، از چین به عنوان خطر جدی برای ایالات متحده یاد می‌شود. علی‌الخصوص در بُعد اقتصادی که پتانسیل به چالش کشیدن ایالات متحده را نیز دارد. از این رو اولویت استراتژیک ایالات متحده برای آینده نظم نوین جهانی کنترل و مهار چین است.

در فضای کنونی به جای انتقاد دست به دست هم بدهیم  

او ادامه می‌دهد: از طرفی جمهوری اسلامی نیز به عنوان چالشی برای واشنگتن که در سند امنیت ملی آمریکا از آن نام برده شده است، قرار دارد و از طرفی در دوره کنونی اهتمام ایالات متحده برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی با تکیه بر فشار اقتصادی و استفاده از ابزار تحریم مشهود است و دقیقاً در همین راستا ویروس کرونا نیز بزرگ‌ترین ضربه را به وسیله پوشش وسیع اخبار کرونا در این ۲ کشور به اقتصاد پکن و تهران وارد می‌کند.

این استاد حوزه اظهار می‌دارد: مسأله مهم‌تر این است که در فضای کنونی به جای انتقاد باید دست به دست هم داد و با ایمان و اتکا به ظرفیت داخلی در جهت رفع این مشکل تلاش کرد؛ نه اینکه با به چالش کشیدن و انتقاد بر گستره مشکلات دامن زد. از یاد نبریم که ایالات متحده به عنوان هژمون و ابرقدرت جهان معاصر و اروپای یکپارچه که خود را عمده بازیگران حرکت به سوی نظم نوین جهانی و مدیریت آن تلقی می‌کنند، در زمینه تامین اقلام بهداشتی از جمله ماسک با چالش مواجه هستند.

چگونه از تهدید موجود، فرصت بسازیم

او می‌گوید: این در حالی است که گستره انتشار این ویروس در آن مناطق به گستردگی کشورمان نیست و از سویی دیگر گرچه آمارهای انتشار یافته در زمینه مبتلایان به ویروس کرونا در این کشورها بسیار کمتر از کشورمان است، اما واقعیت موجود در این جوامع این است که شهروندان این کشورها برای تهیه اقلام بهداشتی خود با مشکل مواجه هستند. چرا که اقلام بهداشتی نظیر ماسک در داروخانه‌های این کشورها بسیار کمیاب شده است.

یوسفی خاطرنشان می‌کند: توجه داشته باشید که این کشورها با تحریم‌هایی که ما با آن روبه‌رو هستیم، مواجه نیستند. اما ما بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه خودمان، توانایی‌هایمان را دست کم گرفته و حتی زیر سؤال می‌بریم. به عقیده من از این فضا، نیز می‌شود همچون فضای شهادت سردار سلیمانی می‌توان فرصتی برای یکپارچگی بیشتر درونی ساخت. به عبارتی با نگاه درست و آنالیز صحیح از تهدید موجود، فرصت باید ساخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول