اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ضرورت حمایت از قالیبافان متأثر از کرونا/ فرش دستباف وارد لیست حمایتی بانک مرکزی شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به چالش های پیش آمده ناشی از ویروس کرونا گفت: در این روزهای سخت ، جامعه فرش به خصوص قالیبافان را در یابیم.

ضرورت حمایت از قالیبافان متأثر از کرونا/ فرش دستباف وارد لیست حمایتی بانک مرکزی شود

فرحناز رافع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با ضرورت حمایت از بخش خصوصی و ذی‌نفعان فرش دستباف در روزهایی که جامعه با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: شوک کرونایی فعالیت‌های اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بخش‌های مختلف به ویژه فرش دستباف بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران اظهار داشت: مشکل زنجیره تأمین و کاهش دستیابی به بازارهای خارجی و مصرفی داخلی لزوم حمایت‌های بیشتر دولت از این بخش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه پیامدهای اقتصادی و مالی شیوع ویروس کرونا در کوتاه‌مدت و بلندمدت در دو سطح کلان و خرد قابل تحلیل است، گفت: لذا تدوین «برنامه جامع بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء سرمایه‌پذیری کسب و کارهای حوزه فرش» با مشارکت بخش خصوصی و با هدف ارتقاء تاب‌آوری این بخش از اقتصاد ملی در مقابل تهدیدات ناشی از بحران کرونا در دست اقدام است.

رافع اضافه کرد: ارائه یک برنامه منسجم و جامع برای کاهش اثرات شیوع ویروس کرونا بر روی کسب و کار می‌تواند ضمن به حداقل رساندن آثار زیانبار آن در احیا هرچه سریع‌تر نقش صنوف و بازاریابی جایگاه آنها در رشد اقتصادی کشور مؤثر باشد.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران اظهار داشت: با توجه به تأثیر قابل توجه شیوع کرونا بر فعالیت‌های بخش عمده‌ای از فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف که در قالب واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند و همین‌طور تمهیداتی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای بهره‌مندی صنوف از تعویق تسهیلات و سایر کمک‌های پیش‌بینی‌ شده این مرکز به دنبال آن است که صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند 10 دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و بسته‌های حمایتی وزارت لحاظ شود.

وی افزود: با توجه به مباحث مطرح‌شده لازم است تا دولت و بخش خصوصی در پی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اقدامات حمایتی از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی کشور به منظور کاهش آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از کرونا از جمله تقسیط و استمهال بدهی‌های ارزی و ریالی و همین‌طور مالیاتی و تأمین اجتماعی به مدت 6 ماه و در ادامه کوتاه کردن مسیر تخصیص ارز و امور گمرکی به منظور تأمین مواد اولیه به منظور تولید فرض دستباف در داخل و صادرات این محصولات به کشورهای درگیر این ویروس که بالطبع می‌تواند ارزآوری مناسبی در کشور ایجاد کند، برنامه‌ریزی کنند.

رافع افزود: از منظر اقتصادی بافندگان فرش دستباف به خصوص بخشی که بیمه نیستند در مقایسه با سایر صنوف آسیب بیشتری متحمل خواهند شد. از همین رو بیمه تأمین اجتماعی از سوی دولت برای دست‌اندرکاران فرش در نظر گرفته شود تا مشاغل خرد آسیب‌دیده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کرونا از بین نروند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول