اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تلاش برای جلوگیری از گسترش کرونا طاعت الهی و ضرر رساندن به سلامتی بشر حرام است

کارشناس دین با اشاره به راه‌حل مؤثر برای جلوگیری از گسترش کرونا گفت: بی‌توجهی و مسامحه در رعایت بهداشت، چون منجر به ضرر رساندن به جسم و سلامتی بشر می‌شود، از منظر دینی، حرام است.

تلاش برای جلوگیری از گسترش کرونا طاعت الهی و ضرر رساندن به سلامتی بشر حرام است

حجت‌الاسلام رضا رستمی کارشناس دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با اشاره به دیدگاه اسلام بر وجوب حفظ سلامتی و رعایت مسائل بهداشتی به خصوص در شرایط بحران و شیوع بیماری‌ها بیان داشت: در شرایطی که شیوع کرونا به موضوع اول کشور و بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده است، تلاش برای ممانعت از گسترش این بیماری خطرناک، یک طاعت الهی و یک خدمت بزرگ به بشریت به شمار می‌رود.

وی افزود: تعبیر رهبر انقلاب در این باره، بسیار واضح و قابل توجه است: «یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است».

رستمی با بیان اینکه از منظر آموزه‌های دینی، رعایت بهداشت فردی همیشه امری لازم است که باید رعایت شود و در شرایط خاص، لزوم و ضرورت آن دو چندان می‌شود، ابراز داشت: این موضوع از آن جهت، قابل طرح و تأکید است که این روزها کشورمان درگیر شیوع این بیماری ویروسی با قدرت سرایت بالاست که منجر به از دست رفتن بعضی از هموطنان ما و مبتلا شدن تعدادی دیگر شده است.

ضرر ساندن به سلامتی بشر از منظر دینی، حرام است

وی ادامه داد: نظر قطعی کارشناسان و متخصصان امور پزشکی و بهداشتی این است که با رعایت برخی نکات ساده، می‌توان از گرفتارشدن در دام این بیماری و شیوع آن در جامعه، جلوگیری کرد که بدون شک باید مورد توجه همه قرار بگیرد. بی‌توجهی و مسامحه در رعایت بهداشت، چون منجر به ضرر رساندن به جسم و سلامتی بشر می‌شود، از منظر دینی، حرام است.

این کارشناس دینی اظهار داشت: استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در این‌باره می‌گویند: «جای شک و تردید نیست که تعلیمات اسلام براساس حفظ و رشد و سلامت جسم است. علت حرمت بسیاری از امور، مضر بودن آن‌ها به حال بدن است. یکی از مسلمات فقه، این است که بسیاری از امور به این دلیل تحریم شده‌اند که برای جسم انسان ضرر دارند و یک اصل کلی برای فقها مطرح است که هر چیزی که محرز شود که برای جسم انسان مضر است ـ ولو هیچ دلیلی از قرآن و سنت نداشته باشد ـ قطعاً حرام است».

راه‌حلی مؤثر برای جلوگیری از گسترش کرونا 

وی گفت: این نگاه مترقی و دلسوزانه‌ آخرین دین الهی، نشانه‌ ارزش جان و سلامتی انسان از منظر اسلام عزیز است که قرن‌ها پیش و در دوران جاهلیت بشر به او هدیه شده است و امروز هم راه‌حل بسیار مؤثری برای جلوگیری از گسترش بیماری کروناست. مقام معظم رهبری هم در سفارش اخیر خود با اشاره به برخی از همین جزئیات فرمودند: «در مورد پیشگیری، در مورد تمیز نگه داشتن دست و صورت و محیط زندگی و آلوده‌ نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌ شدن اینها، دستورهایی که مجموعه‌ متخصص و کارشناس می‌دهند، اینها را باید عمل کرد».

رستمی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، رفتار عده‌ای که رعایت بهداشت را به تمسخر می‌گیرند و دست به اقداماتی می‌زنند که با علوم پزشکی و بهداشتی منافات دارد، قطعاً مخالف آموزه‌های دینی و دستورات پیامبر اعظم (ص) و اهل‌ بیت (ع) است و نباید چنین رفتاری را ـ حتی اگر از سوی برخی مدعیان دینداری انجام شود ـ به حساب دین خدا گذاشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول