اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

محدودیت‌هایی که موفقیت آفرید/ ۲۰ سال تلاش در کنار ۳ فرزند معلول

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که حضور سه فرزند معلول در زندگی این زوج پرتلاش نیز مانع حرکت آنان نشد، معلولیتی که دلیل آن جانبازی پدر خانواده در دوران دفاع مقدس بوده است.

محدودیت‌هایی که موفقیت آفرید/ ۲۰ سال تلاش در کنار ۳ فرزند معلول

خبرگزاری فارس- بیرجند؛ روایت امروز این قلم، داستان کار و تلاش زوج کشاورزی است که خستگی‌ناپذیرند، سال‌هاست دل‌هایشان پیوند خورده و همسفر یک مسیر پر پیچ و خم هستند.

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که حضور سه فرزند معلول در زندگی این زوج پرتلاش نیز مانع حرکت آنان نشد، معلولیتی که دلیل آن جانبازی پدر خانواده در دوران دفاع مقدس بوده است.

«حسین براتی» و همسرش «حبیبه آلمانی» که ساکن روستای مهمویی گازار از توابع بخش مرکزی بیرجند هستند، کار کشاورزی را از صفر آغاز کردند، آن هم بدون هیچگونه کمکی از طرف خانواده‌هایشان، ابتدا در همان روستا مغازه‌داری می‌کنند و بعد از مدتی با کشت زعفران در زمین کوچکی، کشاورزی را آغاز کرده و هر روز گسترش می‌دهند، تلاشی که باعث می‌شود تا بیش از ۱۰ بار به‌عنوان زعفران‌کار نمونه استانی شناخته شوند.

با این زوج باغدار و زعفران‌کار نمونه، که روستای مهمویی را به کانون آموزش کشت زعفران تبدیل کردند به گفت‌وگو نشستیم تا رمز و راز موفقیت از زبان آن‌ها جویا شویم:

فارس: کار کشاورزی را از چه سالی آغاز کردید؟

براتی: بیش از ۲۰ سال است با همسرم مشغول کشاورزی هستیم و سعی کردیم محصولاتی بکاریم که با شرایط آب و هوایی استان سازگار باشد، لذا دو محصول زرشک و زعفران عمده تولیدات ما هستند، از طرفی به خاطر معلولیت فرزندانم تلاش کردیم محصولاتمان کاملاً ارگانیک و بدون مواد شیمیایی باشد.

فارس: چه شد که توانستید ۱۰ سال پیاپی عنوان کشاورز نمونه را دریافت کنید؟

براتی: چون با میانگین سالانه ۳۷ کیلوگرم برداشت زعفران در سطح هکتار رکورددار میزان تولید در استان بودیم، توانستیم بیش از ۱۰ سال صاحب عنوان کشاورز نمونه شویم.

گسترش کار با کشت زرشک ارگانیک

علاوه بر این چند سالی است همسرم در زمینه کشت زرشک سالم بدون کود و سم شیمیایی و کاملاً ارگانیک فعالیت می‌کند که امیدواریم بتوانیم در سطح استان برند آن را ثبت کنیم و به مرحله صادرات برسانیم.

فارس: در بحث عرضه و فروش محصول مشکلی نداشتید؟

زعفران ما به لحاظ کیفیت هم عطر و بوی بسیار خوبی دارد و هم عیار آن بالای ۳۰۰ است، تقاضای زیادی داریم اما به اندازه تقاضا زعفران نداریم که یک دلیل آن آب است. مشکلی برای فروش نداریم و با وجود شور بودن آب روستا اما اقداماتی انجام دادیم که با همین آب‌شور زعفران باکیفیتی تولید می‌کنیم و کسی باور نمی‌کند با این درجه شوری آب، زعفران به عمل آید اما با زحمت بیشتر توانستیم.

کشاورزی با اعمال شاقه!

فارس: کشاورزی کار پرزحمت و سختی است، چگونه با داشتن فرزندان معلول این کار را مدیریت می‌کنید؟

براتی: سه فرزند دارم دو دختر و یک پسر که معلولیت ذهنی دارند و به‌مرور زمان نابینا هم شدند.

همسرم چند سال اول تولد فرزندانم مشغول خانه‌داری و رسیدگی به امور فرزندانمان بود، اما بعد از مدتی با همکاری یکدیگر کار را شروع کردیم، در کنار این به عنوان مددکار افتخاری جهاد کشاورزی، مدیرعامل صندوق خرد زنان روستا و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی فعال است.

فرزندانمان را هم به مزرعه می‌بریم

این همه فعالیت در کنار رسیدگی به سه فرزند معلول سخت است، اما با صبر و حوصله می‌توان هر دو را مدیریت کرد، از طرفی خواستن توانستن است، علاقه‌ای که به کار کشاورزی داشتیم باعث شده که هم این کار را به‌خوبی پیش ببریم و هم فرزندانمان را اداره کنیم، به همین دلیل فرزندانمان را با خود همراه داریم و در کنار ما در مزرعه هستند.

برکت کار ما از فرزندان معلول ما است

آلمانی: من و همسرم معتقدیم برکت و پیشرفتی که در کارمان هست، به‌واسطه فرزندانمان است. ممکن است گاهی خسته شوم وقتی به بچه‌ها نگاه می‌کنم نیرویی از درون مرا به حرکت وامی‌دارد و با خودم می‌گویم این امتحان من است، شاید اگر فرزندانم سالم می‌بودند مشکلات دیگری داشتند همیشه با خود می‌گویم خدا به خاطر فرزندانم، به من رحم خواهد کرد.

فارس: فعالیت‌های همسرتان با چه واکنشی از سمت مردم و اهالی روستا همراه بوده است؟

براتی: تجربه سال‌ها کار کشاورزی را در اختیار مردم روستا قرار دادیم و با تشویق‌های همسرم، زنان روستا مشغول کشاورزی شدند و برخی از آن‌ها کشاورز نمونه هستند و درآمد خوبی دارند.

تجربه‌ام را در اختیار زنان روستا قرار دادم

آلمانی: وقتی زنان روستا پیشرفت مرا با توجه به وضعیت فرزندانم دیدند، می‌گفتند خوش به حالت، به آن‌ها گفتم شما هم می‌توانید و کمکشان کردم، البته سایر فعالیت‌ها از جمله تشکیل صندوق خرد زنان هم باعث تشویق آن‌ها به خوداشتغالی شد، چون قبلاً صندوق قرض‌الحسنه داشتم، از طریق یک برنامه تلویزیونی با مزایای صندوق خرد زنان آشنا شدم و بعد از درخواست به جهاد کشاورزی، این صندوق در سال ۹۳ ایجاد شد و در حال حاضر ۲۵ عضو دارد.

تعداد اندک اعضای صندوق هم به خاطر کاهش تسهیلات و امتیازات صندوق‌های قدیمی است و اکثر افراد به سمت صندوق‌هایی می‌روند که می‌توانند تسهیلات بیشتر بگیرند. این هم یک مشکل صندوق‌های خرد است که باید تابع پایین‌ترین توان افراد برای سپرده‌گذاری بود.

برای روستاهای اطراف هم اشتغالزایی کردیم!

فارس: وضعیت کشاورزی در این روستا چگونه است و برای چه تعداد اشتغالزایی کردید؟

براتی: اکثر مردم روستا به این حرفه مشغول هستند و جزو روستاهای بدون بیکار و مهاجرپذیر محسوب می‌شویم، حتی برای مردم سایر روستاها اشتغال ایجاد کردیم به طوری که به‌صورت فصلی از روستاهای اطراف تعداد زیادی برای کار به این روستا می‌آیند.

کار کشاورزی جز مواقع بارش برف و باران بیکاری ندارد و در همین ایام نیز حدود ۲۰۰ کارگر در مزرعه ما مشغول کار بودند.

البته اشتغال این افراد دائمی نیست و فصلی است چراکه به‌واسطه هزینه‌های زیاد رسیدگی ببه فرزندانم که در سال حدود ۴۰ میلیون است، فقط یک کارگر دائم دارم و در فصول مختلف کارگر فصلی می‌گیرم که حدود ۷۰ میلیون از درآمدمان صرف دستمزد کارگرها می‌شود.

دو مشکل عمده زعفران‌کاران

فارس: مهم‌ترین مشکلات گریبانگیر زعفران‌کاران در این روزها چیست؟

 براتی: به دلیل کنتوری شدن چاه‌های آب، امکان افزایش سطح زیر کشت زعفران را نداریم که در صورت تضمین آب، میزان زعفران باکیفیت تولید ما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

تاکنون یک‌سوم هکتار زعفران و حدود هفت هکتار زرشک زیر کشت داشتیم در پی بارندگی‌های اخیر نیز نیم هکتار دیگر هم زیر کشت زعفران بردیم.

دیگر مشکل زعفران‌کاران ثابت نبودن نرخ زعفران است، متأسفانه در برخی مناطق که کشت زعفران زیاد بوده سبب پایین آمدن نرخ زعفران می‌شود و زعفران کیفیت بالا و پایین به یک قیمت فروخته می‌شود که باید در قیمت‌گذاری زعفران باکیفیت دقت بیشتری شود.

فارس: در زمینه انتقال و تبادل تجربیات خود در کشت زعفران هم اقدامی کرده‌اید؟

 براتی: با حدود ۲۰ استان دیگر و اساتید دانشگاه‌ها در حال همکاری در زمینه کشت بدون خاک زعفران در محیط گلخانه‌ای هستیم، علاوه بر آن روستای ما کانون آموزش زعفران‌کاری شده است و سایت الگویی داریم که با دانشجویان برای پایان‌نامه‌های دانشگاهی همکاری کرده و به افراد زیادی هم در سراسر کشور مشاوره می‌دهیم.

فارس: سخن پایانی و توصیه شما به خوانندگان این مطلب چیست؟

 براتی: تمام برکت کار ما به‌واسطه فرزندان ماست؛ اما همه جوان‌ها بدانند که کار و تلاش باعث ساختن زندگی می‌شود دست از تلاش برندارند.

آلمانی: از تمام کشاورزان می‌خواهم محصول سالم و بدون مواد شیمیایی تولید کنند چراکه نه‌تنها سبب کیفیت محصولات آن‌ها می‌شود بلکه کمیت را هم افزایش می‌دهد، از مسؤولین جهاد کشاورزی نیز که در تمام شرایط ما را یاری کردند تشکر می‌کنم.

این زوج کشاورز هر روز صبح را با توکل بر خدا آغاز می‌کنند و در مسیر کار و تلاش گام برمی‌دارند و فرزندان خود را موهبت الهی می‌دانند. همین مناعت طبع نیز باعث افزایش رزق آن‌ها شده و هر خریداری به دنبال زرشک و زعفران ناب و تمام‌عیار باشد سراغ این زوج کشاورز نمونه مهمویی را می‌گیرد، چون آن‌ها علاوه بر محصول ارگانیک، ماحصل تجربه سال‌ها کار کشاورزی و نظر کارشناسان را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/3403/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول