اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تولید ماسک توسط بانوان جهادگر/ ویروسی که همدلی را مُسری کرد

حسین پیشنمازی و محدثه حسن‌زاده زوج تبریزی هستند که یک طبقه از منزل مسکونی خود را به کارگاه دوخت ماسک پزشکی تبدیل کرده و برای پشتیبانی از مدافعان سلامت از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

تولید ماسک توسط بانوان جهادگر/ ویروسی که همدلی را مُسری کرد

خبرگزاری فارس تبریز-معصومه درخشان: این روزها علاوه بر جامعه پزشکی و پرستاری که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند تعدادی از شهروندان نیز به حالت خودجوش فعالیت‌هایی  برای پشتیبانی از مدافعان سلامت انجام می‌دهند تا روسیاهی بماند برای همه آنهایی که سوداگران کرونا شدند و خواستند با احتکار، گران فروشی یا کم فروشی از آب گل آلود کرونا به نفع خود ماهیگیری کرده و سرمایه‌ای کلان به جیب بزنند‌ اما در مقابل آنها تعدادی از شهروندان نیز هستند که با درک مسوولیت اجتماعی بالا می‌خواهند به وظایف مدنی و اجتماعی خود جامه عمل بپوشانند.

بانوان جهادگر؛ از فعالیت در کارگاه‌های همگام با جبهه تا خدمت به سنگر سلامت

آقای حسین پیشنمازی و محدثه حسن‌زاده زوج تبریزی هستند که یک طبقه از منزل مسکونی خود را به کارگاه تولید ماسک تبدیل کرده و سعی می‌کنند هر چند اندک هم که باشد گامی برای پشتیبانی از مدافعان سلامت برداشته باشند.

 

نام کارگاه آنها به نام سردار دلها « شهید قاسم سلیمانی » مزین شده است وقتی وارد کارگاه شدم روحیه بسیار شاداب و خندان خانم‌هایی که به صورت داوطلبانه در این کارگاه مشغول دوخت و دوز بودند در همان ابتدا خنده را بر لبانم می‌نشاند.

محدثه حسن‌زاده که با همکاری و همراهی همسرش این کار را آغاز کرده بودند  به خبرنگار فارس در تبریز گفت: دو هفته پیش زمانی که موضوع شیوع و انتشار ویروس کرونا اوج گرفت موضوع دوخت ماسک پزشکی و بیمارستانی توسط همسرم حسین آقا در منزل مطرح شد، همسرم نمونه‌ای از ماسک‌های تولیدی را به من نشان داد و گفت" موضوع را با دوستانت در میان بگذار، در صورت تمایل طبقه اول منزل را به کارگاه تبدیل کرده و با همدیگر شروع به دوختن ماسک کنید".

وی افزود: همان ابتدا من رضایت خود را اعلام کرده و در گروهی که در شبکه اجتماعی واتساپ با دوستان داشتم موضوع را مطرح کردم و آنها نیز به صورت داوطلبانه چرخ‌های  خیاطی خود را  آورده یا علی گفتند و کار را آغاز کردیم و در دو شیفت کار دوخت ماسک را انجام می‌دهند.

حسن‌زاده ادامه داد: اکنون هفتمین روزی است که با دوستان کار را شروع کرده و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ عدد ماسک تولید می‌کنیم و تاکنون حدود 2 هزار ماسک تولید شده است.

در این کارگاه تولیدی چرخ‌های خیاطی به صف شده‌اند و پدال‌هایی که به عشق حمایت از مدافعان سلامت می‌چرخند تا ماسک‌هایی  دوخته شود که بتواند باری از دوش نظام سلامت بردارد.

حالا علاوه بر ۱۰ نفر خانمی که در این کارگاه مشغول هستند ۵ نفر از خانم‌ها نیز در منزل به دوخت ماسک پزشکی می‌پردازند.

اندازه‌گیری، برشکاری، چین زدن، چرخکاری و دوخت، تمیزکاری و در نهایت بسته‌بندی از جمله کارهایی است که در این کارگاه و با همت این خانم‌ها انجام می‌شود و آن چنانکه خانم حسن‌زاده می‌گوید: این ماسک‌ها بعد از تولید و بسته‌بندی توسط سپاه ناحیه تبریز ایزوله و استریل شده و در اختیار مراکز درمانی و بهداشتی قرار می‌گیرد.

در این کارگاه خانم‌ها قبل از شروع به کار کردن دست‌های خود را با ژل ضدعفونی کرده و فاصله یک متری از همدیگر را رعایت می‌کنند.

 

گل لبخند بر چهره رهبرم

سیما ملک محمدی یکی از  خانم‌هایی ‌که در این کارگاه مشغول به فعالیت است به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: وقتی خانم حسن‌زاده موضوع دوخت ماسک را در گروه دوستان مطرح کرد من با اشتیاق قبول کردم و همسرم نیز هیچ مخالفتی نکرد بنابراین من با علاقه بیشتر آمادگی خود را اعلام کردم.

وی افزود: وقتی تصاویر تلاش و از جان گذشتگی کادر پزشکی و پرستاری را از تلویزیون دیدم که چگونه از خود گذشتگی می‌کنند واقعا احساس شرمندگی می‌کردم و می‌خواستم موقعیتی پیش بیاید تا من نیز بتوانم کمکی کرده باشم.

وی ادامه داد: وقتی مقام معظم رهبری پیام داده و از کادر پزشکی و پرستاری تشکر کرده و مردم را به کمک و پشتیبانی از آنها توصیه نمودند انگیزه‌ام مضاعف شد تا در کنار این تیم به صورت جهادی کار کنیم.

ملک محمدی با اشاره به اینکه در زمان رفت و آمد مچ پایش پیچ خورده و ضرب دیده است خاطرنشان کرد: با این وجود که رفت و آمد کمی سخت شده است ولی در نیت و هدف من خللی ایجاد نشده و همچنان پای کار هستم. وقتی کادر پرستاری چند هفته است به خانه و خانواده خود سر نزده اند و شبانه روز تلاش می‌کنند من چرا باید هیچ تلاشی نکنم، این کمترین ‌کاری است که می‌توانم انجام دهم.

این شهروند تبریزی انجام این کار را توفیق الهی ذکر کرد و گفت: با این کار هر چند کوچک امیدوارم گل لبخند بر لبهای رهبرم روییده باشد و مایه دلگرمی برای ایشان باشیم.

وی تاکید کرد: بانوان ۱۰۰درصد حامی و پشتیبان جامعه پزشکی و پرستاری هستند و مانند هشت سال دفاع مقدس عرصه را خالی نمی‌گذارند.

ملک محمدی  ادامه داد:هر چند برخی سودجویان و محتکران روسیاه شدند ولی خانواده‌هایی نیز هستند  که با صفای دلشان پای کار آمده و می‌خواهند با جان و دلشان باعث خوشحالی شوند.

 

مردم لطفا در خانه بمانید، مراکز خرید سر جایشان هستند

خانم حمیده نویدانفر یکی دیگر از بانوانی است که در تولید ماسک کمک می‌کند. وی در مورد آشنایی خودش با این کارگاه گفت: من از طریق همسر برادرم با این کارگاه آشنا شدم و وقتی دیدم خانم‌ها به صورت خودش پای کار آمده و برای حمایت از مدافعان سلامت کار می‌کنند من نیز با وجود دوری مسیر ولی با شور و شوق زیاد آمدم تا سهمی در این کار داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که بر اثر ویروس کرونا بیمار شدند خواهران و برادران ما هستند افزود: در شرایط فعلی وظیفه ایجاب می‌کند در کنار آنها باشیم. همانطور که مادران ما در هشت سال دفاع مقدس با شستن پتو و  لباس‌های رزمندگان، درست کردن مربا و بسته‌های خشک، تهیه لوازم بهداشتی و بافتن لباس‌های پشمی پشتیبانی از جبهه‌های جنگ را بر عهده داشتند ما نیز اکنون با استفاده از تجربیات آنها به صحنه آمده‌ایم تا برای حمایت از مدافعان سلامت پیشقدم شویم.

وی با اشاره به اینکه همسرش مشوق اوست خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مسیر من دور است ولی همسرم مرا به ادامه این کار تشویق کرده و با حوصله و صبوری پیگیر کارها و امور جاری است که من قدردان حمایت‌ها و تشویق‌های او هستم.

نویدانفر با اشاره به مدت زمان کاری خود در این کارگاه افزود: از ساعت ۱۱صبح تا هفت عصر در این کارگاه هستم همدلی، همصدایی و صمیمیت میان خانم‌ها انسان را برای تلاش بیشتر و مضاعف تشویق می‌کند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی سلامتی از هر چیزی مهم‌تر است خاطرنشان کرد: مراکز خرید و مراکز تفریحی سرجای خود هستند لطفا مردم این بیماری را جدی بگیرند و در خانه بمانید.  قدم زدن  مراکز  خرید و تفریحی  به ازای از دست دادن سلامتی ارزشی ندارد.

نویدانفر از عموم شهروندان درخواست کرد تا در خانه بمانند و قطع کننده زنجیره ویروس کرونا باشند و در کنار اینکه مسائل بهداشتی را رعایت می کنند دست به دعا بردارند تا خداوند به لطف و عنایت خود کمک کند تا هر چه زودتر این ویروس و بیماری‌های ناشی از آن ریشه کن شود.

 

احساس وظیفه کردیم تا در کنار مدافعان سلامت باشیم 

 خانم عارفه ابهری هم یکی دیگر از بانوان فعال این کارگاه است که تقریبا در تمام جبهه‌ها فعال است. گاهی در بخش برشکاری دیده می‌شود و گاهی می‌رود سراغ چرخکاری و دست آخر هم می‌توان او را در بخش تمیزکاری دید.

او نیز از طریق گروه دوستان در واتساپ از ایجاد این کارگاه باخبر شده و بدون فوت وقت خودش را به کارگاه رسانده و آن طور که خودش می‌گوید  اولین نفری است که در اولین روز کاری آستین‌ها را بالا زده و بسم الله گفته و کار برشکاری ماسک‌ها را آغاز کرده و حالا هم هر کاری که بگویند در این کارگاه انجام می‌دهد.

البته نیازی هم به گفتن نیست او خودش سیار است هر کجا که کمکی لازم بوده و چرخ ها خالی باشد پشت چرخ نشسته و کار می کند.از اندازه گیری، برشکاری، چرخکاری، دوختن کش برای ماسک و ...

وی گفت: همه چیز از فراخوان خانم حسن‌زاده در واتساپ آغاز شد و ما احساس وظیفه کردیم باید با تمام توان به صحنه آمده و دستگیر و یاری‌گر مدافعان سلامت شهر و کشورمان باشیم.

ابهری  افزود: از اولین روزهای کاری تعدادی از خانم‌ها نفرات ثابت بودند و چند نفر جدید اضافه شده اند ولی من از همان اول سنگر را حفظ کرده و جزو نیروهای ثابت بوده و با همراهی و تشویق های همسرم به ادامه این کار دلگرم هستم.

ابهری ادامه داد: تا هر زمان که نیاز باشد ما در این کارگاه بوده و برای حمایت از مدافعان سلامت پای کار هستیم.

ابهری تصریح کرد: ما خادمان کوچک در پشت جبهه مبارزه با کرونا هستیم و دست همه پزشکان و پرستاران را که در خطر مقدم هستند می بوسم و امیدوارم خداوند به احترام،عظمت و آبروی چهارده معصوم این بیماری را ریشه کن کند.

این بانوان با تمام دلشان به صحنه آمده اند و جهادی کار می کنند تا در کنار مدافعان سلامت بوده و در مقابل کسانی که از در احتکار و گران فروشی وارد شدند بگویند این روزها می گذرد ولی روسیاهی و شرمندگی برای شماهاست که از قافله انسانیت عقب ماندید.

 

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول