اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کسبه‌های گلستان در انتظار تکثیر پویش «هواتو دارم»/ با مغازه‌داران بیشتر تعامل کنید

این روزها با به راه افتادن پویش «هواتو دارم» موج مثبتی در کمک به همنوع در فضای حقیقی و مجازی به راه افتاده است، عده‌ای از کسبه و بازاریان شهرستان گرگان نیز در گیرودار روزهای کرونایی از مسوولان و مالکان مغازه و خانه خواستار تعامل بیشتر با مردم هستند.

کسبه‌های گلستان در انتظار تکثیر پویش «هواتو دارم»/ با مغازه‌داران بیشتر تعامل کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، پویش «هواتو دارم» در حقیقت تلنگری برای پاسخ به کلیدواژه «سهم من در روزهای کرونایی چیست» به راه افتاده است این روزها که ویروس کرونا ایام پررونق کسبه و بازاریان را به کسادترین روزهای سال تبدیل کرده است تنها یک چیز می‌تواند روح و روان آنها را به آرامش برساند اینکه کمی بیشتر هوای هم را داشته باشیم.

پژواک مطالبات کسبه‌های گرگانی در گیرو دار روزهای کرونایی

بازار فروش از رونق افتاده و کسی دل و دماغ مصاحبه کردن را ندارد، برخی فروشندگان سرشان را در گوشی فرو برده و مشغول رصد دنیای مجازی و عده‌ای مشغول بازی‌های موبایلی در این ایام کرونایی هستند، شرایط وقتی سخت‌تر می‌شود که عده‌ای از کسبه در مغازه‌های استیجاری باید به فکر هزینه‌های سرسام‌آور اجاره پایان ماه باشند کسانی که دشتی از این بازار نداشتند چگونه می‌توانند گلیم خود را از زیر چک و قسط و وام بیرون بکشند، پویش «هواتو دارم» گرچه لبخند امید را در دل برخی کسبه مهمان کرده اما عده‌ای از بازاریان هنوز اندر خم یک کوچه هستند.

بانک‌ها نسبت به تعویق اقساط بانکی با مشتریان تعامل کنند

سهیل حاتمی که قریب 20 سال در حرفه گل‌فروشی مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید در طول عمرم نه تنها من بلکه همکارانم که سالها سابقه فعالیت اقتصادی دارند چنین وضعیتی را در بازار ندیده بودیم، بازار شب عید کساد و یا بهتر بگویم تعطیل است، گل با شب عید، جشن و شادی عجین است اما در این ایام خبری از خرید گل نیست، همه چشم و امیدمان به این ایام بود نه تنها گل‌فروشی بلکه بازار شیرینی، آجیل، پوشاک و ... دچار کسادی شده است.

این گل فروش از مسوولان می‌خواهد توجهی به قشر کسبه و بازاری شود و ماسک و مواد بهداشتی که این روزها در داروخانه‌ها به سختی پیدا می‌شود در اختیار این قشر قرار بگیرد، ویروس کرونا برای همه ما یک درس داشت و اینکه به یکدیگر رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند، خدا را شکر مغازه برای خودم است اما کلی قسط و وام دارم که باید بپردازم تا چرخ کاسبی نچرخد نمی‌توان اقساط را پرداخت کنم، انتظار داریم بانک‌ها نسبت به تعویق اقساط بانکی با مشتریان تعامل کنند.

حاتمی که چند روز پیش قرار بود ماشین عروس و داماد را گل‌آرایی کند و حالا بابت ویروس کرونا مراسم کنسل شده و کلی گل روی دستش مانده است می‌گوید نه بیعانه‌ای بابت این کار گرفتم و نه کسی پاسخگوی خسارت بنده است.

نمی‌دانیم این وضعیت نابسمان بازار چه زمانی قرار است به ساحل آرامش برسد اما چه خوب است که در این وقت‌ها حال یکدیگر را با کمک کردن و گره‌ای از مشکلات باز کردن خوب کنیم. 

گلایه از یک بام و دوهوای مسوولان در روزهای کرونایی

آمد و شد این روزهای بازار خرید شب عید نسبت به سال‌های گذشته اصلا چشم‌نواز نیست، این وضعیت را می‌توان از لحن یاسر کیایی که لوازم کودک و سیسمونی فروش است کاملا فهمید، او که 15 سال در این حرفه مشغول فعالیت است از روزهای بازار کرونایی نگران است و می‌گوید قطعا برای رونق بازار باید سرمایه ای را خواباند تا بتوانیم از آن در ایام عید بهره ببریم متاسفانه بصورت ناخواسته این اتفاقات نامیمون رخ داد و بیشترین وحشتی که باعث شده تا مردم به سمت بازار نروند و خرید هم صورت نمی گیرد این است که مردم به فضای مجازی بیش از حد توجه می‌کنند.

کیایی بر این باور است اگر مردم مسائل بهداشتی را کاملا رعایت کنند و نکاتی که وزارت بهداشت می‌گویند را انجام دهند قطعا این ویروس ریشه کن خواهد شد نباید ناامیدی را در جامعه ایجاد کرد، وقتی ناامیدی در مردم ایجاد شود قطعا مردم در بازار نخواهند آمد و خرید صورت نمی‌گیرد و در نهایت سرمایه‌ای که بازاریان در مغازه آورده اند حاصلی نخواهد داشت و در نهایت با بدهی‌های بسیار سنگین و چک‌های پاس نشده مواجه خواهند شد.

این فروشنده که در مغازه استیجاری کسب درآمد می‌کند درباره حمایت‌های مسوولان در این روزهای کرونایی می‌گوید «دولت در صدا و سیمای ملی اعلام می‌کند اگر سه ماه اقساط بانکی عقب بیفتد اشکالی ندارد» اما بانکها می‌گویند چنین بخشنامه‌ای برای ما نیامده است، قطعا در چنین شرایطی نباید از صاحب مغازه انتظار داشته باشم که بگوید دو ماه اجاره مغازه را به تعویق می‌اندازم.

کیایی از یک بام و دوهوای مسوولان در این روزهای کرونایی گلایه دارد و ادامه می‌دهد امروز تامین اجتماعی رفتم که پول بیمه‌ام را پرداخت کنم به آنها گفتم آیا برای شما بخشنامه‌ای آمده تا بیمه را دیرتر پرداخت کنیم که در جواب به راحتی می‌گویند فعلا چنین چیزی نیست، من نمی‌دانم ایراد کار از کجاست اما هر چه هست دولتمردان نباید برای کارهای انجام نشده در بوق و کرنا کنند.

 

مغازه داران را دریابید/ کمبود ماسک و اقلام بهداشتی

کمی آنطرف‌تر مغازه خواروبار فروشی بهنام یوسفی که برای مردم از بازار میوه و تره بار همچنان استقبال دارند، این فروشنده که تقریبا 22 سال وارد بازار اقتصادی شده نگران این روزهای کرونایی است، او خدا را شاهد می‌گیرد که اگر مجبور به دادن قسط و وام نبود الان کرکره‌های مغازه را بالا نمی‌داد.

یوسفی می‌گوید اگر مغازه را ببندیم نان چهار کارگر دیگر آجر می‌شود آنها مخارج زندگی را از کجا دربیاورند، مسوولان باید فکر اساسی برای کسبه و بازاریان بیندیشند فکری هم برای ماسک و اقلام مورد نیاز بهداشتی که در بازار کمیاب شده باشند.

تنفس سه ماهه بانکهای گلستان در بازپرداخت تسهیلات مشتریان

به گزارش خبرنگار فارس؛ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گلستان برای حمایت از مردم با توجه به وضعیت موجود اقتصادی در بستر شیوع ویروس کرونا اعلام کرده بود برای بازپرداخت تسهیلات، تنفس سه ماه برای مشتریان بانک‌ها قائل شده‌اند.

اما حمایت از کسبه و بازاری یکی از مطالبات جدی این قشر از مسوولان استان گلستان است، مغازه‌داران و فروشندگان استان انتظار دارند همانطوری که آنها مر قانون را در اجرای مصوبه ستاد پیشگیری از شیوع کرونا در استان گلستان مبنی بر «محدودیت ساعت کاری» رعایت کردند حالا نوبت مسوولان است که در راستای حمایت همه‌جانبه از این قشر راهکاری جدی بیندیشند مسئله‌ای که در گیر و دار شیوع کرونا کمتر از سوی رسانه‌ها و مسوولان مورد توجه قرار گرفته است.

همه این مطالب را گفتیم تا به این نکته برسیم اگرچه این روزها با به راه افتادن پویش «هواتو دارم» موج مثبتی در کمک به همنوع در فضای حقیقی و مجازی به راه افتاده است، اما عده‌ای از کسبه و بازاریان شهرستان گرگان در گیرودار روزهای کرونایی از مسوولان و مالکان خواستار تعامل بیشتر با مردم هستند.

انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول