اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«اخبار جعلی کرونا» خطرآفرین‌تر از «کرونا»

یک کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه انتشار اخبار جعلی کرونا خطرآفرین‌تر از خود کروناست گفت: وقتی در جامعه‌ای سواد رسانه‌ای و مهارت دیجیتالی کم باشد عده‌ای معاند سو‌ء استفاده کرده و اخبار جعلی را با تکنیک‌ رسانه‌ای در شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند.

«اخبار جعلی کرونا» خطرآفرین‌تر از «کرونا»

خبرگزاری فارس؛ همدان، در این یک ماهی که کرونا کشور را درگیر خود کرده، تمام رسانه‌ها و در این میان شبکه‌های مجازی مختلف اقدام به انتشار اخبار،‌ فیلم‌ها و تصاویر مختلف کرده‌اند که البته فعالیت این شبکه‌ها بسیار پررنگ‌تر از قبل بوده و حتی برخی از آنها گاهی از این آب گل‌آلود ماهی صید می‌کنند.

اگر مردم آگاهی و سواد رسانه‌ای کافی را در مواجهه با اخبار مختلف داشته باشند به راحتی می‌توانند اخبار درست را از میان اخبار دروغی و جعلی تشخیص دهند و در تله این فضاهای مسموم و ناامیدانه خبری نیافتند.

یک کارشناس سواد رسانه در خصوص اخبار و شایعات جعلی در این روزها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: متأسفانه اخباری که این روزها در خصوص کرونا در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود با اهداف خاصی بوده و تماما به دنبال ایجاد موج نا‌امیدی و یأس در میان مردم هستند.

علی درویشی افزود: وقتی اخبار منفی و پر از ناامیدی در جامعه به تعداد زیاد تکثیر شود زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت در سطح کشور، خیرین سلامت، همکاری بخش‌های مختلف برای مهار کرونا، آموزش‌های معلمان و اساتید برای آموزش از راه دور و...کمرنگ شده و این همکاری دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز مردم ما تنها در معرض ویروس کرونا نیستند گفت: امروز مردم در رأس بمباران رسانه‌ای قرار دارند و و خیلی از این اخبار بوی هراس و ترس می‌دهد و اگر مردم سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشند راحت‌تر با قضیه کنار می‌آمدند.

درویشی با اشاره به وجود اخبار،‌ فیلم‌ها و تصاویر مختلف که اکثراً جعلی هستند بیان کرد: وقتی در جامعه‌ای سواد رسانه‌ای و مهارت دیجیتالی کم باشد عده‌ای معاند از این ضعف سو‌ء استفاده کرده و اخبار جعلی خود را با تکنیک‌های خاص رسانه‌ای در میان شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه مردم نیز به این اخبار گوش داده و آن را حتی بازنشر می‌کنند که این همان اتفاقی است که دشمن می‌خواهد.

این کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه امروز مقابله با جنگ رسانه‌ای سخت‌تر از مهار بیماری کروناست اظهار کرد: وقتی مردم زیاد در معرض اخبار مختلف و ضد و نقیض قرار بگیرند دچار فلج خبری شده و یک حالت سردرگمی برای آنها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع باعث خواهد شد واکنش درست و منطقی در مقابل بیماری نداشته باشند و تنها ترس و ناامیدی را در خود ایجاد می‌کنند.

پذیرش اخبار منفی هفت برابر اخبار مثبت است

درویشی اضافه کرد: در سطح جهان این موضوع اثبات شده که پذیرش اخبار منفی هفت برابر اخبار مثبت است و این اتفاق برای این روزها و با این سطح از اطلاعات و اخبار موضوع خوبی نیست.

وی با بیان اینکه دو سوال مطرح می‌شود که باید در مواجهه با اخبار از خود بپرسیم، خاطرنشان کرد: سوال اول اینکه منبع اخباری که به دست ما می‌رسد از کجاست؟ و دوم اینکه ما چقدر نیاز به آن اخبار داریم؟

این کارشناس سواد رسانه‌ای افزود: مردم باید بدانند تمام اخبار را باید از رسانه‌های رسمی کشور پیگیری کرده و از طرفی هم واقعا نیازمند این حجم از اخبار نیستند و با خود فکر کنند دانستن این همه اخبار چه کمکی به آنها می‌کند؟

وی گفت: باید ببینند آیا دانستن اخبار زیاد باعث افزایش امید در آنها می‌شود یا ناامیدی را تشدید می‌کند؟! البته باید تک تک افراد توصیه‌های بهداشتی و قرنطینه خانگی را جدی بگیرند و رعایت کنند، این مطالب بارها در روز توسط پزشکان و پرستاران از طریق رسانه‌های معتبر اعلام شده و می‌شود.

درویشی با بیان اینکه نیازی نیست لحظه لحظه اخبار و آمار را پیگیری کنیم گفت: ما باید مسوول کار خود در مقابل کرونا باشیم و وقتی خبری در این خصوص بدون منبع به دست ما رسید آن را سریع منتشر نکنیم.

وی ادامه داد: ابتدا باید صحت و سقم آن خبر را بررسی کنیم و اگر توانایی تولید محتوایی را داریم اخبار مثبت و خوب پر از امید و شادابی را تولید و منتشر کنیم.

سرعت انتشار اخبار کرونا بیشتر از سرعت تکثیر خود کروناست

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه سرعت انتشار اخبار کرونا بیشتر از سرعت تکثیر خود کروناست ادامه داد: در این زنجیره ۲۰ درصد افراد تولید محتوا می‌کنند و ۸۰ درصد مردم آن را می‌بینند و منتشر می‌کنند حال باید دید از این ۲۰ درصد، چند درصد دوست است و چند درصد دشمن و معاند؟!

وی خاطرنشان کرد: اخبار جعلی و فیک را در این روزها رصد کرده‌ام و تمام اخباری که از شبکه‌های خارجی تولید و منتشر می‌شوند فقط و فقط شرایط را برای مردم سخت و بحرانی جلوه داده و دنبال القای این هستند که کادر درمان و بخش‌های مختلف کشور ناتوان‌اند!.

درویشی گفت: بنابراین ما باید با بینش و سواد رسانه‌ای در این بازی شرکت نکنیم و قطع‌کننده این زنجیره اخبار جعلی باشیم.

وی به سایت‌ها فروش اینترنتی و اپلیکیشن‌هایی که برای تست کرونا در شبکه‌ها این روزها زیاد شده‌اند هشدار داد و گفت: مردم تنها از سایت‌های شناخته شده خرید کرده و اپلیکیشن‌هایی که توسط وزارت بهداشت و رسانه ملی معرفی می‌شود را روی گوشی خود نصب کنند.

این کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه عده‌ای می‌پرسند چرا رسانه ملی همه اطلاعات را جامع و کامل در خصوص بیماری نمی‌دهد؟ بیان کرد: یک مثال راحت می‌زنم،‌ یک خانواده ۵ الی ۶ نفره را در نظر بگیرید که مدیر آن پدر خانواده است، در این خانواده بچه‌ها و شاید هم سالمندانی باشند که هر کدام هوش هیجانی متفاوتی دارند وقتی پدر به عنوان مدیریت بحران خانواده بخواهد خبر بدی را به اعضای خانواده بدهد براساس ظرفیت و هوش هیجانی فردی این اخبار را می‌دهد پس رسانه ملی هم براساس شرایط روحی، روانی و جسمی افراد جامعه اطلاعات مربوط به بیماری را داده و تا به اینجا خوب عمل کرده است.

مسوولان و فعالان رسانه‌ای موضوع سواد رسانه را جدی بگیرند

وی بیان کرد: امروز مسوولان و فعالان رسانه‌ای باید بیش از پیش موضوع سواد رسانه را جدی بگیرند و راهکارهایی برای آموزش مردم طراحی کنند که هرگاه دچار چنین بحران‌هایی شدیم اینقدر خوراک خبری منفی در جامعه منتشر نشود.

درویشی گفت: باید کارگروهی متشکل از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بزرگ کشور تشکیل شود که اخبار را رصد و پایش کرده و همین رسانه‌ها اخبار درست را از نادرست جدا و از طریق یک شبکه یا کانالی ارتباطی به مردم اعلام کنند.

وی با بیان اینکه اینان باید کار روشنگری را انجام دهند افزود: همین شبکه و کانال باید برای اعلام اخبار موثق در همه شرایط بحرانی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

این کارشناس سواد رسانه‌ای خاطرنشان کرد: هر بیماری عمر مخصوص به خود را دارد ولی مردم می‌توانند با رعایت نکات ذکر شده و قرنطینه در خانه در نابودی این بیماری کمک‌کننده باشند.

وی گفت: مردم باید از فرصت‌ حضور در خانه نهایت استفاده را ببرد، چه بهتر که در این فرصت‌ برای افزایش سواد رسانه‌ای خود از طریق فضای مجازی و سایت‌ها توسط استادانی معتبر بهره بگیرند.

انتهای پیام/89001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول