اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: پایگاه القائم را تحویل نیروهای امنیتی عراق دادیم

ائتلاف اصطلاحاً ضد داعش آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد پایگاه القائم در عراق را تحویل نیروهای امنیتی این کشور داده است.

آمریکا: پایگاه القائم را تحویل نیروهای امنیتی عراق دادیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف اصطلاحاً ضد داعش آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد پایگاه «القائم» در عراق را تحویل نیروهای امنیتی عراق داده است. 

ائتلاف موسوم به «عملیات اراده قاطع» در بیانیه‌ای در توئیتر نوشت: «به دلیل موفقیت در نبرد علیه داعش با همراهی نیروهای شریکمان و دولت عراق عملیات اراده قاطع پرسنل و تجهیزات خودش را از چندین پایگاه عراقی جابجا و تلفیق خواهد کرد.»

سه مقام وزارت دفاع آمریکا پیش از این به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته‌ بودند ارتش این کشور قصد دارد صدها نفر از نیروهایش در عراق را جابجا کرده و برخی را نیز از این کشور خارج کند. 

وبگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی» نوشته طرح ارتش آمریکا برای «تلفیق نیروها» خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه‌های مشترک «القائم» در نزدیکی مرز سوریه، پایگاه هوایی «القیاره» در نزدیکی موصل و احتمالا پایگاه هوایی «کی-۱» در کرکوک را شامل می‌شود. 

یک سخنگوی ائتلاف موسوم به «عملیات اراده قاطع» (ائتلاف ادعایی آمریکا برای مبارزه با داعش) در بیانیه‌ای گفت: «به دلیل موفقیت نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با داعش، ائتلاف در حال جابجایی نیروهای خود از چند پایگاه کوچک‌تر است.»

این سخنگو که اشاره‌ای به نام او نشده در ادامه گفت: «این پایگاه‌ها تحت کنترل عراق باقی می‌مانند و ما به همکاری‌های مشورتی خود برای شکست دائمی داعش ادامه خواهیم داد.»

ان‌بی‌سی نوشته سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به چارچوب زمانی مشخصی برای جابجایی این نیروها اشاره نکرده است. 

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه هفته گذشته از قصد پنتاگون برای انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به پایگاه‌های آمریکا در «عین‌الاسد» و «اربیل» به منظور محافظت از نیروهای آمریکایی خبر داد. 

یک مقام پنتاگون مدعی شده تصمیم برای جابجایی نیروهای آمریکا در عراق ارتباطی با حملات راکتی چند روز پیش به پایگاه «التاجی» ندارد. او گفته این تصمیم از چند ماه پیش مورد بررسی قرار داشته است. 

 مقام دیگری از پنتاگون گفت: «سازمان "مقابله با تروریسم" عراق پیشرفت‌های محسوسی کرده و می‌تواند بخش زیادی از مأموریت‌های ضد داعش را خودش مستقلاً انجام دهد.»

«ان‌بی‌سی» نوشته عامل دیگری که در تصمیم پنتاگون برای تلفیق پایگاه‌های خود در عراق نقش داشته این است که محافظت از نیروی کم‌تعدادی که با پراکندگی بالا در چندین پایگاه کوچک‌ توزیع شده‌اند دشوارتر است. 

این رسانه با اشاره به اینکه پنتاگون تصمیم دارد در پایگاه خود در اربیل سامانه‌های پاتریوت و  C-RAM (سامانه‌های ضد راکت، توپخانه و خمپاره) نصب کند، نوشته بعضی از از نیروهای آمریکایی ممکن است به این پایگاه منتقل شوند. برخی از نیروهای پایگاه القائم هم ممکن است به «عین‌الاسد» منتقل شوند. 

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند با آنچه صدها نیروی آمریکایی پایگاه‌های مذکور را ترک خواهند کرد تعداد کلی نیروهای آمریکایی در عراق تقریباً ثابت خواهد ماند.

بعد از جابجایی برخی از نیروها در داخل عراق و ورود تعدادی نیروی جدید برای اداره سامانه‌های پاتریوت و C-RAM تغییری در تعداد کلی نیروهای آمریکایی حاضر در عراق ایجاد نخواهد شد. 

پنتاگون گفته نزدیک به ۵۲۰۰ نیروی نظامی آمریکا در عراق حضور دارند اما ان‌بی‌سی نوشته تعداد واقعی این نیروها بسیار بیشتر از این نیست. 

ارتش آمریکا بعد از تظاهرات‌های چند ماه پیش مقابل سفارت آمریکا در بغداد و ترور سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد هزاران سرباز و تفنگدار دریایی را با هدف ادعایی محافظت از اماکن آمریکا و تأسیسات دیپلماتیک خود به منطقه فرستاد. 

ان‌بی‌سی نوشته بعد از استقرار سامانه‌های پاتریوت و C-RAM برخی از نظامیان آمریکا ممکن است در مناطق دیگر مستقر شوند و یا اینکه عراق را کلا ترک کنند. 

طبق گزارش ان‌بی‌سی، پایگاه هوایی «التقدم»، واقع در شهر فلوجه یکی دیگر از پایگاه‌هایی است که ارتش آمریکا خروج نیروهای خود از آن را بررسی می‌کند. 

ارتش آمریکا علاوه بر این در حال انجام بررسی‌هایی برای تغییر ساختار کلی «عملیات اراده قاطع» است و قصد دارد فرماندهی آن را به یک ژنرال دو ستاره (سرلشکر)، به جای ژنرال سه ستاره (سپهبد) تفویض کند. اما مقام‌های پنتاگون گفته‌اند که اگر چنین تصمیمی گرفته شود عملی شدن آن چندین ماه به طول خواهد انجامید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول