اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سهم نانوایان اصفهان در مهار کرونا

اگر نان آلوده شود، نمی‌توان مانند سایر مواد و اقلام غذایی دیگر آن را بشوییم و یا ضدعفونی کنیم و خیلی نامحسوس و چراغ خاموش، ویروس را به داخل خانه خود برده‌ایم.

سهم نانوایان اصفهان در مهار کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روزهای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأکید بر ماندن در خانه, حجم مراجعه مردم به نانوایی‌های شهر اصفهان افزایش‌یافته است که شاید علت آن تأمین بیشتر این ماده غذایی برای مدت طولانی‌تر باشد، به ‌عبارت‌ دیگر مردم بیشتر نان تهیه می‌کنند تا کمتر نیاز باشد برای تامین آن از خانه خارج شوند.

از مهمترین نکات بهداشتی ضروری در نانوایی‌ها این است که کارکنان نانوایی از ماسک و کلاه مناسب استفاده کنند، مکرر دست‌های خود را بشویند و از علائم شایع ویروس کرونا آگاه باشند و در صورت داشتن علائم بیماری هرگز در نانوایی حضور پیدا نکنند.

از ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه نانوایی جلوگیری شود و ضمن این‌که تا حد امکان از تبادل پول نقد خودداری می‌شود، برای اخذ وجه، یک فروشنده جداگانه به کار گرفته شود و به هیچ وجه به این فرد اجازه تهیه و توزیع نان داده نشود.

اگر نان آلوده شود، نمی‌توان مانند سایر مواد و اقلام غذایی دیگر آن را بشوییم و یا ضدعفونی کنیم و خیلی نامحسوس و چراغ خاموش، ویروس را به داخل خانه خود برده‌ایم.

نظارت 24 ساعته بر نانوایی‌های شهر اصفهان

محمود پهلوان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با توجه به این‌که ویروس کرونا در حرارت بالا از بین می‌رود و نان پخته شده عاری از ویروس است، اظهار داشت: با وجود این، توصیه‌هایی به نانوایی‌ها شده تا با در نظر گرفتن این توصیه‌ها از انتقال بیماری جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان این‌که به نانوایان اعلام کرده‌ایم حتی‌الامکان پول نقد گرفته نشود، افزود: کارکنان مشغول در نانوایی به جز یک نفر (مسؤول گرفتن پول) بقیه با مردم در ارتباط نباشند، شخصی که مسؤول پول و کشیدن کارت بانکی است نباید با نان در ارتباط باشد.

وی با بیان این‌که به طور معمول و در طول سال نانوایان قبل از شروع کار استریل می‌کنند، گفت: با این حال برای رعایت بهداشت به همه نانواهای اصفهان پیامک رعایت نکات بهداشتی ارسال شده است.

پهلوان‌زاده خاطرنشان کرد: گشت‌های بازرسی اتحادیه نان اصفهان در کنار سایر مجموعه‌های نظارتی به صورت ۲۴ ساعته بر نانوایی‌های سطح شهر اصفهان نظارت دقیق دارند تا در کنار رعایت قیمت و کیفیت، موارد بهداشتی نیز به درستی انجام شود.

رئیس اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان این‌که حدود هزار و 600 نانوایی در سطح شهر اصفهان فعالیت دارند، بیان کرد: شیوع ویروس تأثیری بر روند کار نانوایی‌ها نداشته، با توجه به افزایش برداشت گندم توسط کشاورزان اصفهانی و تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌های شهر اصفهان هیچ‌گونه کمبود توزیع آرد در نانوایی‌های سطح شهر اصفهان وجود ندارد.

نانوایی‌ها از پذیرش پول نقد خودداری کنند

یکی از شهروندان اصفهانی با تأکید بر رعایت بیشتر بهداشت توسط نانوایی‌ها بیان کرد: بهتر است نانوایی‌ها در این شرایط از پذیرش پول نقد خودداری و هزینه نان را تنها از طریق کارت دریافت کنند.

این شهروند با بیان این‌که صحیح نیست که در برخی نانوایی‌ها با همان دستی که از مردم پول گرفته می‌شود،‌ نان تحویل داده شود، افزود: مردم به نان احتیاج دارند و نمی‌توانند خرید این محصول را متوقف کنند، بنابراین در این شرایط بهترین راهکار رعایت بهداشت توسط نانوایی‌ها است.

شهروند دیگری با بیان این‌که حداقل باید یک ماده ضدعفونی‌کننده در نانوایی‌ها باشد تا پس از کارت کشیدن بتوان برای جمع آوری نان دست‌ها را ضدعفونی کرد، گفت: مقابله با شیوع ویروس کرونا نیازمند تکمیل یک زنجیره است و یکی از زنجیره‌های مهم در شکست ویروس کرونا رعایت بهداشت در مراکزی مانند نانوایی‌ها است.

این شهروند عنوان کرد: تمام نانوایی‌ها باید دارای محلول‌های ضدعفونی کننده دست‌ باشند تا مراجعه‌کنندگان بعد از ضدعفونی دست‌ها نان خریداری کنند.

رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا در مشاغلی همچون نانوایی که با تغذیه مردم به شکل مستقیم ارتباط دارد، بسیار ضروری است؛ با رعایت چند نکته بهداشتی در نانوایی‌ها می‌توان اطمینان از سلامت نان را افزایش داد.

حرارت دادن مجدد نان، تنها راه اطمینان از این‌که نان فاقد آلودگی است

محمد شفیعی، کارشناس بهداشت محیط با اشاره به راه‌های اطمینان از سلامت نام عنوان کرد: اگر نان خریداری شده و حمل شده به منزل آلوده باشد، برای اطمینان از سلامت آن باید بدانیم نان قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن ندارد و درجه حرارت پایین حتی فریزکردن ویروس‌های موجود در نان را از بین نمی‌برد و تنها راه اطمینان از این‌که نان فاقد آلودگی است، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

کارشناس بهداشت محیط افزود: این حرارت دادن به طریق مختلف است؛ استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت عدم دسترسی، استفاده از ماهیتابه و قابلمه برای حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که آگاهی کارکنان نانوایی از علائم شایع ویروس کرونا مانند تب، سرفه خشک و تنگی نفس بسیار ضروری است، بیان کرد: افراد شاغل در نانوایی در صورت داشتن علائم ابتلا هرگز نباید به محل کار خود مراجعه کنند.

شفیعی با تأکید بر این‌که از ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه نانوایی باید خودداری شود، بیان کرد:  نانواها باید حتماً از ماسک و کلاه مناسب استفاده کنند و شست و شوی مکرر دست نانواها هر نیم ساعت یک بار ضروری است.

کارشناس بهداشت محیط  با اشاره به این‌که تمامی تجهیزات نانوایی و سطوحی که نان روی آن قرار می‌گیرد به صورت روزانه و قبل از شروع کار ضدعفونی و گندزدایی شود، اضافه کرد: کلیه کارکنان نانوایی باید هر روز به حمام بروند و حداقل یک بار در روز لباس خود را تعویض کنند.

وی با تأکید بر این‌که با توجه به ازدحام جمعیت و تشکیل صف‌های نانوایی مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و در غیر این صورت، نانواها، باید مردم را آگاه کنند که فاصله را رعایت کنند، تصریح کرد: اگر از رعایت اصول بهداشتی مطمئن نیستید از نان‌های بسته بندی صنعتی استفاده کنید.

شفیعی با بیان این‌که اگر در خود علائم بیماری را حس می‌کنید هرگز برای خرید نان به نانوایی نروید، خاطرنشان کرد: از دست زدن به نان مشتریان دیگر خودداری کنید و به خریداران نان توصیه می شود نان را روی پیشخوان نانوایی قرار ندهند زیرا امکان انتقال آلودگی بسیار زیاد است.

انتهای پیام/63101/ک30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول