اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در لیبی به دلیل شیوع کرونا

سازمان ملل و سفارتخانه‌های کشورهای غربی و عربی در بیانیه‌ای از طرف‌های لیبی خواستند به دلیل شیوع ویروس کرونا، درگیری در این کشور را متوقف کنند.

درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در لیبی به دلیل شیوع کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هیأت سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر خواست تا بنا به دلایل انسانی، آتش‌بس فوری اعلام کنند.

در این بیانیه آمده است که «توقف نقل و انتقال تجهیزات نظامی و افراد در لیبی ضروری است تا ادارات محلی بتوانند با چالش بی‌سابقه شیوع ویروس کرونا مقابله کنند».

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، سازمان ملل همچنین همه طرف‌های لیبیایی را به اتخاذ تصمیمات شجاعانه و تشریک مساعی برای مقابله با شیوع این بیماری فراخواند و خواستار اجرای سازوکار یکپارچه برای مقابله با این بیماری شد.

همچنین سفارتخانه‌های کشورهای غربی و عربی در بیانیه‌‌هایی توقف درگیری‌ها در لیبی را خواستار شدند.

سفارتخانه آمریکا، الجزائر، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، انگلیس، اتحادیه اروپا، تونس و امارات در بیانیه‌ای مشترک همه طرف‌های لیبیایی را به اعلام آتش‌بس انسانی دعوت کردند.

در این بیانیه آمده است که چنین آتش‌بسی زمینه را برای بازگشت نیروهای دو طرف به خانه و کاشانه خود و رسیدگی لازم به نزدیکان و اعضای خانواده خود در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» به منظور مقابله با ویروس کرونا در سراسر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده که شامل بستن مرزهای زمینی و گذرگاه‌های هوایی است.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

نیروهای تحت امر حفتر از چهارم آوریل ۲۰۱۹ حمله به طرابلس پایتخت لیبی و مقر دولت السراج را آغاز کرده‌اند و در تلاش برای نفوذ به این شهر و سیطره بر آن هستند اما به دلیل مقاومت نیروهای السراج هنوز موفق نشده‌اند.

حفتر از حمایت‌های روسیه، مصر، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی برخوردار است حال آنکه السراج نیز از حمایت ترکیه برخوردار است و فرانسه و کشورهای اروپایی ترس از این دارند که درگیری در لیبی بین‌المللی شده و با ورود ترکیه به خط این درگیری، بحران این کشور تشدید شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول