اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شاهراهی که ترافیک شمال غرب را دور می‌زند/ تبریز نفس می‌کشد

آزادراه ارومیه- تبریز به عنوان کمربند جنوبی تبریز نام گرفته است که نقش بسزایی در کاهش ترافیک مسیرهای منتهی به تبریز و رونق هرچه بیشتر بخش حمل و نقل در شمال غرب را دارد.

شاهراهی که ترافیک شمال غرب را دور می‌زند/ تبریز نفس می‌کشد

خبرگزاری فارس تبریز، زهرا عبداللهی: در زندگی امروزی بشر شتاب‌دهنده‌ها با توجه به گذر از زندگی سنتی به مدرن، صنعتی و تکنولوژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند به جرات می‌توان راه‌های جاده‌ای را یکی از همین شتاب‌دهنده‌ها خطاب کرد چرا که هم اکنون خیل عظیمی از تبادلات در همه زمین‌ها نه تنها بین مرزهای داخلی هر کشور، بلکه در محدودهای جغرافیایی و بین‌المللی از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد که شاید بتوان از آن به عنوان بازوی توانمندی هر قدرت و کشوری یاد کرد و بر اهمیت، نقش و جایگاه آن چه در صلح و چه در جنگ صحه گذاشت.

شاید در این مجال نتوان بر تاثیرات جاده‌های مهم دنیا اشاره کرد اما نمونه‌ای از آنچه از دیرباز در تمام صحنه‌های کشور، منطقه و حتی دنیا تاثیرگذار بوده و مطمئناً کلید واژه بسیاری از گفتمان‌های دنیا محسوب بوده و می‌باشد و نقش اساسی شتاب‌دهندگی در جهان قدیم و جدید را بازی کرده می‌توان به جاده ابریشم اشاره کرد که به تبع گذر بخش عظیمی آن از کشور و استان ما، برای اکثر مخاطبان‌مان قابل لمس و درک هست.

حال با توجه به ضرورت‌هایی که برای این بخش برشمردیم مخاطبان خبرگزاری فارس نیز به این اهمیت واقف بوده و ما را برای تهیه گزارش از این حوزه‌ها راهنمایی می‌کنند که یکی از همین مخاطبان از ما درخواست پیگیری ورودی کلان شهر تبریز از سمت آذرشهر و موضوع بار ترافیکی این منطقه را درخواست کرده که با احداث کمربندی قابل حل می‌باشد و پازل این مسئله می‌تواند با احداث قطعات آزادراه ارومیه- تبریز تکمیل شود.

احداث آزاد راه ارومیه- تبریز با 20 هزار میلیارد ریال

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در این رابطه طی گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: آزاد راه ارومیه – تبریز، جنوب کلان شهر تبریز را بدون ورود به منطقه شهری به شمال وصل می کند.

اروجعلی علیزاده در تشریح موقعیت این آزاد راه اظهار داشت: این کمربندی به طول 160 کیلومتر در 6 قطعه، از ارومیه شروع و به باسمنج در تبریز و نهایتا به آزاد راه تبریز- زنجان و از آنجا به پایتخت کشور تهران متصل می‌شود.

وی اعتبار کلی این پروژه ملی را 20 هزار میلیارد ریال عنوان و محل تامین آن براساس پیش بینی‌های صورت گرفته را 60 درصد از طریق سرمایه‌گذار و 40 درصد نیز آورده دولت دانست.  

علیزاده حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی در این پروژه را در 4 قطعه به طول 120کیلومتر تقسیم‌بندی کرده است و افزود:  قطعه یک این مسیر در استان از خاصبان بعداز عوارضی ارومیه به تبریز شروع و به سمت راست جاده اوج گرفته و تا ضلع جنوبی ایلخچی ادامه می‌یابد و قطعه دوم از ایلخچی به ضلع جنوبی شهر جدید سهند می‌رسد.

این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، قطعه سهند تا واحدی رحمت و شهرک صنعتی شماره چهار تبریز را یکی دیگر از قطعات آزاد راه ارومیه – تبریز، در حوزه استحفاظی آذربایجان‌شرقی اعلام و درباره محدوده قطعه آخر نیز مسیر شهرک صنعتی شماره چهار تبریز تا ضلع جنوبی روستای شادآبادعلیا مانده به باسمنج در انتهای شمالی تبریز عنوان کرد.

وی درباره پیشرفت‌ها و موقعیت این پروژه ملی تصریح کرد: ارومیه تا خروجی عوارضی دریاچه ارومیه به سمت تبریز به طول 41 کیلومتر با 95 درصد پیشرفت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در حال استفاده می‌باشد، از گیت خروجی عوارضی دریاچه ارومیه به سمت سرین که شامل تونلی به طول 17 کیلومتر با 8 درصد پیشرفت در دست از اجراء می‌باشد و سرین تا آذرشهر با طول 30 کیلومتر و 85 درصد پیشرفت در حال حاضر زیر بار ترافیکی بوده.

علیزاده اضافه کرد: قطعه آذرشهر تا شهرک صنعتی شماره چهار در مرحله مطالعه و با پیشرفت یک درصدی در دست اقدام بوده که از این قطعه تا باسمنج با نزدیک به 8 درصد اجرایی شدن در حال پیشرفت است.

این مقام مسئول دربخش بهره برداران آزاد راه ارومیه – تبریز تاکید کرد: این مسیر منتهی به مرزهایی نظیر سرو، باشماق، رازی و بازرگان می‌شود که مبادی مبادله‌ای ایران با ترکیه و عراق و در نهایت اروپا محسوب می‌گردد و حکایت از نقش این مسیر در مبادلات بار و جابه‌جایی مسافر و به تبع آن توسعه گردشگری استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و حتی کشور را دارد.

وی بر ارتقاع ایمنی و کاهش بار ترافیکی با بهره‌برداری از این طرح اشاره و یادآور شد: در مستند کردن ارتقاع ایمنی همین بس که در آخرین سال قبل از افتتاح قطعه سرین تا آذرشهر حدوداً 21 مورد فوتی به ثبت شده بود که بعداز بهره‌برداری این رقم به صفر رسیده و با بهره‌برداری کامل از این پروژه ملی مطمئنا شاهد سیر نزولی تصادفات و مهمتر از همه مرگ  و میر ناشی از آن خواهیم بود.

در سامانه «فارس من»  مخاطبان این خبرگزاری با ثبت پیگیری  ضرورت احداث کمربندی دوم جنوبی تبریزخواستار پیگیری این موضوع شده بودند. 

انتهای پیام/60014/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول