اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«قهرمانان» قزاق روی پرده رفتند/ جنگاورانی در قرن ۱۷ + فیلم

«قهرمانان» داستان دلاوری‌های مردان قزاق را در قرن هفدهم روایت می‌کند و اخیراً در این کشور آسیای میانه روی پرده رفته است.

«قهرمانان» قزاق روی پرده رفتند/ جنگاورانی  در قرن ۱۷ + فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما؛ محمد کلهر: فیلم سینمایی «قهرمانان» به سفارش کانال تلویزیونی «خبر» ساخته شده است و داستان زندگی یک نوجوان و تبدیل شدن آن به قهرمانی ملی را روایت می‌کند.

 

 

 

«عسکر اوزابایف» کارگردان فیلم «قهرمانان» درباره آن گفته است: این فیلم پر از نبرد است، زیرا مردم آن روزها کمتر صحبت می‌کردند و همه اختلافات با قدرت مچ دستشان برطرف می‌شد. در واقع، فقط یک علاقه و وجه مشترک ذاتی در تمام جنگجویان قزاق آن زمان وجود دارد و آن عشق بی‌پایان به وطن و مردم بود. 

 

 

به گفته رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، وقایع موجود در فیلم تماشاگران را به قرن ۱۷ هجری باز می‌گرداند، زمانی که قزاق‌ها از زمین‌های خود در برابر یورش‌های اقوام مهاجم دفاع می‌کردند. این فیلم نه تنها نبردهای شدید را معنکس می‌کند، بلکه در مورد احساسات ساده انسانی نیز سخن می‌گوید.

این در حالی است که در سینمای قزاقستان غیر از «تومیریس» قهرمان تاریخی دیگری وجود ندارد، حتی قهرمان مدرنی هم به چشم نمی‌‌خورد. اما در قهرمانان، «کاراسای باتیر» شخصیت اول فیلم یک مرد واقعی است که برای کشور و خانواده‌اش جنگیده است. او در ۱۹ نبرد شرکت کرد و هیچ‌کدام از آنها (تا آخرین نبرد در سال ۱۶۴۳ میلادی) را بدون پیروزی ترک نکرد. او آرزوی وحدت مردم قزاق را داشت و فرزندانش در جنگ‌هایی به همین منظور جان باختند.

 

 

«سامال اسلامووا» بازیگر این فیلم که نقش مادر قهرمان فیلم را بازی می‌کند، معتقد است: پروژه «قهرمانان» فیلمی با صحنه‌های عظیم و دیدگاه‌های جدید در سینمای قزاقستان است. این فیلم تمام حقیقت تاریخی در مورد زندگی پهلوانان استپ بزرگ را بیان می‌کند، از دوره کودکی تا پیروزی‌های بی‌شمار آنها.

«قهرمانان» با صحنه حمله به روستایی که والدین کاراسای در آن زندگی می‌کنند، آغاز می‌شود. مهاجمان اکثر روستاییان را می‌کشند اما پدر کاراسای و همسر باردارش (کومیس با بازی اسلامووا) زنده می‌مانند. اسلامووا پیش‌تر به دلیل ایفای نقش در فیلم «آیکا» در جشنواره کن  جایزه نخل طلا را به دست آورد.

 

 

گفته می‌شود شخصیت اصلی فیلم  یعنی «کاراسای باتیر»، جد رئیس‌جمهور پیشین قزاقستان، نورسلطان نظربایف است.

۴ بازیگر دوران کودکی تا کهنسالی کاراسای را بازی کرده‌اند که بیشترین سهم را «نظر سلطانبایف» دارد.

 

 

کارگردان قهرمانان معتقد است: جوانانی که فیلم را تماشا می‌کنند می‌توانند ببینند که اجدادشان برای وضعیت فعلی کشور چگونه جنگیدند.

قهرمانان از ۱۲ مارس (پنجشنبه ۲۲ اسفند) روی پرده سینماهای قزاقستان رفته و با استقبال مواجه شده است.

 

 

به نظر می‌رسد کشور نوپای قزاقستان که عمر استقلال آن به سه دهه نمی‌رسد، برای پیشرفت در سینما برنامه‌ریزی منسجمی  دارد و ساخت فیلم‌هایی همچون قهرمانان، تومیریس و برنامه‌ریزی برای ساخت فیلم «پیر ترکستان» در همین راستا است.

اخیراً و در جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در «وزول» فرانسه، فیلم «مریم» تولید کشور قزاقستان موفق به کسب جایزه نخست شد. قزاق‌ها در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «اوراسیا» هم که تیرماه امسال برگزار شد، با فیلم «راز یک رهبر» برنده جایزه بزرگ این جشنواره شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول