اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

رضایت مندی مردم در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه نیست

پژوهش انجام شده درباره ساختار نظام اداری کشور بیانگر این واقعیت است که مقوله رضایت خدمت‌گیرندگان در برنامه‌ریزی‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رضایت مندی مردم در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پژوهشکده آمار پژوهشی در مورد سنجش رضایت‌مندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی انجام داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: در جوامع امروزی و با وجود رویکردهای نوین مدیریتی، توجه به اصل محوری مشتری‌ مداری و جلب رضایت مردم یکی از جهت‌گیری‌های اساسی تلقی می‌شود. در نظام اداری و اجرایی کشورهای مختلف از جمله ایران نیز، رضایت مردم از خدمات دستگاه‌های دولتی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی و نیز سنجش میزان کارآمدی و رشد و توسعه آن نظام تلقی می‌شود. شاخص‌هایی مانند سرعت، دقت و درستی انجام کارهای مراجعان و کیفیت خدمت‌رسانی، چگونگی رفتار با مراجعان، هزینه‌های انجام خدمات، شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب عواملی ‏‏هستند که با افزایش رضایت مردم از خدمات دستگاه‌های دولتی، موجب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد؛ چرا که در نظام دینی مردم سالار، بزرگترین سرمایه و تکیه‌گاه نظام اداری اعتماد عمومی است. 

ساختار نظام اداری کشور بیانگر این واقعیت است که مقوله رضایت خدمت‌گیرندگان در برنامه‌ریزی‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در دستگاه‌های اجرایی در بسیاری از موارد، بازخورد تعریف شده‌ای از خدمات ارائه شده وجود نداشته و جمع‌آ‌وری و طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادهای مراجعان و در نهایت بکارگیری آن به عنوان یک ابزار نظارتی در فرآیند فعالیت‌ها، به منظور بهینه‌سازی امور، جایگاه بایسته و شایسته خود را نداشته است.

آمارگیری سنجش رضایت‌مندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای اولین بار در زمستان سال ۱۳۹۷ با همکاری و تقاضای سازمان امور اداری و استخدامی کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و پژوهشکده‌ آمار در سطح کل کشور با هدف بررسی رضایت‌مندی مردم از عملکرد ۲۴ دستگاه اجرایی انجام شد. هدف اصلی این طرح، رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی بر اساس نمره رضایت‌مندی مردم از عملکرد آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

همچنین رتبه‌بندی استان‌ها بر اساس نمره به دست آمده از رضایت‌مندی مردم از مجموعه دستگاه‌های اجرایی منتخب نیز مورد توجه قرار گرفت. لازم به ذکر است که نمره رضایت‌مندی حاصل از سنجش پنج مؤلفه شامل «میزان آگاهی مراجعان»، «میزان اعتماد مراجعان»، «نحوه رفتار با مراجعان»، «وضعیت فضای اداری و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن» و «سایر موارد» است

نتایج آمارگیری سنجش میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی منعکس‌کننده نظرات مراجعان ۲۴ دستگاه اجرایی منتخب است و می‌تواند با نمایاندن بخشی از نقاط ضعف و قوت نظام اداری در برنامه‌ریزی‌های آتی به منظور افزایش سطح رضایت‌مندی مردم راهگشا باشد. نتایج بررسی در گزارش نهایی طرح ارائه شده و گزارش در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول