اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بازپس گیری 1100 هکتار از اراضی کشور از رودخانه ارس /684 میلیون یورو اعتبار برای تکمیل انتقال آب ارس به تبریز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی از بازپس گیری یک‌هزار و 100 هکتار از اراضی کشور از رودخانه ارس در سال‌جاری خبر داد و گفت: در سال 98 بیش از 800 میلیارد تومان پروژه در بخش آب منطقه‌ای اجرا کردیم.

بازپس گیری 1100 هکتار از اراضی کشور از رودخانه ارس /684 میلیون یورو اعتبار برای تکمیل انتقال آب ارس به تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف غفارزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جاری شدن سیل در ابتدای سال در تعدادی از استان‎های کشور اظهار کرد: سیل در استان ما به‌خوبی مدیریت شد و توانستیم از ظرفیت‌هایی که در سدها بود به خوبی استفاده و سیلاب را کنترل کنیم.

وی با اشاره به نقش مدیریت سدها در کنترل سیلاب توضیح داد: سیل در استان می‌توانست خسارات زیادی داشته باشد که کنترل سیلاب در داخل مخزن سدها مانع این اتفاقات شد.

غفارزاده تصریح کرد: ما سعی کردیم این آب‌ها را در سدها ذخیره کرده و در رونق و توسعه کشاورزی و تامین منابع آب ضروری استان به‌کارگیری کنیم که قدم بسیار بزرگی در بخش آب بود.

افزایش 1.6 میلیارد متر مکعبی آب دریاچه ارومیه

این مسوول ادامه داد: برکت دیگر سیل کمک به احیای دریاچه ارومیه بود به‌طوریکه امسال حجم آن به 4 میلیارد متر مکعب رسید و در واقع به میزان یک میلیارد و 630 میلیون متر مکعب و در ارتفاع حدود 60 سانتی‌متر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی ابراز داشت: در سال گذشته پروژه‌های بزرگی را اجرا کردیم که در پروژه‌های آبی عملکرد و دستاوردهای بسیار مطلوبی داشتیم که از جمله آنها اجرا و آب‌اندازی خط انتقال زرینه رود به تبریز در هفته دولت به طول 81 کیلومتر در لوله 2000 فولادی بود.

غفارزاده ادامه داد: در دهه فجر نیز 26 کیلومتر از پروژه را تمام کردیم و در مجموع به میزان 107 کیلومتر لوله‌های بتنی را جایگزین لوله‌های فولادی شد تا آب‌های شهرهای مسیر خط را تامین کنیم.

این مسوول با بیان اینکه سد حاجی‌لار را نیز با حجم مخزن 52 میلیون متر مکعب در هفته دولت افتتاح کردیم و آبگیری آن شروع شد، افزود: تغذیه مصنوعی سد شربیان نیز که آب‌های منطقه‌ای سراب را تغذیه خواهد کرد به اتمام رسیده و آبگیری آن شروع شده است.

وی همچنین به بهره‌برداری از 3 هزار و 500 هکتار شبکه پایاب مدرن در استان در شبکه‌های خداآفرین و توسعه ارس و سهند اشاره کرد.

غفارزاده اذعان داشت: برای جلوگیری از خسارت 140 کیلومتر از رودخانه‌های داخل استان اصلاح مسیر و بازگشایی شد؛در رودخانه مرزی ارس نیز ساحل‌سازی به طول 70 کیلومتر در چند سال گذشته اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از بازپس‌گیری یک‌هزار و 100 هکتار از اراضی کشور از رودخانه ارس در سال‌جاری خبر داد و گفت: در سال 98 بیش از 800 میلیارد تومان پروژه در بخش آب منطقه‌ای اجرا کردیم.

 

684 میلیون یورو اعتبار موردنیاز تکمیل پروژه انتقال آب ارس به تبریز

این مسوول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه انتقال آب ارس به تبریز اشاره و اضافه کرد: این پروژه یک ابرپروژه و از زیربنایی‌ترین پروژه‌های استان و شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌‌رود که آب شرب یک جمعیت 3.5 میلیون نفری، آب صنعت و کشاورزی را تامین خواهد کرد.

وی افزود: برای تکمیل پروژه حدود 684 میلیون یورو اعتبار موردنیاز است که از طریق فاینانس خارجی باید تامین شود که به‌دلیل تحریم‌ها و ضعف ارتباطات بانکی با وقفه مواجه بوده و استان‌ها به جد پیگیر رفع مسئله و اجرای پروژه هستند.

غفارزاده در عین حال خاطرنشان کرد: یک شخص حقیقی برای سرمایه‌گذاری پروژه اعلام آمادگی کرده و در حال طی مراحل اداری هستیم و اگر اهلیت فرد توسط بانک مرکزی تائید شود اجرا آن به‌زودی شروع می‌شود.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول