اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

برداشت غیرقانونی 1800 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای کسری بودجه

عضو ناظر صندوق توسعه ملی در مجلس از برداشت غیرقانونی 1800 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه به عنوان مالیات خبر داد.

برداشت غیرقانونی 1800 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای کسری بودجه

سید محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به برداشت غیرقانونی دولت و سازمان امور مالیاتی از حساب صندوق توسعه ملی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی کشور در روزهای آخر سال بابت مالیات، اقدام به برداشت هزار میلیارد تومان از محل حساب ریالی صندوق توسعه ملی نموده و همچنین نسبت به مسدود کردن حساب ارزی این صندوق برای برداشت معادل ریالی تا سقف 800 میلیارد تومان اقدام کرده‌ است که احتمالا این رقم نیز امروز برداشت شده است.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی تأکید کرد: علی‌رغم تصریح قانون در بند هـ جزء 6 و 7 قانون احکام دائمی که تحت عنوان اساسنامه صندوق توسعه ملی تنفیذ شده و قابلیت اصلاح ندارد، سازمان امور مالیاتی از سنوات گذشته برای تمام درآمدهای حاصل از تسهیلات پرداختی و تسعیر دارایی‌هایی صندوق توسعه ملی، مالیات وضع کرده بود، در حالی که طبق قانون تمامی منابع ریالی و ارزی صندوق به عنوان منابع بوده و مشمول مالیات نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ‌از طرفی ماده 36 قانون رفع موانع تولید درآمد حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی صندوق توسعه ملی را مشمول مالیات نمی‌داند که این موضوع بر اساس برگه‌های تشخیص مالیاتی سنوات گذشته که مورد اختلاف صندوق توسعه ملی و دستگاه‌های نظارتی با سازمان امور مالیاتی بود، جمع‌بندی شد و در نهایت کمیسیون ماده 251 قانون مالیات‌ها به عدم دریافت مالیات از منابع صندوق توسعه ملی رأی داد که به استناد همین رأی دریافتی‌های قبلی نیز باید استرداد می‌شد.

حسینی با اشاره به بخشنامه وزیر اقتصاد مبنی بر این که هر گونه رأی صادره توسط دیوان عدالت اداری و کمیسیون ماده 251قانون مالیات‌های مستقیم و شورای عالی مالیاتی صادر شده که برای موارد مشابه نیز قابلیت اجرا دارد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت برای تأمین کسری خود اقدام به برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی کرده است، گفت: برای سال جاری 45 هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبات سران قوا از منابع صندوق برداشت شد. همچنین در قانون بودجه 2 میلیارد و 750 میلیون یورو تبدیل به ریال برای مصارف بودجه‌ای شد که علاوه بر این ارقام بالغ بر 1800 میلیارد تومان دیگر نیز برداشت شده است.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی تأکید کرد: این موضوع در گذشته به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، قوه قضائیه و ریاست مجلس  منعکس شده بود و همه مخالف آن بودند. همچنین رئیس کل دیوان محاسبات به عنوان رئیس هیأت نظارت بر صندوق توسعه ملی و دادستان دیوان محاسبات بر غیر قانونی بودن برداشت از صندوق تحت عنوان مالیات تأکید کرده بودند.

وی ادامه داد: در این رابطه موضوع را به رئیس مجلس نیز گزارش کرده‌ام تا پیگیری شود.

حسینی اضافه کرد: با معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز در این رابطه صحبت کردم که معتقد بود به دلیل کمبود درآمدها مجبور هستیم، این منابع را دریافت کنیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول