اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تشکیلات خودگردان برای ساقط کردن معامله قرن دست به دامن اتحادیه اروپا شد

منابع فلسطینی از اجرای برنامه سیاسی تشکیلات خودگردان به منظور ترغیب وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن کشور آتی فلسطین در نشست ِپیش روی این اتحادیه خبر دادند.

تشکیلات خودگردان برای ساقط کردن  معامله قرن دست به دامن اتحادیه اروپا شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت که علی رغم مشغله بالاترین سطوح سیاسی فلسطین  به تدابیری برای مقابله با تهدید ویروس کرونا، اما برنامه سیاسی فلسطین در راستای تلاش‌ها برای به رسمیت شناخته شده کشور مستقل فلسطینی از سوی اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد با وجود اینکه محمود عباس سفر خود به بروکسل برای دیدار با وزیران خارجه اتحادیه اروپا را به دلیل اوضاع فعلی شیوع کرونا لغو کرد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است چند روز دیگر نشستی را به منظور بررسی پیشنهاد لوکزامبورگ در به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی برگزار کنند.

تحرکات سیاسی فلسطین در قبال اتحادیه اروپا طبق یک برنامه جایگزینی که به وزارت خارجه و سیاستمداران تشکیلات خودگردان واگذار شده ادامه دارد به امید اینکه اتجادیه اروپا در یک تصمیم قوی طرح معامله قرن آمریکا را که حقوق مشروع فلسطینی‌ها و در راس آن تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت نمی‌شناسد سرنگون کند.

القدس العربی نوشت: «ترتبیات قبلی تشکیلات خودگردان به این شکل بود که عباس به بروکسل برود و با وزیران خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرده و آنها را در جریان تحولات میدانی قرار دهد از جمله اینکه دولت آمریکا و رژیم راستگرای رژیم صهیونیستی کار اجرای بندهای معامله قرن را به صورت یکجانبه و با توسل به زور آغاز کرده‌اند  و با اجرای پروژه‌های جدید شهرک‌سازی سرزمین‌های بیش‌تری از خاک فلسطین را چپاول کردند. تشکیلات خودگردان پیش از این نیز طرح سیاسی خود را در شورای امنیت ارائه کرد که شامل ایجاد ساز و کار نظارت بین المللی مشترک بر روند صلح است به گونه‌ای که این روند تحت تسلطه منحصرانه آمریکا نباشد».

با توجه به وضعیت فوق العاده حاکم بر مناطق فلسطینی به دنبال شیوع کرونا تشکیلات خودگردان از طریق تماس‌ها و پیام‌هایی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا آنها را برای به رسمیت شناختن کشور آتی فلسطینی در نشست آتی خود ترغیب کرده است.

درخواست به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی توسط وزیر خارجه لوکزامبورگ از یک ماه پیش در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده و آنها توافق کردند که در بیست و سوم ماه مارس جاری نشستی برای بررسی آن تشکیل شود.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان چند روز پیش با ارسال پیامی به همه همتایان اروپایی خود بر اهمیت موضع گیری اتحادیه اروپا بر مبنای قانون بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت  تاکید کرد.

المالکی بر اهمیت نقش اروپا در تحکیم اجماع بین المللی درباره راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ فلسطین تاکید کرد و گفت: «اتحادیه اروپا می‌تواند به تشکیل ائتلافی بین المللی برای صلح کمک کند به گونه‌ای که این امر مستلزم به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین و ایجاد بازدارندگی دربرابر الحاق غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی است.»

سفرای فلسطینی نیز نشست‌هایی را با مقامات ارشد وزارت خانه‌های خارجه کشورهای اوپایی داشتند و از آنها خواستند در راستای حمایت از راه حل دو دولتی از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت کنند.

منابع سیاسی فلسطینی هم از وقوع تحولاتی مثبت در قضیه حمایت از تشکیل کشور فلسطینی توسط اتحادیه اروپا خبر دادند و گفت در سایه گسترش مصادره زمین‌های کرانه باختری و اقدام دولت آمریکا و اسرائیل به اجرای طرح‌های الحاق شهرک‌ها و منطقه اغوار در راستای اجرای آنچه در معامله قرن آمده است کشورهایی تاثیرگذار دراتحادیه اروپا نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کردند.

طرف فلسطینی در حال حاضر به قدرت کشورهای اروپایی برای حمایت از حقوق فلسطین امیدوار است و چند کشور بزرگ اروپایی در دیدارهای قبلی خود با محمود عباس تاکید کردند اگر فرصت‌ها برای ایجاد صلحی که به پایان مناقشه اسرائیل و فلسطین منجر شود از بین برود کشور فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند.

المالکی ماه گذشته با سفر به بروکسل مقر اتحادیه اروپایی با مقامات ارشد این اتحادیه دیدار و آنها را از ضرورت به رسمیت شناختن کشور فلسطینی آگاه ساخته است.

معامله قرن، طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صلح [سازش] میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است که در بهمن ماه گذشته از آن رونمایی کرد.

بر اساس نقشه‌ای که ترامپ منتشر کرده دولت (یا کشور) آینده فلسطین به شکل مجمع‌الجزایری است که پل‌ها و تونل‌ها آن را به هم وصل می‌کند.  این طرح قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی معرفی می‌کند و در آن حق بازگشت آوارگان لغو شده است.                             

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول