اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نباید به بهانه بسته‌بودن مرزها صادرات کالا را متوقف کنیم/ به دیپلماسی اقتصادی قوی نیاز داریم

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: قابل قبول نیست که بگوییم مرزهای ما بسته است و امکان صادرات نداریم، ما به یک دیپلماسی اقتصادی قوی نیاز داریم و مسئولان مربوطه باید با اقدامات دیپلماسی مرزهای صادرات ما را باز کنند.

نباید به بهانه بسته‌بودن مرزها صادرات کالا را متوقف کنیم/ به دیپلماسی اقتصادی قوی نیاز داریم

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی در پنجمین جلسه از سلسله جلسات « به فکر باشیم» که به همت دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران به صورت مجازی و با موضوع « نحوه جبران خسارت کسب و کارهای خرد» برگزار شد، گفت: مهم ترین عامل باعث رکود اقتصادی جهان، رکود در اقتصاد دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا است.

وی افزود: به طور مثال الان چین از بزرگترین وارد کنندگان دنیاست و اگر تقاضای کالا در چین کم شود این باعث خواهد شد تولید کالا در سراسر دنیا کاهش پیدا کند و یا اگر گردشگران چینی سفر نکنند رکود در بخش گردشگری ایجاد می شود، پس بخشی از رکود مربوط به چین است.

وی درباره دلایل رکود در ایران هم گفت: کاهش تقاضای داخلی، کاهاش تقاضای خارجی و ایجاد مشکل در چرخش پول از عمده ترین دلایلی است که باعث رکود شده که باید کنترل شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: گردش پول در اقتصاد مانند گردش خون در بدن است که اگر از گردش بایستد مشکلات زیادی را ایجاد می کند. 

وی تاکید کرد: در ماجرای کرونا، عدم خرید کالا توسط مردم و عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان هم مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرد و این باعث تشدید رکود می شود.

این عضو هیات علمی دانشکاه اضافه کرد: یکی از اتفاقات بدی که رخ داد این بود که در روزهای اخیر بانکها اعلام کردند که وام نمی دهند و این عدم پرداخت تسهیلات اثر بدی روی تامین نقدینگی بنگاه ها گذاشته است.

عبدالملکی با اشاره به تعریف درست اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در شرایط مختلف یعنی جنگ، تحریم و شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، به اهداف خودش می رسد، راه حل کنترل این رکود، توجه به اقتصاد مقاومتی است. 

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: عقل حکم می کند اقتصاد را طوری مدیریت کنیم که در شرایط مختلف اقتصاد ما دچار مشکل نشود، و اقتصاد مقاومتی اینگونه است.

وی گفت: دولت نباید تزریق نقدینگی را متوقف کند، یعنی با درنظر گرفتن همه استاندارها، تزریق نقدینگی را ادامه بدهد. البته گفته می شود بانک ها هرساله در اسفندماه چنین کاری می کردند، ولی حداقل اسفندماه امسال نباید چنین اتفاقی رخ می داد.

این استاد دانشگاه افزود: فعالیت اقتصادی نباید متوقف شود، شاید گفته شود در بانک ها چند نفر به علت کرونا فوت کردند؛ در کمیته امداد هم که بنده خدمت می کنم تعدادی از همکاران را از دست دادیم، در بین اساتید و دانشگاهیان و اصناف مختلف هم چندین نفر فوت کردند، شبکه بانکی هم باید با در نظر گرفتن استاندارهای بهداشتی و موارد مورد نیاز تزریق نقدینگی را ادامه دهد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: کار خوبی که دولت کرده این بود که اعلام کرد حق بیمه سهم کارفرما با تاخیر پرداخت شود، کار دیگری هم که باید انجام شود این است که دولت در بحث مالیات هم تخفیفی قائل شود.

وی ادامه داد: اما اینجا مشکلی که وجود دارد این است که بودجه  99، کسری کلان دارد و اگر دولت بخواهد در بحث مالیات هم کوتاه بیاید مشکل چندبرابر خواهد شد، اینجا دولت باید از روش های مالیاتی که منجر به کاهش تولید نمی شود استفاده کند، مثل دریافت مالیات از عایدی سرمایه یا دریافت مالیات از سودهای باد آورده، که به تولید لطمه ای نمی زند.

عبدالملکی تاکید کرد: اگر دولت از گرفتن مالیات از عایدی سرمایه تمرکز کند و بعد فرار مالیاتی را هم تا حدی کنترل کند، می تواند به تولید کنندگان کمک کند. 

وی گفت: این قابل قبول نیست که بگوییم مرزهای ما بسته است و امکان صادرات نداریم، ما به یک دیپلماسی اقتصادی قوی نیاز داریم و مسئولان مربوطه باید با اقدامات دیپلماسی مرزهای صادرات ما را باز کنند و اینجا وزیر خارجه نقش بسزایی دارد.

عبدالملکی ادامه داد: نباید فکر کنیم که موضوع کرونا مثلا هفته آینده تمام می شود و بعد بخواهیم بحث صادرات و مسائل دیگر را پیگیری کنیم، ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که اگر این جریان چندین ماه هم طول کشید به مشکل نخوریم.

وی افزود: تولیدکنندگان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که اگر تولیدشان با مشکل مواجه شد، بتوانند در کنار تولیداتی که دارند، کالاهای دیگری را تولید کنند. مانند آنهایی که خیاطی دارند در این روزها می توانند با تولید ماسک، گان و ... به کسب و کار خود ادامه دهند. تولیدکنندگان دیگر هم باید ببنید چگونه می توانند چنین کارهایی را انجام دهند.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از راهکارها برای تولیدکنندگان استفاده از فضای مجازی و فروش اینترنتی کالا است. الان فرصت خوبی است که کسب و کارها بازاریابی اینترنتی خود را راه بیاندازند.

وی ادامه داد: پیش فروش کردن کالا، یکی از راه های دیگر است که می تواند به تولیدکنندگان کمک کند که کسب و کار خودشان را سر پا نگاه دارند. 

عبدالملکی گفت: از مردم تقاضا می کنم مردم کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. شاید گلایه کنند که این کار موجب ازدحام جمعیت در مراکز خرید می شود ولی واقعیت این است که کمتر از 20 درصد از مراجعه مردم به بازار منجر به خرید می شود. اگر ما بازارگردی را حذف کنیم و فقط برای خرید به بازار برویم هم بازار خلوت است هم مردم خریدشان را انجام می دهند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تجربه نشان داده در کشور ما تا مشکلی پیش نیاد حرکتی برای اصلاح ساختارها انجام نمی دهیم، مثلا تا تحریم نشدیم به فکر کاهش وابستگی اقتصاد به نفت نبودیم. الان هم باید وابستگی به فروش نفت خام را به صفر برسانیم، چون هم قیمت نفت خام پائین است و هم نفت خام ما کم است. 

وی گفت: ما باید نظام بانکی و مالیاتی را اصلاح، الگوی تولید را تقویت کنیم. اینها اقداماتی است که برای مردم هم قابل پذیرش است. ما اگر اقتصمادمان را در مقابل بلایای طبیعی، تحریم و ... مقاوم کنیم.

عبدالملکی در پاسخ به سوالی گفت: دریافت وام از صندوق بین المللی پول به خودی خود بد نیست ولی اگر شرط و پیوستی داشته باشد که بخواهد برای ما مشکل ایجاد کند قابل پذیرش نیست

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول