اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

لزوم برقراری عدالت بین داوطلبان نظام قدیم و جدید در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور گفت: کنکور سال ۱۴۰۰ تنها برای یک نظام آموزشی برگزار خواهد شد که این، باعث نگرانی داوطلبان کنکور نظام قدیم شده است، چرا که نمی‌توانند با منابع آموزشی خود یعنی نظام قدیم آزمون بدهند.

لزوم  برقراری عدالت بین داوطلبان نظام قدیم و جدید در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس بر لزوم برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: مسؤولین مربوطه قصد دارند، برگزاری کنکور با منابع نظام قدیم را درسال ۱۴۰۰ متوقف کنند. کنکور سال ۱۴۰۰ تنها برای یک نظام آموزشی برگزار خواهد شد که این، باعث نگرانی فراوان داوطلبان کنکور نظام قدیم شده است، این داوطلبان نمی‌توانند با منابع آموزشی خود یعنی نظام قدیم آزمون بدهند که در حال پیگیری این موضوع از طریق مسؤولین برای حل مشکل هستند.

وی افزود: به علت محدود بودن ظرفیت رشته محل‌های پرطرفدار در گروه های مختلف، عده کثیری از جمع چند صد هزار نفری داوطلبان نظام قدیم پشت کنکور خواهند ماند که باید در کنکور سال ۱۴۰۰ شرکت کنند و همین مسأله جمعیت داوطلبان نظام قدیم را می‌توان از دلایل برگزاری نظام قدیم در کنکور سال ۱۴۰۰دانست. 

رتبه‌های برتر سال ۹۸ متعلق به مدارس خاص همچون سمپاد، شاهد و غیردولتی بودند

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: در کنکور سال ۹۸ بخش عمده رتبه‌های برتر کنکور متعلق به مدارس خاص همچون سمپاد، شاهد، نمونه غیردولتی یا هیات امنایی بودند و تعداد قبولی‌های مدارس دولتی و عادی بسیار کم بود. اگر مصوبه شورای سنجش و پذیرش تغییر نکند و داوطلبان نظام قدیم مجبور به شرکت در نظام جدید باشند با توجه به اینکه داوطلبان نظام قدیم حتی یکساعت در دوران تحصیل و فارغ التحصیلی خود آموزش ندیده‌اند با توجه به رقابت سنگین و سخت کنکور سراسری عملا داوطلبان زیادی از نظام قدیم از ورود به دانشگاه منع می‌شوند.

امرایی ادامه داد: آیا تا به حال مسئولین تصمیم‌گیر به این مسئله فکر کرده‌اند که اگر مصوبه شورای سنجش و پذیرش تغییر نکند داوطلبان نظام قدیم مجبور به مطالعه منابع کمک آموزشی نظام جدید می‌شوند و آیا در این وضعیت اقتصادی موجود داوطلبان نظام قدیم می‌توانند منابع نظام آموزشی جدید را تهیه کنند؟

با کنکور نظام قدیم بعد از سال ۱۴۰۰ مخالف هستیم

 وی اضافه کرد: ما باید عدالت آموزشی را بین تمام داوطلبان برقرار کنیم نه اینکه عده کثیری از داوطلبان را به نظام آموزشی دیگر منتقل کنیم تا با منابع دیگری آزمون بدهند؛ البته این ادله تنها برای کنکور سال ۱۴۰۰ مستند و معتبر هستند و مطالبه داوطلبان تنها برای تمدید کنکور در سال ۱۴۰۰ است و تایید این مسئله را رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در رسانه ملی مطرح کرده بود که تا سه سال کنکور نظام قدیم برگزار خواهد شد و ما نیز با کنکور نظام قدیم در سال‌‌های بعد از ۱۴۰۰ مخالف هستیم و معتقدیم کنکور سراسری باید تک نظامه باشد تا سنجش داوطلبان عادلانه‌تر برگزار شود. 

 وی در پایان گفت: از اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو بخصوص غلامی وزیر علوم و خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور انتظار می‌رود با تصویب برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۰ با دو نوع سوال منابع نظام قدیم و جدید عدالت را برقرار و داوطلبان و خانواده‌های آنها را در این اوضاع اقتصادی با یک تصمیم خردمندانه یاری دهند.

برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس با ثبت پویشی با عنوان «اینترنت را برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان کنید» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول