اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| غفاری: وزارت ارتباطات طرح مدونی برای پیام‌رسان‌های ملی ندارد

نایب رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان ایتا را عمل نکردن به تعهدات توسط این پیام رسان دانست در حالی که مدیرعامل ایتا از نداشتن طرح مدون برای پیام‌رسان‌های ملی توسط این وزارتخانه گله‌مند است.

فارس من| غفاری: وزارت ارتباطات طرح مدونی برای پیام‌رسان‌های ملی ندارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه ‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع « پویش حمایت از پیام‌رسان ایتا ۱۰۰۰۰ بار امضا شد» را مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

بنابی: عدم حمایت از پیام رسان ایتا به دلیل عمل نکردن به تعهدات

سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره می‌گوید: وزارت ارتباطات از همه پیام رسان ها به طور مساوی حمایت می‌کند اما پیام رسان ایتا به دلیل عمل نکردن به بعضی از تعهداتش حمایت نشده است به طوری که در دوره جدید براساس اعلام مرکز ملی، پیام رسان ایتا باید برای فعالیت‌هایش یوزر دریافت می‌کرد که متأسفانه انجام نداده است. 

وی معتقد است: وزارت ارتباطات علاوه بر پیام رسان ایتا از پیام رسان های مشابه نیز حمایت می کند، در واقع طبق نظر مرکز ملی باید پیام رسان ایتا یوزر دریافت می‌کرده است که همانند گذشته مورد حمایت قرار گیرد اما به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده و در این دوره از آن حمایت نشده است. فعالیت پیام رسان‌ها و نحوه کارکرد آنها را مرکز ملی تعیین می‌کند.

در ادامه گفت‌وگویی با محسن غفاری مدیرعامل پیام‌رسان ایتا داشتیم که وی نیز در این باره می‌گوید: پیام‌رسان ایتا، یک پیام‌‌رسان کاملا خصوصی است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شده و از اواخر سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده است. در ابتدا جزء پیام‌رسان‌های مرکز ملی نبودیم و چندان مورد حمایت قرار نگرفتیم. در سال ۱۳۹۷ پیام‌رسان ایتا به یک میلیون کاربر رسید و با توجه به استقبال خوب مردم مرکز ملی فضای مجازی این مجموعه را جزء پیام‌رسان‌های انتخابی معرفی کرد. مبنای مرکز ملی فضای مجازی که قرار بود از بین پیام ۵ پیام رسان معرفی شده توسط مرکز ملی  ۲پیام رسان با بیشترین کاربر و اقبال مردمی مورد حمایت مرحله دوم قرار گیرند متاسفانه با توجه به اینکه ایتا جزء پر رشدترین پیام رسان کشور بود ولی انتخاب نشد؛ همچنین متاسفانه حمایت‌های دور دوم نیز شکل نگرفت و مرکز ملی فضای مجازی و و‌زارت ارتباطات هیچ وقت برنامه‌ای برای داشتن یک یا دو پیام رسان ملی ارائه ندادند و عملا مصوبات قبلی ترتیب اثر داده نشد.

مدیرپیام‌رسان ایتا می‌افزاید: در حال حاضر پیام رسان ایتا ۳ میلیون کاربر فعال دارد که مبنای مرکز ملی بر یک میلیون کاربر فعال برای حمایت بیشتر بوده است. کاربرهایی که پیام‌رسان ایتا را نصب‌کرده‌اند معتقد هستند که با توجه به توانمندی جوانان ایرانی چرا باید همچنان از نرم افزاریی که به عبارتی زمین دشمن هستند و بیشترین ضربه‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را به کشور می‌زند استفاده کرد و چرا باید در شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام که فساد فرهنگی در آنها موج می‌زند حضور داشت، در همین اتفاقات اخیر در مورد بیماری کرونا که منجر به تعطیلی مدارس شد می‌بینیم که مدارس و خانواده‌ها به دنبال یک محیط امن و پاک هستند تا فرزندانشان آزادانه در فضای مجازی به جستجو و آموزش بپردازند.

وی می‌گوید: ایتا جزء پرکاربردترین پیام‌رسان های کشور است، به طوری که ایتا در کافه‌ بازار از لحاظ کاربر جزء اولین‌ها است و رشد بسیار بالایی داشته است. ایتا جزء پیام‌رسان‌هایی نبوده که مرکز ملی آن را جزء پیام‌رسان‌های حمایتی قرار دهد و علاوه بر اینکه اگر جزء پیام‌رسان‌های حمایتی دور دوم هم قرار می‌گرفت مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای حمایت از آن نداشتند. با وجود اینکه پیام رسان ایتا از لحاظ تعداد یوزر اولین پیام رسان کشور است ولی به نظر می‌رسد که مسؤولان دولتی بخصوص وزارت ارتباطات پیام‌رسان ایتا را روی گوشی خود نصب نکرده‌اند که متاسفانه این یک ضعف مدیریتی است. 

غفاری: وزارت ارتباطات طرح مدونی برای پیام‌رسان‌های ملی ندارد

غفاری معتقد است: در مدت زمانی که مدارس تعطیل شده پیام‌رسان ایتا حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کاربر جدید داشته که ۹۰-۸۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس هستند و ما به این موضوع افتخار می‌کنیم که جوانان و نوجوانان می‌توانند در محیطی امن حضور داشته باشند که این زمین، زمین ملی است و با خلق‌وخو و روحیات مردم عزیز ایران اداره می‌شود و فرهنگ ایرانی در آن از قابلیت بیشتری برخوردار است. 

وی می‌گوید: وزارت ارتباطات،‌ وزیر و معاون وزیر در دور اول حمایت‌های خوبی در پهنای باند و تعداد محدودی از  سرور داشتند ولی متاسفانه هیچ‌ وقت حمایت دور دوم شکل نگرفت. از نظر من مقصر اصلی در عدم شکل‌گیری مرحله بعدی، مرکز ملی فضای مجاز است و در مرحله بعد باید از وزارت ارتباطات خرده بگیریم چرا هیچ وقت طرح مدونی برای پیام رسان ملی که جز وظایف این وزارت خانه در ساختار شبکه ملی اطلاعات هست ارائه نداده  است وقتی این یک وظیفه است قاعدتا مطابق قانون وزارت ارتباطات می‌تواند برای داشتن یک زیرساخت قوی در این موضوع و دیگر سرویس‌های پایه مانند پیام‌رسان‌ها و موتور جستجو بتوانند روی سرویس پایه خدمات باکیفیت بدهند و بتوانیم یک فرصت خاص در این موضوع داشته باشیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول