اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روایت متفاوت از عشق معلمی در اسفند کرونایی/ از تدریس در بازنشستگی تا بخشش شهریه مدرسه

در روزهای سخت کرونایی، معلمان پابه‌پای مردم کشور در جهت پیشگیری از شیوع کرونا تلاش می‌کنند؛ از آموزش در فضای مجازی گرفته تا بخشش شهریه مدرسه غیردولتی و تولید ماسک.

روایت متفاوت از عشق معلمی در اسفند کرونایی/ از تدریس در بازنشستگی تا بخشش شهریه مدرسه

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: احساس خوبی ندارد؛ نگران بچه‌هاست؛ مدتی است که مدارس تعطیل است و این تعطیلی مدام تمدید می‌شود؛ آرام و قرار ندارد و می‌داند که در این روزها با نیم ساعت برنامه تلویزیون، جبران کسری ساعت آموزشی برای دانش‌آموزانش نمی‌شود.

غمگین به پُشتی خانه تکیه می‌دهد و به صفحه تلویزیون خیره می‌شود؛ این رزوها که مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل است، او و خانواده‌اش هم در خانه هستند اما خودش نمی‌داند چرا انقدر بی‌قرار است. 

کلافه شده است؛ سرش را میان دستانش می‌گیرد و با خود فکر می‌کند؛ آری او نمی‌تواند بی‌تفاوت نسبت به شاگردانش باشد؛ حالا که بچه‌ها دسترسی به اینترنت ندارد، او خودش باید فکری کند؛ صبح فردا راهی روستای محل خدمتش می‌شود و تا به خانه دانش‌آموزانش برود و نگذارد که بچه‌های کلاس از درس و مشق عقب بیفتند....

امین مرادی مدیر آموزگار دبستان عشایری «حر شورقویی» شهرستان جعفرآباد استان اردبیل یکی از همان معلمان مهربان و دلسوز است که در روستا تدریس می‌کند؛ آقا معلم وقتی می‌بیند که دانش‌آموزانش از امکانات اینترنتی محروم هستند، با حضور در منازلشان به آموزش آنان می‌پردازد.

آقای مرادی ضمن تماس‌های مکرر تلفنی و ارسال پیامک به دانش‌آموزان جهت اطلاع رسانی آموزش از طریق شبکه‌های تلویزیونی، با حضور در منازل دانش‌آموزان، از نزدیک وضعیت تحصیلی، تربیتی و بهداشتی آنان را در کنار خانواده جویا می‌شود.

معلمان بازنشسته هم در این روزهای کرونایی پای کار آمدند؛ محرمعلی مسلمی آموزگار  بازنشسته‌ای است که بعد از گذشت 20 سال از دوران بازنشستگی‌اش در این ایام بحرانی کشور به پویش «آموزش تعطیل نیست» پیوسته و به صورت داوطلبانه  و به خاطر احساس مسؤولیت، مقابل دوربین کلاس آنلاین آموزش مجازی منطقه میانه از توابع استان آذربایجان شرقی قرار گرفت تا با ادامه آموزش از طریق فضای مجازی ضمن ارتباط با دانش‌آموزان و جبران عقب ماندگی تحصیلی آنها ، نشاط و امید را به خانه آنها ببرد.

 وی که هم اکنون معلم مدرسه غیردولتی است، با تأکید بر استفاده از فرصت‌های به‌روز برای یادگیری می‌گوید: آموزش هیچوقت تعطیل نمی‌شود و دانش آموزان باید از ظرفیت‌های به وجود آمده برای تداوم آموزش استفاده کنند.

در مسیر آموزش دانش‌آموزان، معلمان از ابتکاراتی هم بهره می‌گیرند تا دانش‌آموزان با علاقه بیشتری پای درس معلمان بنشینند. به عنوان مثال صنم قربانی معلم ابتدایی مدرسه غیردولتی در کهگیلویه و بویراحمد در ابتکاری ارزشمند دروس پایه دوم ابتدایی را با لباس محلی و در قالب داستان تهیه و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد.

معصومه عنصری آموزگار پایه سوم دبستانی شهر حمیدیه از بدنه سفید یخچال به‌ عنوان تخته کلاس استفاده می‌کند؛ خانم معلم با نوشتن عبارات و مفاهیم درسی بر روی یخچال خانه‌اش از آنان ویدئو تهیه می‌کند و برای دانش‌آموزانش در فضای مجازی ارسال می‌کند.

یا سهیلا طاهری آموزگار دبستان الزهرا شهرستان دره شهر استان ایلام برای استمرار آموزش به دانش‌آموزان روزانه دروس را روی درِ کمد منزل نوشته و از طریق فضای مجازی به دست دانش‌آموزان می‌رساند.

اما روایت عشق معلمی فقط در تدریس خلاصه نمی‌شود؛ عبدالمحمد شعرانی که یادتان هست؛ همان سربازمعلم کوچکترین مدرسه جهان در روستای کالو؛ او در حال حاضر مؤسس مدرسه غیردولتی شهید فخرایی در بوشهر است.

در این روزهای سخت کرونایی که مشاغل مرتبط با کسب و کار بازار دچار افت درآمد و کساد در فعالیت اقتصادی خود شده‌اند، این دبستان، خانواده‌هایی که فرزندانشان در این مدرسه تحصیل می‌کنند را تا بازگشت وضعیت جامعه به روال عادی، از پرداخت شهریه معاف کرده است.

البته این مدرسه  جشن سالانه نوروز خود را لغو و هزینه این مراسم را به خیریه‌های حوزه سلامت و تندرستی اختصاص داده است.

معلمان در کنار تدریس، برای پیشگیری از کرونا کارهای دیگری هم انجام دادند؛ به عنوان مثال معلمان در تولید ماسک کمک می‌کنند.

عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس به اقدامات بسیج فرهنگیان در ایام پیشگیری از شیوع کرونا، اظهار کرد: فرهنگیان و معلمان بسیجی در دو قالب تیم‌های مدرسه‌ای و گروه‌های جهادی، خدماتی را ارائه می‌کند و این اقدامات علاوه بر فعالیت‌های آموزشی آنهاست.

وی در زمینه بهداشت و سلامتی از تولید ماسک در هنرستان‌ها توسط فرهنگیان بسیجی خبر داد و گفت: فرهنگیان و معلمان بسیجی به ضدعفونی کردن مدارس، ادارات و محله‌ها می‌پردازند؛ ضمن اینکه توزیع اقلام بهداشتی بین مردم می‌پردازند و همچنین اقلام معیشتی برای خانواده‌هایی که مسن هستند، توزیع می‌کنند. 

چندی پیش، کارگاه تولید ماسک با همت مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج و کانون بسیج فرهنگیان یاوران حضرت مهدی(عج) و همه فرهنگیان بسیجی جهت شکست ویروس کرونا آغاز به کارکرد.

این کارگاه هم به آموزش و هم تولید ماسک می‌پردازد و هدف این است که در جهت شکست ویروس کرونا قدمی را بردارد.

خانواده‌های معلمان نیز پای کار آمدند و همانطور که در آموزش دروس هوای معلمان را دارند، در کارهای خیرشان نیز همدوش آنها هستند.

تعدادی از فرهنگیان بسیجی تهران بزرگ با همراهی خانواده‌های‌شان الفبای ایثار و همدلی را به همگان می‌آموزند و در کنار ایجاد نشاط، امید و مهارت آموزی برای دانش‌آموزان در فضای مجازی، خود نیز پشتیبان جهادگران عرصه بهداشت و سلامتند.

اما همانطور که عنوان شد، معلمان در عرصه‌های مختلف در این روزها حضور پررنگ دارند و یکی دیگر از این عرصه‌ها، توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان است.

معلمان جهادگر در این روزهای کرونایی و در آستانه عید، بسته‌‌های معیشتی را بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنند.

آری در این روزهای سخت که همه تلاش می‌کنند تا کرونا را شکست دهیم، معلمان هم پا به پای مردم تلاش می‌کنند.

خداقوت به پزشکان، پرستاران و همه مردمی که در این روزها در جهت پیشگیری از کرونا و سلامت مردم تلاش می‌کنند.

انتهای چیام. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول