اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مردم در «فارس من»: از دانشمندان برای مبارزه با بیماری حمایت کنید/ کرونا در مخمصه!

مروری بر دستاوردهای دانشمندان ایرانی در مبارزه با کرونا؛ مطالبه شما در «فارس من» بود.

مردم در «فارس من»: از دانشمندان برای مبارزه با بیماری حمایت کنید/ کرونا در مخمصه!

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مرغ همسایه همیشه غاز نیست! همین ماجرای کرونا نشان داد چرا باید به دانشمندان این سرزمین بالید. جوان‌هایی که شبانه‌روز وقف پیدا کردن راه‌های مقابله با بیماری هستند؛ از کشف واکسن و دارو گرفته تا ساخت تجهیزات پزشکی مثل کیت‌های تشخیص و غیره. فقط باید به آنها اعتماد کرد و هوایشان را داشت. همین مطالبه مردم در «فارس من» هم هست؛ یعنی پشتیبانی و معرفی دستاوردهای پژوهشگران ایرانی.

 

مردم در «فارس من»: از پژوهشگران ایرانی برای مقابله با کرونا حمایت کنید

کرونا ترسناک است؛ چون شناخته‌شده نیست. برای همین با سرعت بالا، همه را غافل‌گیر کرد. دانشمندان ولی از همان روزهای نخست برای شناخت بهتر بیماری و پیدا کردن دوا-درمان دست به کار شدند. تلاش‌هایی که هر چه زودتر به نتیجه برسد، تلفات کمتری روی دست بشریت خواهد گذاشت. دانشمندان ایرانی هم آستین‌های همت را بالا زدند. نباید منتظر دیگران ماند. بویژه وقتی تحریم‌ها حتی واردات دارو را به کشورمان ممنوع کرده است.

«اقدام ملی برای شکست تحریم دارو» مطالبه مردم است. مطالبه‌ای که از مسؤلین می‌خواست برای واردات هرچه سریع‌تر اقلام موردنیاز درمانی اقدام کنند. ظریف وزیر امور خارجه هم روز پنجشنبه در صفحه توئیتر یک لیست بالابلند از موارد ضروری برای کشور منتشر کرد. اقدامی که البته بعید است با تداوم تحریم‌های ظالمانه، نتیجه خاصی داشته باشد. برای اطلاع بیشتر این گزارش را بخوانید: محکومیت آدم‌کُشی آمریکا با تحریم داروهای کرونا در «فارس من»

چاره‌ای جز اعتماد به جوان‌ترها به دانشمندان خبره‌ی این سرزمین نیست. گروهی از مردم هم با ثبت یک کمپین در «فارس من» خواستار حمایت و پشتیبانی از دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن و دارو شدند. در این پویش آمده است: «باید از تلاش‌ دانشمندان و مجموعه‌های دانش‌بنیان که برای شکست کرونا شبانه‌روز در حال فعالیت هستند، تقدیر کرد. لازم است رسانه‌ها ابعاد مختلف دستاوردهای علمی دانشمندان ایرانی را برای مردم کاملاً بیان کنند.»

به‌روی چشم؛ «فارس من» ضرورتاً پشتیبانی و تبیین دستاوردهای دانشمندان جوان کشورمان را در دستور کار قرار خواهد داد. بد نیست به همین مناسبت نگاهی به این دستاوردها داشته باشیم؛ دستاوردهایی که اگر مورد پشتیبانی و حمایت قرار گیرد، شک نکنید نفس‌های کرونا را به ثانیه خواهد انداخت!

 

تجهیزات پزشکی؛ از ساخت کیت‌های تشخیص تا دستگاه‌های تنفس مصنوعی

مهم‌ترین نکته در مبارزه با بیماری، «تشخیص» آن است. تشخیصی که اگر اشتباه باشد می‌تواند بیماری را تا سرحدات مرگ راهنمایی کند. مثلاً به‌تازگی اثبات شده مصرف بعضی مُسکن‌ها مانند «پروفن» می‌تواند اوضاع مبتلایان را حسابی وخیم کند. (اطلاعات بیشتر اینجا) بعلاوه بدلیل همه‌گیری بالای کرونا، آنالیز آن نیازمند شیوه‌های آماری است. تشخیص روند، پیدا کردن پیک و مشخص کردن شهرهای آلوده؛ همه و همه با تشخیص به‌موقع امکان‌پذیر است.

کیت‌های تشخیص عمدتاً گرانند؛ در همین کشورهای منطقه مثلاً در اختیار کشورهای کمتری است. دانشمندان ایرانی اما از همان روزهای نخست خیلی زود موفق به ساخت آنها شدند. حالا هم صنایع وزارت دفاع، هم جهاد دانشگاهی و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی ساخت این تجهیزات را دارند. مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری است. همکاران من در گروه علمی-دانشگاهی برای آشنایی بیشتر با این دستاوردها به سراغ وی رفتند.

 

آقای قانعی از ساخت این کیت‌ها در کمتر از یک ماه بعد از کشف ویروس خبر داد و به خبرنگار ما گفت: «هفته گذشته یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کیت را تحویل انستیتو پاستور داد. امیدواریم تا هفته آینده ۵ شرکت دیگر نیز کیت‌ها را تحویل دهند. به محض دریافت تأییدیه نهایی باید تولید به هزار عدد برسد.» برای اطلاعات بیشتر درباره توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان این گزارش خواندنی است: خودکفایی در جبهه مقابله با کرونا؛ هدیه دانش‌بنیان‌ها به ملت ایران

بعلاوه همین مجموعه‌های دانش‌بنیان برای ساخت ماسک و دستگاه‌های تنفس مصنوعی هم دست به کار شدند. دبیر مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و ریاست‌جمهوری در حوزه‌های مختلفی از جمله تولید ماسک‌های نانویی، کیت‌های تشخیصی، تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و ساخت دستگاه ونتیلاتور همکاری‌های بسیار چشمگیری انجام دادند.»

وی اضافه کرد: «افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند، از عفونت ریه رنج می‌‌برند. این موارد باید در ‌آی‌سی‌یو‌ تحت نظر قرار بگیرند و از طریق دستگاهی به نام «ونتیلاتور» بتوانند به راحتی نفس بکشند. در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان قراردادی با وزارت بهداشت منعقد کرده و تا روزانه ۳۰ ونتیلاتور تحویل این وزارتخانه می‌دهد.»


مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان هم در گفت‌وگو با همکاران گروه علمی دانشگاهی از ساخت تب‌سنج هوشمند در ایران خبر داد. سید مجتبی طباطبایی به خبرنگار ما گفت: «این دستگاه تب‌سنج برعکس دستگاه‌های رایج دیگر بدون نیاز به اپراتور و تمام خودکار با استفاده از سنسورهای دقیق هوش مصنوعی دمای صورت افراد را اندازه‌گیری می‌کند. سنسورهای دقیق این دستگاه بیماران را شناسایی و موارد مشکوک را اطلاع‌رسانی می‌کند.»

 

خیلی هم خوب؛ تک‌تک این دستاوردها می‌تواند یکی دیگر از هم‌وطنان ما را از مرگ حتمی نجات دهد. مأجورید.

 

دارو؛ از درمان‌های ترکیبی تا گیاهان دارویی

کرونا درمان ندارد. اگرچه دانشمندان در تلاشند داروهایی را برای کم کردن اثرات جانبی یا تقویت سیستم ایمنی بدن پیدا کنند. قابل توجه کسانی که بی‌خیال از همه جا هوس مسافرت کرده‌اند. «در خانه ماندن» تنها توصیه‌ی مؤثری است که تا امروز برای جلوگیری از بیماری شناخته شده است. مردم اما از دانشمندان و پژوهشگران ایرانی برای ساخت هر چه سریع‌تر دارو مطالبه دارند.

کمپین «مشکل کرونا را داروسازان انقلابی کشورمان حل کنند» با همین هدف در «فارس من» به ثبت رسید. کمپینی که خیلی زود صدها حامی پیدا کرد. امضاکنندگان پویش معتقدند: «دانش داروسازی و پزشکی ما قابلیت‌های زیادی دارد. این قابلیت را می‌توان در ساخت دارو و واکسن کرونا به‌کار گرفت.» همکاران من پیگیر ماجرا شدند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله از تشکیل چند تیم تحقیقاتی برای مطالعه بر روی واکسن و داروی کرونا خبر داد. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «اولین پروژه، ساخت داروی درمانگر کرونا مبتنی بر حوزه‌های علم ژنتیک است. نمی‌توان با قطعیت در خصوص احتمال موفقیت این روش اظهار نظر کرد. اما  پیش‌بینی اولیه ما این است که پروژه بین ۳ تا ۶ ماه آینده به نتیجه برسد.»

دکتر جلالی ادامه داد: «پروژه بعدی ساخت واکسن آنفولانزا است که تحقیقات و مطالعات آن به پایان رسیده و وارد مرحله اجرایی شده است. متخصصان در مرکز تحقیقات طب سنتی هم در حال انجام آزمایش‌ها برای ساخت داروی گیاهی درمان کرونا ویروس هستند. امیدواریم خروجی همه این پروژه ها در چند ماه آینده ساخت داروی قطعی کرونا ویروس باشد.»

 

مجموعه‌های دانش‌بنیان کشور هم از قافله عقب نماند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه اعلام کرد یک مجموعه موفق به ساخت دارو شده است. مصطفی قانعی گفت: «این ترکیب دارویی جدید، داروی مخصوص کرونا نیست. بلکه بیماری‌های تنفسی و ریوی را درمان می‌کند. دارو به اطلاع دبیر ستاد ملی مبارزه با کرونا و در نهایت وزیر بهداشت رسید و خوشبختانه این روش به عنوان شروع درمان بوده است.»

وی هم‌چنین ادامه داد: «واکنش ۴۰ درصد افراد مورد مطالعه به این دارو عالی بود. به‌طوری که کمتر از ۴ روز توانستند از بیمارستان مرخص شوند. در این روش درمانی به غیر از پروتکل درمان که وزارت بهداشت برای این بیماری در نظر گرفته است، سه داروی آزیترومایسین، پردنیزولون و ناپروکسن به طور توأمان استفاده شد.»

 

شک نکنید همین دانشمندان؛ همین مجموعه‌های دانش‌بنیان اگر به‌قدر کافی حمایت شوند، درمان کرونا را هم پیدا خواهند کرد. اگرچه تا آن روز حسابی باید احتیاط کرد. مبادا اخبار دستاوردهای علمی خیره‌کننده کسانی را به مسافرت کردن و اهمال در مراقبت‌های بهداشتی تشویق کند. با این همه نباید دچار «خودتحقیری» شد. ندیدن دستاوردها و استعدادهای دانشمندان جوان کشورمان عین بی‌انصافی است.

 

این واپسین ساعت‌های ۹۸ است؛ یک‌سال سخت برای پیگیری مطالبات شما گذشت. بیائید برای همه سلامتی آرزو کنیم؛ سلامتی و توفیق. «فارس من» هم‌چنان منتظر شما است؛ در تعطیلات هم برای طرح و پیگیری مطالبات شما در کنارتان هستیم. منتظرمان باشید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول