اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

صنعت نفت چگونه ملی شد؟+ فیلم

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به‌مناسبت ۲۹ اسفند گفت: بریتانیا به بهانه قرار داد دارسی که برای کشف نفت در ایران بست در همه امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران دخالت می کرد و علاوه بر غارت اقتصادی، استقلال ما را هم از بین برده بود.

صنعت نفت چگونه ملی شد؟+ فیلم

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به مناسبت  ۲۹ اسفند و سالروز  نهضت ملی شدن صنعت نفت طی سخنانی اظهار داشت: نهضت ملی شدن صنعت نفت یکی از مقاطع بزرگ تاریخ معاصر ایران است که ملت بزرگ ایران در آن حماسه خلق کرد.

وی افزود: این حماسه حاصل مشارکت گسترده نیروهای سیاسی و مردم بزرگ ایران بود که برای استیفای حقوق غصب شده ملت بزرگ ایران توسط  استعمار انگلیس صورت گرفت.

 

 

حقانی ادامه داد: بریتانیا به بهانه قرار داد استعماری دارسی که برای کشف نفت در ایران بست. بعد از اکتشاف نفت در همه امور سیاسی فرهنگی و اجتماعی کشور ایران دخالت می‌کرد. علاوه بر غارت اقتصادی، استقلال سیاسی و قضایی ما را هم از بین برده بود.

وی گفت: تلاش برای استیفای حقوق غصب شده ملت ایران از مد‌ت‌ها قبل آغاز شده بود اما از سال ۱۳۲۷ این تلاش جدی‌تر شد. با همکاری آیت الله کاشانی، فداییان اسلام و شخصیت‌هایی نظیر دکتر مصدق و حضور گسترده مردمی، نهضت در مسیر پیروزی قرار گرفت. البته مشارکت گسترده مردم بیشتر مدیون و مرهون مجتهد شیعی آیت الله کاشانی است که در رأس این حرکت بزرگ ضد استعماری قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر تشریح کرد: آیت‌الله کاشانی بعد از بازگشت از تبعید در مصاحبه‌ای اعلام کرد بایستی از بلعیدن نفت ایران توسط انگلستان جلوگیری کرد. در هر صورت  ملی شدن صنعت نفت مرهون مشارکت گسترده سیاسی و اجتماعی مردم ایران بود که استعمار هم به آن پی برد و برای شکست نهضت سعی کرد در طول هجده ماه از طریق مطبوعات، احزاب و کانون‌های که در خدمت استعمار بودند مشارکت سیاسی مردم را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: هوشیاری رهبران انقلاب و نهضت در مبارزات انقلابی قادر است توطئه‌های دشمن را خنثی کند. انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها توطئه های گسترده‌ای علیه نهضت ملی شدن صنعت نفت از تیرماه ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آغاز کردند. عوامل استعمار با این دسیسه‌ها امیدواری و انسجام ملی مردم ایران را نشانه گرفتند و تلاش کردند یاس را در بین مردم رواج دهند. استعمارگران قصد داشتند با تکیه بر عوامل خود در مطبوعات و رسانه‌ها  به اهداف شوم خود دست یابند و هر روز مقالات اختلاف انگیز را در رسانه‌های  وابسته به خود درج و منتشر می‌کردند.

حقانی افزود: از طرف دیگر هر روز شاهد برگزاری تظاهرات از سوی برخی احزاب در کشور بوده، گاهی اوقات نیز تظاهرات به خشونت و درگیری کشیده می‌شد و این درگیری‌ها علاوه براینکه صف متحد مردم ایران را دچار انشقاق و پراکندگی می‌کرد متأسفانه جامعه ایرانی را تحت فشار قرار می‌داد.

وی گفت: رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت به جای گوش دادن به حرف‌های دشمن و شایعه سازان و مرعوب شدن نسبت به فشارهای نظامی دشمن و یا اسیر شدن در توطئه‌های امنیتی و اطلاعاتی آنها بایستی به خودشان توجه می‌کردند و مردم را نسبت به توطئه‌ها دشمن آگاهی می‌کردند. از مردم می‌خواستند به نغمه‌های شوم دشمن که از طریق مطبوعات در آن دوره نشر می یافت توجه نکنند و در مقابل اطلاعات درست به مردم داده می شد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: درگیری که بین رهبران دشمن رخ داد بستر خوبی برای شایعه سازان و کانون‌های که برای جنگ روانی تجهیز شده بودند فراهم کرد و هرروز شاهد انتشار شایعات مهلک  در بین مردم بودیم که نتیجه آن انشقاق اجتماعی و یاس و ناامیدی بود. در صورتی که همین مردم قبل از آن تاریخ با پشتیبانی از رهبران صنعت نفت توانستند پشت استعمار انگلیس را به خاک بمالند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول