اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

کرونا و تغییر معادلات بین الملل

از این منظر و پس از کنترل شیوع ویروس کرونا در قالب پدافند بیوترور چین محور و همچنین بهبود شرایط اقتصادی در شرق آسیای پسا کرونا و کاهش هزینه ی تولید در جهان بدلیل کاهش هزینه انرژی، در حقیقت جایگاه شرق آسیا در آینده نظم بین الملل ارتقا قابل توجهی خواهد یافت.

کرونا و تغییر معادلات بین الملل

به گزارش خبرگزاری فارس،سجاد صادقی در یادداشتی نوشت: شیوع ویروس کرونا که به مرحله ی شیوع جهانی رسیده است در سال های آینده معادلات روابط بین الملل را تغییر اساسی می دهد. از این منظر دیگر سلاح اتمی و توان نظامی نامتعارف به تنهایی نمی تواند بعنوان ابزار بازدارنده جهانی در پازل قدرت نقش ایفا نماید و سلاح های بیوترور نیز نقشی جهانی و بازدارنده پیدا خواهند کرد. نقشی که حتی فراتر از سلاح های اتمی خواهد بود.

ابزارهای بازدارنده در عرصه بین الملل می بایست ارزش های حیاتی یا به عبارتی بقاء بازیگران بین الملل را به خطر بیاندازند و آنان را بترسانند. شیوع ویروس کرونا  بخوبی توانسته است امنیت و بقاء کشورها و شرکت های چند ملیتی را به خطر بیاندازد و حس ترس را در کشورها و ملت ها برانگیزد. زیرا نیروی انسانی و توان اقتصادی بازیگران بین الملل را هدف قرار داده  و هیچ مرز و یگان نظامی و امنیتی مانع گسترش آن نمی‌شود. و از آن فراتر هیچ کشور‌ و یا نهادی به جرم ایجاد و گسترش این ویروس در جهان مورد پیگرد قانونی قرار نمی گیرد.

بر همین اساس حملات بین المللی در قالب بیوترور در سالهای آینده در صدر اقدامات دولتهای قدرتمند جهانی و همچنین گروه های تروریست قرار خواهد گرفت. از این منظر ایجاد یگان های مقابله با بیوترور به ویژه در دستگاه های نظامی و امنیتی کشورهای جهان به موضوعی مهم تبدیل خواهد شد و بر همین اساس هر کشوری که بتواند قدرتمندانه تر پدافند حملات بیوترور را مدیریت کند در جهان آینده موفق تر خواهد بود. و برعکس هر کشوری پدافند بیوترور را دست کم بگیرد در آینده با مشکلات غیر قابل حلی مواجه خواهند شد. مشکلاتی که اگر بصورت پیشینی در مورد آنها راه حل پیدا نشود حتی قابلیت براندازی حاکمیت های سیاسی را دارد.

از این منظر و پس از کنترل شیوع ویروس کرونا در قالب پدافند بیوترور چین محور و همچنین بهبود شرایط اقتصادی در شرق آسیای پسا کرونا و کاهش هزینه ی تولید در جهان بدلیل کاهش هزینه انرژی، در حقیقت جایگاه شرق آسیا در آینده نظم بین الملل ارتقا قابل توجهی خواهد یافت. در مقابل سقوط کم سابقه بازارهای مالی در جهان غرب و به ویژه وال استریت و فقدان زیرساخت مبارزه با کرونا به ویژه در اتحادیه اروپا، نشان می دهد که آمریکا و اتحادیه اروپا از رقابت با شرق آسیا جا مانده و با پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کرونا چند سالی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

شیوع کرونا و تاثیر عمیقی که بر اقتصاد و سیاست بین الملل نهاده است، نشان می دهد که در سالهای آینده کشورهایی که برای مقابله با چنین مسائلی آمادگی کافی را داشته باشند، جایگاه شان در نظام بین الملل ارتقا خواهد یافت. در اینجا پدآفند بیوترور و سلاح بیوترور در ادبیات امنیت بین الملل جایگاه ویژه ای پیدا خواهند کرد و مکرر زین پس این واژه ها را در ادبیات سیاسی رهبران جهان شاهد خواهیم بود.

در اینجا باید این موضوع را مد نظر قرار داد که بیو ترور و سلاح های آن صرفا در قالب شیوع ویروس خلاصه نمی شوند و هر محصول خوراکی، بهداشتی و حتی پوشاک می تواند برای بیوترور و کنترل کشورها از منظر اقتصادی و نیروی انسانی بعنوان ابزار مورد استفاده قرار بگیرد. تغییرات ژنتیکی محصولات کشاورزی و دامی خود یکی از سلاح های بیو ترور بسیار مهم و خطرناک است که نباید از آن غافل شد.

محصولات تراریخته در حقیقت اسب تروا هستند که به راحتی می توانند باروری یک ملت را محدود یا جهت دهی نمایند، یا امکان ابتلا به بیماری های خاص را افزایش بدهند و یا سطح هوشی مردم یک سرزمین را کنترل نمایند.  از این منظر می توان جهان و تحولات قرن بیست و یکم میلادی را به جهان قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول