اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

اسطوره تکرار ناپذیری بنام حاج قاسم

در آستانه سال نو با یادداشتی نگاهی نو به مجموعه عملکرد سیاسی نظامی شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی داشته که نزدیک به چهل سال برای امنیت و آرامش ایران و ایرانی و ملت‌های مظلوم منطقه تلاش خستگی ناپذیری کرد.

اسطوره تکرار ناپذیری بنام حاج قاسم

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا عیوضی پور عضو انجمن علمی تخصصی حقوق دماوند در یادداشتی از زاویه‌ای متفاوت به زندگی حاج قاسم سلیمانی پرداخته است:

در آستانه سال نو نگاهی نو به مجموعه عملکرد سیاسی نظامی شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی می‌پردازیم که نزدیک به چهل سال برای امنیت و آرامش ایران و ایرانی و ملت‌های مظلوم منطقه تلاش خستگی ناپذیری کرد.

در این مقاله تحلیلی مجموعه عملکرد شهید حاج قاسم  به چند قسمت تقسیم و تحلیل شده است.

- دفاع از کشور در مقابل تجاوز صدام حسین تکریتی در قالب فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله به مدت ۸ سال

- تأمین امنیت مرزها و استان‌های شرقی بعد از پایان جنگ در قالب فرماندهی ارشد نظامی جنوب شرق و برقراری امنیت در جنوب شرق

- فرماندهی سپاه قدس از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۸ و حضور مستقیم در نبردهای ضد تروریسم و ضد داعش در کشورهای افغانستان، لبنان، سوریه، یمن، فلسطین(غزه) و عراق

- حضور مؤثر و کارساز در دفع بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله و کمک رسانی به هموطنان سیل زده و زلزله زده در منجیل و رودبار ، زلزله جنوب کرمان و بم، زلزله کرمانشاه و ایلام و سیل اخیر خوزستان

- حضور مؤثر در صحنه سیاسی و دیپلماسی کشور و مذاکرات تأثیرگذار با رهبران و رؤسای جمهور کشورهای روسیه، عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و جریانات سیاسی و نظامی خاورمیانه

۱- حاج قاسم در طول هشت سال جنگ ایران و عراق و در تمام مراحل جنگ در قالب فرماندهی لشکر ثارالله فرماندهی رزمندگان جنوب شرق کشور و استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نقش کلیدی در دفاع از کشور و سرکوب تجاوز و آزادی سرزمین‌های اشغالی داشت؛ در نبرد آزادی سوسنگرد، نبرد فتح بستان در سال ۶۰، نبرد فتح المبین در سال ۶۱ در استان خوزستان و نبرد آزادی خرمشهر در بهار سال ۶۱ بخشی از حضور و فرماندهی بی بدیل ایشان در صحنه نبرد با دشمن برای دفع تجاوز بود.

۲- در راستای تغییر سرنوشت جنگ و تنبیه متجاوز در مقام فرماندهی لکشر ۴۱ ثارالله با ورود به خاک عراق نقش کلیدی و بسزایی داشت؛ نبرد هورالعظیم، جزایر مجنون، شبه جزیره فاو، ام القصر، العماره و نبرد سرنوشت ساز شلمچه در زمستان ۶۵ که صدها هزار نفر از ارتش‌های دو کشور درگیر جنگی تمام عیار بودند، در نبرد تصرف شبه جزیره فاو که ارزش نظامی و استراتژیک آن بمراتب بیشتر از تصرف بصره بود با قدرت نمایی مردانی چون شهید حاج قاسم، شهید احمد کاظمی و شهید حسین خرازی و یارانشان گردن کلفت‌های گارد ریاست جمهوری که صدام حسین پُز آن‌ها را به دنیا می‌داد سرجایشان نشاند و راهی جز اسارت با مرگ را به ایشان نگذاشت و دودمانشان را در هم نوردید.

فرزند سرزمین رستم حماسه‌های تکرار ناپذیر بی‌بدلیل آفرید هرچند در این نبردها بسیاری از یارانش آسمانی شدند و سرانجام طبق وصیت نامه‌اش در کنار یاران به عرش پر کشیده‌اش در نبرد شلمچه در دامنه کوه صاحب الزمان(عج) و در تشییع میلیونی مردم جنوب شرق کشور در گلزار شهدای کرمان به همرزمان شهیدش پیوست.

۳- پس از پایان جنگ در مقام فرماندهی ارشد نظامی جنوب شرق امنیت منطقه را که به شدت آسیب دیده بود تأمین کرده و دست اشرار را از منطقه کوتاه کرد.

۴- حاج قاسم همیشه با مردم بود و در جریان زلزله رودبار و منجیل در شمال کشور، در زلزله جنوب کرمان و بم، زلزله کرمانشاه و ایلام در سال گذشته و سیل اخیر خوزستان در کنار مردم و پا به پای آن‌ها امکانات نظامی را در کمترین زمان در خدمت مردم قرار داد که وداع میلیونی مردم اهواز و خوزستان پاسخی بود به ابراز محبت به این سپه سالار مردمی که هیچ لحظه‌ای از خدمت خالصانه به مردم غافل نشد.

۵- عمده‌ترین حضور حاج قاسم در صحنه بین المللی از سال ۷۶ شروع می‌شود که وقتی از ده سال پیش که سوریه ناامن شده بدنبال سیاست سازماندهی اطلاعات دولت غربی، اروپایی، عربی، عبری و صدها هزار تکفیری، با فتوای علمای تکفیری عربستان از سراسر جهان راهی سوریه شدند تا نظام حامی ایران و حزب الله و حماس را سرنگون سازند.

این اتفاق در عراق نیز تکرار شد و داعش با قدرت یافتن در سوریه، تصرف مناطق مرزی عراق، پیشروی برق آسا و تصرف موصل و با نزدیک شدن به بغداد و شهرهای مقدس عراق و کردستان عراق را نیز تهدید می‌کرد که در استان دیاله در کنار مرز ایران داعش بشدت فعال شد و  عقب نشینی و فروپاشی ارتش‌های عراق، سوریه، اردن و اقلیم کردستان عراق حکایت از قدرت شکست ناپذیر داعش بود که حتی تصور شکست آن در عالم خیال هم محال امر تلقی می‌شد.

در سوریه منطقه سیده الزینب و اماکن مقدسه و شهر دمشق پایتخت سوریه به شدت تهدید می‌شد. کنترل اوضاع از دست دولت‌های رسمی عراق و سوریه خارج شده و امکان سقوط بغداد و دمشق افزایش یافته بود.

حاج قاسم با قدرت فرماندهی و تجارب نظامی خود در هر دو کشور وارد عمل شد در آستانه محرم در نبرد جفرالصغر برای اولین بار لشکر داعش را تار و مار و قرارگاه‌های آن‌ها را تصرف و تلفات بسیار سنگین از داعش گرفت و شهرهای بغداد و کربلا و نجف از سقوط قطعی نجات یافت.

با فتوای آیت اله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان نجف صدها هزار عراقی به خط می‌شوند با تدبیر حاج قاسم نیروهای بسیج مردمی عراق کار پاکسازی و عقب نشینی داعش را آغاز می‌کنند؛ داعش وجب به وجب و سنگر به سنگر عقب می‌رود و شهرهای تکریت، فلوجه، آمرلی و سرانجام موصل و شهرهای کردنشین عراق از کنترل داعش خارج شده و ابوبکر بغدادی فرار را بر قرار ترجیح داده و از نظرها پنهان می‌شود.

روایت مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق خود گویای همه چیز است: «داعش شهر اربیل را از سه طرف محاصره و در صدد تصرف آن است با ورود نیروهای محدود حاج قاسم به اربیل داعش فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد؛ طرف شدن با لشکر حاج قاسم عاقبت خوشی برای هیچ ارتشی به دنبال نخواهد داشت.»

در سوریه حاج قاسم حضور پررنگ و جدی دارد و وضعیت میدانی در سال ۱۹۹۴ به سود داعش و تروریست‌های اجاره‌ای است؛ حاج قاسم از یک طرف با سازماندهی ارتش مردمی سوریه، نیروهای مردمی در قالب دفاع وطنی شکل می‌دهد و از طرفی با تشکیل نیروی رزمی در قالب مدافعان حرم از افغانستان، پاکستان، هندوستان، عراق، لبنان و در کنار ارتش سوریه و نیروی دفاع وطنی آن محور مقاومت را سازماندهی و تشکیل می‌دهد.

حاج قاسم با سفر به مسکو با شخص پوتین مذاکره و نظر مساعد را بابت حضور نیروی هوایی روسیه به دعوت رسمی دولت سوریه جلب می‌کند. حاج قاسم فرماندهی میدانی نبردها را بر عهده می‌گیرد و همزمان کارشناسان نظامی ایران در قالب نیروهای مستشاری ارتش سوریه را در نبرد با داعش آموزش می‌دهند.

نیروهای محور مقاومت به فرماندهی حاج قاسم نبرد القصیر را در سوریه طراحی و اجرا می‌کند و با فرماندهی حاج قاسم آرامش به مرز لبنان بازگشته و شهر القصیر به تصرف نیروهای حاج قاسم و حزب الله لبنان در می‌آید.

نیروهای مقاومت پس از رشادت‌های بسیار زینبیه دمشق را از لوث تکفیری‌ها پاکسازی کرده و با ورود نیرو هوایی روسیه به صحنه، نبرد اوضاع میدانی به نفع ارتش و محور مقاومت تغییر می‌کند.

شهرهای سوریه یکی پس از دیگری آزاد شده و در جریان آزادی حلب شهرهای شیعه‌نشین سوریه نبل و الزهرا نیز آزاد می‌شود.

حاج قاسم در یک مبادله ساکنان شهرهای شیعه نشین در شمال ادلب را با اسرای تکفیری مبادله و آزاد می‌کند.

با بمباران مواضع نیروهای مقاومت توسط نیروی هوایی آمریکا، محسن حججی مستشار ایرانی را مجروح، بیهوش و در نهایت به اسارت داعش در می‌آید و داعش محسن حججی ما را به وحشی‌ترین شکل ممکن به شهادت می‌رساند و فیلم این جنایت رسانه‌ای می‌شود؛ حاج قاسم در یک اجتماع عمومی قول نابودی داعش و سرکوبی داعش را به مردم می‌دهد.

حاج قاسم به وعده خود عمل می‌کند بوکمال نقطه پایان جغرافیایی داعش در سوریه است و شهادت غریبانه و مظلومانه شهید محسن حججی نابودی داعش را سرعت می‌بخشد.

حاج قاسم از یمن و غزه نیز غافل نیست و اینک نیروهای یمنی و فلسطینی با بومی سازی صنایع نظامی و پهپادها جای امنی برای عربستان و اسرائیل نگذاشته‌اند حمله به آرامکو و موشک باران تل آویو  تنها شمه‌ای کوتاه از این توانمندی است.

حاج قاسم سرانجام در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در اطراف فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس و جمعی دیگر به شهادت رسید.

ده‌ها میلیون ایرانی پیکر سپه سالار مردمی را که در نبوغ نظامی در تاریخ کهن ایران و جهان کمتر کسی به گرد او می‌رسد را تشییع کردند.

در آغاز سال نو یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشته و از خداوند متعال علو درجات برای ایشان و همرزمان شهیدش آرزو می‌کنیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول