اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان‌ها در سال ۹۸/ رشد «جهش تولید» مستلزم توجه به بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌هاست

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ گفت و تاکید کرد رشد و توسعه «جهش تولید» مستلزم بها دادن به بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌هاست.

درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان‌ها در سال ۹۸/ رشد «جهش تولید» مستلزم توجه به بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌هاست

 به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحب‌نظران از شعار رونق تولید، در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاه‌های مختلف، تولید تا حدودی به راه افتاد البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد.

رهبر انقلاب اسلامی در آستانه سال تحویل ۱۳۹۹ با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: «مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.»

ایشان تاکید کردند که « تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند که «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.»

ایشان افزودند که « لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخش‌های مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌ قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های پر شمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.»

 یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و پیش نیاز تحقق استراتژی شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه کشور باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب، با توانمند کردن و تشویق و زمینه سازی فعالیت آنان در قالب شرکت‌های دانش بنیان، کشور توان رویارویی با هر‌‌گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت.

لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دی ماه سال ۱۳۸۷ با تقاضای یک فوریت بررسی به مجلس ارسال شد ولی فوریت  آن مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت و این لایحه به صورت عادی وارد مرحله بررسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شد. بررسی این لایحه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حدود ۱۶  ماه به طول انجامید و در اردیبهشت ماه سال ۸۹، لایحه برای طرح در صحن علنی مجلس از سوی کمیسیون به هیأت رئیسه مجلس ارسال شد؛ تصویب لایحه در صحن علنی  مجلس ۶ ماه به طول انجامید و درنهایت در آبان ماه سال ۸۹  به تصویب نهایی رسید که زمان کلی تقدیم لایحه تا تصویب  آن در مجلس شورای اسلامی حدود ۲۲ ماه به طول انجامید. 

در این راستا با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۹۹ را برمبنای تولید عنوان کردند و شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز لازمه تحقق اهداف و برنامه‌ریزی در این راه خطاب قرار دادند که خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت‌وگویی درباره «جهش تولید» با پرویز کرمی سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشت.

آنچه در گفت‌وگو با پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌خوانید: 

* درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ 

* ایجاد بیش از ۳۰۰ هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

* فعالیت ۶۰۰ هزار استارتاپ، کسب‌وکار نوپا و هزار شرکت خلاق در حوزه‌های علوم انسانی‌، هنر و فرهنگ توسط دانش‌بنیان‌ها

* رشد و توسعه «جهش تولید» مستلزم بها دادن به بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها است

* تسهیل بسترهای قانونی و حمایتی لازم برای شکل‌گیری‌ بهتر دانش‌بنیان‌ها

* حمایت جامعه و مردم از کالاهای ایران ساخت

* رسانه‌ها چشم بینای جامعه و مطالبه‌گران اجتماعی مردم هستند

جهش تولید تشویق سازمان‌ها و نهادها را در پی خواهد داشت

فارس: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب شعار سال ۹۹ را «سال جهش تولید» نامگذاری‌ کردند در این باره کمی برایمان بگویید.

کرمی: خوشبختانه امسال هم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شعار سال که هدایت‌گر و تشویق سازمان‌ها و نهادها را بر توجه و تمرکز بر موضوع تولید خواهد بود «جهش تولید» نام نهادند. این روندی است که  از سال گذشته با تمرکز بر رونق تولید در کشور آغاز شده بود و نیاز بود که استمرار و ادامه آن را داشته باشیم. خوشبختانه در سال گذشته اقدامات، حرکت‌ها و فعالیت‌های خوبی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به جامعه ارائه شد. 

اولین کاری که وجود دانش‌بنیان‌ها انجام می‌دهند این است که روحیه امید و ماندگاری را در بین جوانان متدین، متخصص و خلاق در کشور ایجاد می‌کنند. یک جوان متخصص ایرانی برای دیده شدن‌، کار کردن، ماندن در ایران و ارضا شدن نیازمند محیطی است که بتواند یافته‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری و توان فیزیکی و روحی خود را آنجا عرضه کند. 

ایجاد بیش از ۳۰۰ هزار شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

فارس: آیا شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدزایی خوبی برای کشور دارند؟

کرمی: بهترین جا برای‌‌شان بعد از مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها  وجود شرکت‌های دانش‌بنیان است. هرچقدر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور افزایش  پیدا کند و قوی‌تر شوند، می‌توانند در تولید علم و فناوری بر اقتدار کشور بیفزایند و مأمن و جایگاهی باشند که جوانان با حضور در آنجا احساس موثر بودن، نشاط و  امید به آینده را داشته باشند. 

شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌گذشته  توانسته‌اند بیش از ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم به ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رده‌های کارشناسی ارشد و دکتری  داشته باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی و گردش مالی داشته‌اند که این مساله می‌تواند در ارزش افزوده‌ای که کشور از فناوری و تولید، علم ایجاد می‌کند کمک‌ کند.

فعالیت ۶۰۰ هزار استارتاپ، کسب‌وکار نوپا و هزار شرکت خلاق در حوزه‌های علوم انسانی‌، هنر و فرهنگی توسط دانش‌بنیان‌ها

فارس: این شرکت‌ها حمایتی از هم از طرف دولت می‌شوند؟

کرمی: بیش از ۶ هزار استارتاپ و کسب‌وکار نوپا  و هزار شرکت صنایع خلاق در حوزه‌‌های علوم انسانی، هنر و حوزه فرهنگی داریم  که این شرکت‌ها دست به دست همه می‌دهند و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به ادامه مسیر، تولید، خدمت به کشور و رفع نیازهای آ‌ن امیدوار می‌کنند.  

سال گذشته دولت و حاکمیت توانستند چالش‌های موجود در فراراه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را به خوبی شناسایی کنند، اقدامات خوبی برای رفع و زدودن قوانین دست‌وپاگیر و پالایش قوانینی که به اصطلاح  مضر بودند و از راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا جلوگیری می‌کردند را رفع وتعدیل کنند که البته امیدوارم در سال جدید نیز ادامه یابد و این تبلور هر چه بیشتر قانون رفع موانع تولید را اجرایی‌تر شود و قوت شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی بیشتر از گذشته شود. 

رشد و توسعه «جهش تولید» مستلزم بها دادن به بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها است

برای رشد و  توسعه جهشی تولید در کشورمان باید هر چه بیشتر به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بها دهیم؛ این شرکت‌ها باید تلاش خود را در زمینه رفع نیازهای کشور بیشتر کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان سال گذشته یک عملیات و حرکت خوبی در زمینه ساخت و تولید محصولات وکالاهای مورد نیاز ، تولید محصولات و کالاهای تحریمی از خود نشان دادند که انشاءاله در سال جدید هم استمرار خواهد داشت. 

عدم پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای  و خبرهای ناامید کننده در رسانه‌ها برای این موضوع می‌تواند کمک کند و چالش‌های فراسوی شرکت‌ها توسط رسانه‌های ما از جمله خبرگزاری فارس به خوبی شناسایی و مطالبه‌گری شود و بتوانیم با کمک دولت،‌ مسؤولین و حاکمیت مشکلات را رفع کنیم. 

تسهیل بسترهای قانونی و حمایتی لازم برای شکل‌گیری‌ بهتر دانش‌بنیان‌ها

فارس: کمی هم از «جهش تولید» برایمان بگویید.

کرمی: جهش تولید زمانی صورت می‌گیرد که ۳ قشر دولت و حاکمیت، بسترهای قانونی وزیرساخت لازم و حمایت‌های لازم و شناسایی قوانین مزاحم در مجلس شورای اسلامی و نهادهای حاکمیتی و نظارتی  شناسایی و رفع شوند. دولت و حاکمیت باید استانداردهای لازم برای محصولات تولید شده  ایران ساخت توسط تولیدکنندگان ایرانی را عرضه و بر آن نظارت داشته باشند و اجازه ندهند که کیفیت کالاها و خدمات تولید شده ایرانی پایین بیاید. 

باید بسترهای قانونی و حمایتی لازم برای شکل‌گیری بهتر شرکت‌ دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا آماده اجرایی و تسهیل شود و با وجود مشکلاتی که در زمان تحریم‌های ظالمان و ضد بشری و در رابطه با ویروس کرونا داشتیم بسیاری ازکسب وکارها دچار مشکل شدند. حتما باید در دورانی که، دوران عسر و حرج است حمایت بیشتری از این کسب‌وکارها داشته باشیم به طوری که دولت و حاکمیت باید با حمایت ویژه و موثر بتوانند این شرکت‌ها را از چنین بحرانی به درستی عبور دهند.

باید قوانین مزاحم در مجلس و نهادهای حاکمیتی مثل مجمع تشخیص و شوراهای عالی شناسایی شوند و این قوانین مزاحم به فوریت پالایش شوند و قوانین لازم برای سرعت گرفتن و جهش تولید توسط  شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی آماده شوند که جزئی از مسؤولیت اصلی دولت و حاکمیت است. البته مسولیت و تکالیف شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان در این میان مهم هست انها ضمن تکریم مشتری و خدمات خوب پس از فروش حتما باید روز به روز بر کیفیت کالاها و خدمات‌ خود افزایش دهند و استاندارهای لازمی که دولت و حاکمیت برای ‌آنها در نظر گرفته را اعمال و به فکر فتح بازارهای جهانی باشند. هیچ شرکت دانش‌بنیان یا تولید کننده‌ای  رشد نمی‌کند اگر صرفا برای تولید در ایران فکر کند  بلکه باید جهانی فکر کند و ملی عمل کند.  

حمایت جامعه و مردم از کالاهای ایران ساخت

فارس:  آیا مردم از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنند؟ 

کرمی: آحاد مردم و جامعه باید تلاش کنند تا همانند سال‌های گذشته به فکر حمایت از کالای ایران ساخت باشند، باید قدردان کالاهای ایرانی باشیم ممکن است کالاهای  ایران ساخت در سال‌‌های اولیه تولید عیوب و نواقصی داشتند باشند اما برای اینکه این اقتصاد ما رشد کنند مردم باید از این کالاها خریداری و حمایت کنند و مطالبه‌گری از دولت برای نظارت بیشتر داشته باشند. 

با توجه به اینکه تولیدکنندگان هم باید تکریم مشتری و تکریم خریدار کمک کننده کار آنها باشد نباید فکر کنند خریدار ایرانی مجبور است با توجه به ممنوعیت و جلوگیری از واردات از کالاهای ایرانی استفاده کند و این را در نظر بگیرد که باید به فکر کیفیت کالای خود باشد و باید روز به روز در کیفیت‌افزایی کالایی مشارکت کنند و اگر این سه ضلع مسؤولیت و تکالیف خود را چه در بعد حمایتی و نظارتی به درستی انجام دهند حتما کشور در سال جاری می‌تواند هدف و قله فراروی خود را که رسیدن به جهش تولید و کیفیت یابی کالاهای ایران ساخت است را مدنظر داشته باشند.  

رسانه‌ها چشم بینای جامعه و مطالبه‌گران اجتماعی مردم هستند

فارس: کمی بیشتر توضیح دهید؟

کرمی: رسانه‌ها به عنوان چشم بینای جامعه و مطالبه‌گر اجتماعی مردم می‌توانند کم‌کاری یا عدم پرداخت صحیح هر کدام از این سه ضلع را رصد و بیان کنند. می‌توانند در مقابله یا مواجهه با مردم آگاهی بخشی، ارتقا نگاه و دید آنها به موضوعات را داشته باشند و نقش مطالبه‌گری خود را از حاکمیت و دولت، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان بخش خصوصی داشته باشند تا این شرکت‌ها وظیفه خود را در ارتقای کیفیت کالاها، افزایش تولید و افزایش راندمان اقتصادی داشته با شند و باید به فکر باشیم.  

 

درآمدزایی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ 

فارس: ... و کلام آخر

کرمی: در حال حاضر ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در موضوعات مختلف جزئی از داشته‌ها و دستاوردهای کشور بهره‌مند هستند به طوری که این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸، حدود  ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد و ۳۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم در کشور ایجاد کرده‌اند و می‌توانیم با همدلی حاکمیت، دولت و مردم این شرکت‌ها را از ۵ هزار به تعداد بالاتری ارتقاء دهیم و باتوجه به ظرفیت، کیفیت و پتانسیل نیروی متخصص و جوان در کشور وجود دارد می‌تواند این اتفاق در کشور در کوتاه مدت رخ دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول