اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی تلفنی ظریف و همتای ژاپنی درباره کرونا و تحریم‌های آمریکا

ظریف در گفتگوی تلفنی با همتای ژاپنی تحریم‌های آمریکا را مانع اصلی برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مهار کرونا خواند و از دولت ژاپن خواست تلاش‌هایش برای لغو تحریم‌ها را افزایش دهد.

رایزنی تلفنی ظریف و همتای ژاپنی درباره کرونا و تحریم‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک بین المللی برای مقابله با تروریسم اقتصادی رژیم آمریکا که سلامت مردم ایران را تهدید می کند، ساعتی پس از تحویل سال با «موتگی توشیمیتسو» وزیر امور خارجه ژاپن تلفنی گفت‌وگو کرد.

ظریف در این تماس تلفنی ضمن تبادل نظر در خصوص مهمترین تحولات بین المللی و منطقه‌ای، از کمک‌های دولت و ملت ژاپن به ملت ایران برای مقابله با کرونا قدردانی و ابعاد گسترده تلاش‌های ایران برای مهار کرونا را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی از عملکرد حرفه ای نظام سلامت ایران در این کارزار سلامتی، تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا مانع اصلی برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مهار فوری کرونا در ایران است که باید برداشته شود و از دولت ژاپن خواست تلاش‌هایش برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را افزایش دهد. 

وزیر امور خارجه ژاپن هم کمک دولت ژاپن را نشانه روابط دوستانه دو کشور و همبستگی با ملت ایران خواند.

موتگی افزود: ژاپن در ادامه کمک‌های نقدی،  مقداری داروی اویگان نیز برای کمک به بیماران حاد کرونایی اهدا خواهد کرد.

 وزرای امور خارجه دو کشور توافق کردند با توجه به استاندارد بالای نظام سلامت ایران، گزارش علمی استفاده از این داروها برای پیشبرد دانش پزشکی با متخصصین ژاپنی به اشتراک گذاشته شود.

دولت ژاپن پیش از این یک کمک پزشکی به میزان ۲ و نیم میلیارد ین (واحد پول ژاپن) در اختیار ایران قرار داد.

ظریف در پی شیوع کرونا رایزنی‌های تلفنی را با برخی همتایان خود صورت داد و از آنها خواست که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نکنند. وی پیش از این با وزرای خارجه فرانسه، اندونزی، سوئد، آفریقای جنوبی، انگلیس، روسیه، چین، صربستان، کرواسی، جمهوری آذربایجان، اتریش، نروژ، کنیا، نیجریه، بلغارستان و... و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و وزرای خارجه همه کشورها ارسال شد، بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تأکید کرد.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول