اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

نیم‌نگاهی به مازندران در سالی که گذشت

۲۷ اسفند ماه سال ۹۷ درست چند قدمی عید نوروز بارش گسترده باران این نعمت الهی تبدیل به بحران و پدیده‌ای به نام سیل استان را تحت تأثیر قرار داد که موجب شد مازندران سال ۹۸ را با سیل آغاز کند...

نیم‌نگاهی به مازندران در سالی که گذشت

خبرگزاری فارس مازندران|۲۷ اسفند ماه سال ۹۷ درست چند قدمی عید نوروز بارش گسترده باران این نعمت الهی تبدیل به بحران و پدیده‌ای به نام سیل استان را تحت تأثیر قرار داد که موجب شد مازندران سال ۹۸ را با سیل آغاز کند و  مسافرت‌های نوروزی برای عده‌ای از هموطنان و هم ‏استانی‌ها تلخ شود.

سیل در استان ۶ قربانی گرفت و بقیه مردم در آستانه سال جدید منزل، لوازم شخصی، باغ‌ها، محصولات، دام و طیور خود را از دست دادند.

 

درست است سیل اتفاق تلخی بود و موجب شد هفت سین برخی از مردم استان زیر انبوهی از گل و لای مدفون شود اما به‌دنبال آن با راه افتادن سیل مهربانی و حضور نیروهای جهادی و بسیجی در مناطق سیل‌زده توانست لبخند را بر لبان لبان مردم سیل‌زده بیاورد.

درست است مازندران هم که یکی از ‏استان‌های سیل‌خیز کشور است و از سیل در امان نیست اما اتفاقات خوبی هم با بارش‌های بهاری رقم خورد سیل همدلی و کمک‌های مردمی موجب شد مردم مناطق سیل‌زده خود را تنها و بی‌پناه حس نکنند.

با همت تمام گروه‌های جهادی و تلاش نیروهای سپاه و بسیج خیلی زود منازل مسکونی برای سیل‌زدگان ساخته شد و آنان پس از گذشت چند ماه بی‌سرپناهی صاحب خانه شدند.

 

از مشکلات سیل علاوه بر بی‌سرپناهی برخی از شهروندان می‌توان به خسارت به باغ‌ها، اراضی کشاورزی استان اشاره کرد که باحضور مسؤولان بحث پرداخت غرامت در دستور کار قرار گرفت، درست است خسارت به باغ‌ها و مزارع استان به‌صورت گسترده بود اما این مسائل موجب نشد آنان از کشت ناامید شوند و در کنار آن کشت پررونق، نداشتن دغدغه کم‌آبی و بی‌آبی و رونق تولید در بخش کشاورزی که شالیزارهای مازندران بالاترین رقم کشت را داشتند این نگرانی را تا حد زیادی از بین برد.

اتفاق خوبی که در بخش کشاورزی می‌توان از آن نام برد می‌تواند به رکوردشکنی طلای سپید در سال 98 اشاره کرد که به حدود یک میلیون و 400هزار تن رسید و رکورد چند دهه اخیر را شکست که یکی از مسائل مهم در این زمینه می‌توان به نداشتن دغدغه کم‌آبی اشاره کرد.

 

سد شهید رجایی ساری در نخستین روز از اردیبهشت ماه سال 98 سرریز شد که طلسم کم‌آبی و سرریز نشدن آن بعد از گذشت 6 سال شکست و در کنار آن تمام منابع آبی استان پرآب شدند.

 

در حوزه محصولات باغی نیز شاهد تولیدات خوبی بودیم تنها نگرانی بحث آفت مگس مدیترانه بود که با اطلاع‌رسانی خوب و همچنین همکاری باغداران توانستیم محصولات سالمی را به بازار روانه کنیم و مازندران بخش مهمی از میوه شب عید را توانست تامین کند.

 

بحث طرح آزادسازی سواحل دریای خزر سال‌ها پیش به میان آمده بود اما اجرا نمی‌شد، پس از تصویب این طرح در هیأت وزیران در دولت قبل و قانون‌شدن این طرح کمی جدی‌تر دنبال شد و بخشی از سواحل دریا به خصوص در استان مازندران آزاد و نهادها تا حریم 60 متر از دریا عقب‌نشینی کردند.

در استان مازندران و در سواحل دریای خزر نیز تصاحب کم نبوده است، با تصاحب سواحل توسط ارگان‌ها راه دسترسی مردم به دریا در بیشتر قسمت‌های ساحل مسدود شده است.

 

در ادامه برای آزادسازی سواحل و فرصت یک‌ماهه به ادارات دولتی و نهادها داده شد و به استانداران استان‌های شمالی دستور آزادسازی سواحل را دادند.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار پیگیری و آزادسازی سواحل از سوی نهادها و ارگان‌های دولتی استان شده است.

در طول این یک‌ماه فرصت کیلومترها از سواحل آزاد شد که بیشتر آنها در غرب مازندران بود و اما آخرین فرصت به موضوع آزادسازی سواحل دریا تا روز گذشته یعنی 28 تیرماه بوده است.

در این طرح بخشی از سواحل آزادسازی شد ولی پس از مدتی مسکوت ماند و بیشتر آزادسازی صورت گرفته نیز شامل مناطق فنس کشی بوده است.

از مهم‌ترین اخبار در حوزه ورزشی، آرین غلامی در مسابقات قهرمانی شطرنج جوانان جهان (زیر 20 سال) آرین غلامی نماینده شطرنج ایران در اقدامی جوانمردانه و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ، حاضر به رقابت با نماینده رژیم صهیونیستی نشد.

 

این برای دومین بار در چند ماه اخیر است که غلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین حاضر به رویارویی با نماینده رژیم کودک کش اسرائیل نمی‌شود.

سیدمحمدمهدی نایب قهرمان مسابقات جهانی المپیاد ریاضی دارنده مدال نقره مسابقات جهانی ریاضی که تصویری از وی هنگام نماز خواندن بر پل لندن منتشر شد، گفت: من در شرایط سخت به خداوند و اهل بیت(ع) توسل می‌کنم.

تیم نساجی مازندران نیز در سال ۹۸ توانست باوجود مشکلات موفقیت‌هایی پشت سر بگذارد.

پس از استعفای آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری به علت بیماری از این مسئولیت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۵ آبان ماه سال ۹۸ در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی را به سمت نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری منصوب شدند.

 

همچنین آیت الله طبرسی در بهمن ماه سال ۹۸ در بیمارستان شهید رجایی تهران تحت درمان قرار داشت که دار فانی را وداع گفت.

 

 

 ‏افزایش قیمت دلار و نیز افزایش نرخ بنزین عرصه را بر زندگی ایرانی‌ها تلخ کرد و مازندران نیز از این مهم ‏بی‌بهره نبود.‏ اگرچه ‏بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند شرایط اقتصادی متاثر از شرایط کشوری است اما در مازندران، حضور ‏گروه‌های تجاری خارجی، رفع مشکلات کارخانه نساجی و چوب و کاغذ و شرکت‌های حوزه فولاد، را ‏شاید بتوان سرآغاز حداقل رفع مشکلات در بخش‌های اقتصادی استان دانست.‏

اخبار مربوط به حوزه زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مانند هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و مسائلی از این ‏دست اگرچه در ابتدای راه است اما ادامه آن می‌تواند چراغ امیدی برای توسعه اقتصادی استان باشد.‏

 

ثبت بین‌المللی جنگل‌های هیرکانی نیز در حوزه حفاظت از جنگل‌ها نیز راه را برای بیان مسائل و ‏مشکلات این حوزه گشود، جنگل‌های هیرکانی در مازندران یکی از نقاط بین المللی رویشی این بخش ‏محسوب می‌شود و اگرچه هنوز در این زمینه اقداماتی برای حفاظت و یا معرفی آن صورت نگرفته است اما ‏ثبت بین‌المللی آن زمینه ساز روزهای بهتر در سال آینده خواهد بود اگر بتوان در حوزه پیوست‌های ‏اجتماعی و فرهنگی آن قدم‌های موثری برداشت.‏

 

زباله‌سوزها و مساله پسماند نیز از پربحث‌ترین مسائل پیش روی مازندران در سال گذشته بود، دفن زباله ‏در جنگل و در ساحل دریا را بسیاری زمینه‌ساز بروز مشکلات در حوزه سلامت استان مازندران می‌دانند ‏اما هنوز راه بسیاری در رفع مشکلات این حوزه وجود دارد.‏

زباله‌سوز ساری و نوشهر به وعده بهار و زمستان دلخوش بودند، اما کرونا و مسائل اقتصادی در حوزه ‏دولت و شاید بخش خصوصی هنوز مازندران را چشم به راه آغاز به کار زباله سوزها قرار داده است.‏

با وجود همه مسائل مربوط به حوزه زباله در استان مازندران، هنوز متولیان استانی و نیز شهرداری‌ها در ‏راه فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا برنامه‌ای را پیش رو قرار نداده‌اند.‏

آنچه برای سال آینده به جز حوزه سخت‌افزاری رفع مشکلات و معضلات پسماند استان ضروری است، ‏توجه به حوزه نرم افزاری در زمینه کاهش تولید زباله در استان است.‏

 

انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، رد صلاحیت‌ها و نیز عدم رای آوری نمایندگان ‏دوره دهم مجلس شورای اسلامی، قرار بود پرسروصدا‌ترین اتفاق مازندران در پایان سال 98 باشد، اما ‏کرونا این فرصت را از این حوزه گرفت و به خبر اول تبدیل شد با این وجود، از دور خارج شدن همه ‏نمایندگان مازندران در انتخابات یازدهم موجب شد تا دغدغه فعالان سیاسی و اجتماعی در بی ثمر بودن ‏فعالیت نمایندگان مجلس به واقعیت تبدیل شود.

هرچند رای آوری چهره‌های جدید و بدون رزومه در حوزه ‌های اثرگذار را شاید بتوان چالش مجلس آینده که احتمالا به دلیل کرونا، دیرتر آغاز به کار می‌کند برشمرد.‏

نمایندگان مجلس هیچ‌گاه در استان فرصت نبوده‌اند، چالش‌های منطقه‌ای و شهری و نیز عدم ‏هماهنگی میان نمایندگان مجلس استان در صحن علنی موجب شد است تا مازندران همواره از فرصت ‏های مناسب ملی بی بهره باشد و عدم رای مردم به این نمایندگان نیز شاید از همین حوزه ناشی شده ‏است.‏

میزان اثرگذاری نمایندگان مجلس در مازندران و آنچه برای دارندگان کرسی‌های یازدهم در نظر گرفته شده ‏است شاید برای مجلس یازدهمی‌ها هم نتیجه را در پی داشته باشد اما هر چه هست احصای خواست‌‏های مردمی و نیز گردآوری برنامه و تدوین نیازهای استان در راستای دست یافتن به مطالبات مردمی می‌‏تواند درس عبرت نمایندگان یازدهم باشد.‏

تراژدی غم‌انگیزی در تالاب میانکاله رقم خورد که طی ماه‌های گذشته نگرانی‌های بسیاری به وجود آورد.

همه ساله این ایام تالاب میانکاله غرق در هیاهوی آواز خوش پرندگان بود اما این تالاب تنها با حزن و اندوه عجین شد،نگرانی در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بی‌مورد بوده و تمام فکرها به سمت مسمومیت رفت.

 

گزینه مهم مرگ مشکوک پرندگان بوده است که براساس نتایج آزمایش‌ها دلیل این مرگ خاموش سم بوتولیسم اعلام شد که موجب شد محیط بانان استان حتی در شرایط بیماری کرونا مشغول جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌های پرندگان باشند.

و کرونا و روزهایی که مازندران باور نداشت به صدر مبتلایان به این ویروس جهانی دست یابد و در بازگشایی مجدد راه‌های ‏مازندران، استان را وارد چالشی بزرگ کرد.‏

 

در این زمینه اقدامات مختلفی درحال انجام است و تمام تاکید در خانه ماندن و رعایت مسائل بهداشتی است که موجب شد دید و بازدیدهای نوروزی و دلتنگی‌ها به تماس‌های تلفنی و تصویری خلاصه شود که امیدواریم هرچه زودتر این زنجیره قطع شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول