اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تریبون تروریسم در اختیار کرونا/ رفتاری که صدای اپوزیسیون را هم درآورد

رسانه‌های فارسی زبان در شرایطی که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، با شلیک به اصول حرفه‌ای اعلامی خود به تریبون تروریسم تبدیل شده تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

تریبون تروریسم در اختیار کرونا/ رفتاری که صدای اپوزیسیون را هم درآورد

به گزارش خبرگزاری فارس، تسنیم نوشت: شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورها، مردم جهان و دولت‌ها را در یک شوک فرو برده است. دولت‌ها اعلام شرایط اضطراری کرده‌اند و بسیاری از شهرها قرنطینه و کسب و کارها تعطیل شده و مردم در خانه‌ها مانده‌اند.

ایران پس از کشورهای چین و ایتالیا، بیشترین افراد مبتلا به ویروس کرونا دارد و وضعیت کشورمان نسبت به دیگر کشورها در رابطه با تعداد افراد مبتلا بحرانی‌تر است. پس از ایران، کشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا بیشترین افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارد که طبق اخبار رسمی منتشر شده از سوی دولت‌های این کشورها، میزان رشد مبتلایان و مرگ و میر ناشی ازکرونا با وضعیت ایران اختلاف چندانی ندارد.

ایران علاوه بر اینکه شرایط بحرانی در مقابله با ویروس کرونا دارد، درگیر حاشیه‌هایی هم شده است که بر مشکلات ناشی از این ویروس و بیماری افزوده است. فضاسازی‌های رسانه‌های بیگانه و ارائه آمارها و تحلیل‌های غیرواقعی از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا و رفتارهای افراطی عده‌ای به نام حمایت از مذهب موجب شده تا کار مبارزه با کرونا در ایران سخت‌تر شود.

تسنیم در این گزارش به بررسی تبدیل شدن رسانه‌های بیگانه به مشکلی در مسیر درمان کرونا در ایران پرداخته است.

در اولین روز اسفند ماه، وزارت بهداشت از ورود ویروس کرونا به ایران خبر داد. این خبر به سرعت به خبر یک رسانه‌های معاند و بیگانه تبدیل شد و رسانه‌های فارسی زبان بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، ایران اینترنشنال و رادیو فردا مهمترین بخش‌های خبری و گزارشی خود را به این موضوع اختصاص دادند.

در سال‌های اخیر بی‌بی‌سی فارسی در بین دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان، تلاش داشته تا چهره‌ای بی‌طرف همراه با رعایت اصول حرفه‌ای و استاندارد از خود نشان بدهد. این رسانه انگلیسی 5 اصل صحت و دقت، حفظ بی‌طرفی، استقلال، توجه به منافع عمومی و پاسخگویی به مخاطبان را به عنوان اصول اخلاقی و حرفه‌ای خود معرفی کرده است.

هرچند بی‌بی‌سی فارسی در سال‌های اخیر و در حوادث مختلف مرتبط با ایران به دفعات این اصول را زیرپا گذاشته، اما در ماجرای شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، این اصول را با شدت بیشتری نقض کرد و خود را در حد رسانه‌های فیک و زرد تنزل داد و سعی کرد در نبود آمدنیوز، با انتشار اخبار دروغ و تایید نشده نقش او را بازی کند.

«حفظ بی‌طرفی» برجسته‌ترین اصل اعلامی بی‌بی‌سی فارسی است که مورد توجه مخاطبان این رسانه هم قرار گرفته است، اما این رسانه در ماجرای کرونا با چشم‌پوشی از بحران‌های به وجود آمده در کشورهای غربی به خصوص آمریکا و انگلیس، به گونه‌ای به بازنمایی اخبار و اتفاقات می‌پردازد که انگار تنها این بحران در کشور ایران وجود دارد و ایران در مدیریت بحران ناتوان است. ضمن اینکه این رسانه انگلیسی از استانداردهای دوگانه برای تحلیل‌ها و خبرهای خود استفاده می‌کند و هر آن چیزی را که برای کشور خود نامناسب است را برای مردم ایران مطلوب و مناسب می‌داند.

نمونه برجسته آن ماجرای قرنطینه شهرهاست. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد: عده‌ای خواهند مرد اما مسابقات و مدارس تعطیل نمی‌شود و قرنطینه در کار نیست.

فرناز قاضی‌زاده مجری شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز در توئیتی عنوان کرد: پس از مطالعه نسبتا فراوان، استراتژی دولت بریتانیا رو فهمیدم، می‌گن اگه از الان قرنطینه کنیم، مردم برای هفته‌ها جدیش نمی‌گیرند، برای همین باید بذاریم وقتی ظرفیت سیستم پزشکی کشور در حال پر شدن بود قرنطینه کنیم، تا اون وقت هم یه عده زیادی می‌گیرند، اما ایشالا به خیر می‌گذره.

ویروس کرونا ,

قاضی‌زاده همچنین در گفتگو با یکی از کارشناسان عنوان کرد که "ایران بر خلاف ایتالیا به خاطر مسایل سیاسی تن به قرنطینه نمی‌دهد".

دیگر خبرنگاران بی‌بی‌سی نیز که از منتقدان عدم قرنطینه در ایران بودند به یکباره در توئیت‌های خود از سیاست عدم قرنطینه در انگلیس حمایت و آن را توجیه کردند.

این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی در گزارش‌هایی قرنطینه نشدن برخی از شهرهای ایران را مورد انتقاد قرار داد و متوسل به نقل قول یکی از مقامات ترکیه‌ای هم شد و نوشت: یک مقام ترکیه گفته بود، شاید اگر قم قرنطینه می‌شد نیازی به اعمال محدودیت برای رفت و آمد ایرانی‌ها به وجود نمی‌آمد.

این رسانه انگلیسی که نخست‌وزیر کشورش مخالف قرنطینه شدن شهرهای آلوده انگلستان است، قرنطینه نشدن قم را دلیل شیوع این ویروس به سراسر کشور می‌داند.

بی‌بی‌سی فارسی برای اینکه فشارها بر این را افزایش دهد، دست به انتشار اخبار دروغی در خصوص قرنطینه در ایتالیا هم زد که مورد واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

ویروس کرونا ,

 

 

 

ویروس کرونا ,

 

بی‌بی‌سی فارسی بحران هجوم مردم آمریکا و اروپا به فروشگاه‌ها و درگیری بین مردم برای دستمال توالت و صف کشیدن مردم آمریکا در صف خرید اسلحه در پی شیوع کرونا را پوشش خبری نداد و جیره‌بندی کالاهای اساسی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های انگلیس را تدبیر تلقی کرد، در حالی که وقوع اتفاقات مشابه در ایران را به عنوان بحران برجسته می‌کند و در این راستا حتی دست به دامن ویدیوهای افراد ناشناس، از مکان‌های نامعلوم با ادعاهای بی‌اساسی هم می‌شود و خود را موظف می‌داند ادعای او را «شواهد» بخواند و به اطلاع مخاطبانش برساند.

این رسانه انگلیسی همچنین در گزارشی ابتلای چند نفر از نمایندگان مجلس و مقامات کشور به بیماری کرونا را نشان از آمار زیاد مبتلایان به بیماری کرونا در کشور دانست که ایران از انتشار آمار دقیق خودداری می‌کند؛ اما این رسانه پس از انتشار اخباری مبنی بر ابتلای مقامات برخی از کشورهای غربی به کرونا، هیچ‌وقت چنین تحلیلی را درباره آن کشورها منتشر نکرد.

 

ویروس کرونا ,
حسین باستانی در گزارشی با عنوان "چرا این تعداد از مسئولان حکومت ایران کرونا گرفته‌اند؟" نتیجه‌گیری کرد که آمار اعلامی در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا از سوی وزارت بهداشت دروغ است.

یکی دیگر از اصول اخلاقی و حرفه‌ای این رسانه انگلیسی صحت و دقت است. بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه‌های بیگانه در خبری با استناد به منابع بیمارستانی و گزارش لحظه‌ای! تعداد افراد جان باخته بر اثر ویروس کرونا را حداقل 210 نفر عنوان کرد که مورد واکنش کیانوش جهانپور قرار گرفت و آن را تکذیب کرد.

ویروس کرونا ,

انتشار این خبر دروغ حتی مورد انتقاد مدیران سابق یکی از سایت‌های ضدانقلاب هم قرار گرفت و مهدی جامی سردبیر پیشین "رادیو زمانه" از رفتار غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی فارسی در اعلام آمار غیرقابل اتکا از تلفات کرونا در ایران انتقاد کرد.

ویروس کرونا ,

این رسانه همچنین در خبری دروغ درگذشت الهام شیخی فوتسالیست به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد که شیخی در ویدیویی این خبر را تکذیب کرد.

ویروس کرونا ,

بی‌بی‌سی فارسی هرچند توجه به منافع عمومی را یکی از اصول حرفه‌ای و اخلاقی خود عنوان می‌کند اما در گفتگوی با کارشناسانش مردم را دچار نگرانی، تشویش و ناامیدی و تشویق به بروز رفتارهای غیرمنطقی می‌کند و به جای اینکه به نیازهای مخاطبان مبنی بر دریافت آموزش‌های صحیح برای در امان ماندن از ویروس‌ کرونا بپردازد بر انتشار اخبارهای غلط و فاجعه‌آمیز خواندن وضعیت ایران توصیف کند، در حالی که در کشورهای اروپایی وضعیت مردم گونه‌ای دیگر است و واقعیت‌های آن کشورهای توسط رسانه‌های انگلیسی و سعودی منعکس نمی‌شود.

رفتارهای غیر اصولی و حرفه‌ای رسانه‌های بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، من و تو ... حتی صدای اپوزیسیون‌های خارج نشین را هم در آورد و اکبر گنجی در رشته توئیت‌هایی نوشت: «ما "کارمندان دولت های راست افراطی" از طریق "کروناهراسی" ایران و ایرانیان را نابود خواهیم کرد. من کارمند رسمی(استخدام شده) بخش پروپاگاندای دولت ترامپ هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت بوریس جانسون هستم. من کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت نتانیاهو هستم.»

رسانه‌های فارسی‌زبان در شرایط کنونی با زیرپا گذاشتن و شلیک به اصول حرفه‌ای و اخلاقی خود به تریبون تروریسم علیه ایران و به رسانه‌های فیک و زرد تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول