اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

10 نکته کلیدی شکست کرونا/ از حفظ خونسردی تا دوری از وسواس

کارشناس ارشد بیوتکنولوژی با اشاره به برخی از راهکارهای شکست کرونا بر حفظ خونسردی، دوری از وسواس و پرهیز از تلقین تاکید می‌کند.

10 نکته کلیدی شکست کرونا/ از حفظ خونسردی تا دوری از وسواس

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، اخیرا با هر اتفاق و رخدادی حجم صاحب نظران روز به روز سیر صعودی دارد و کرونا هم از این قاعده مستثنی نبوده و با افزایش شیوع این بیماری تعداد متخصصان این حوزه هم افزایش می‌یابد و هر روز مخلوطی از اطلاعات صحیح و غلط را منتشر می‌کنند که غالبا هم دردسرساز می‌شوند.

در این بین اشخاصی که با قصد و غرض اخبار و اطلاعات جعلی را نشر می‌دهند و از هر آب گل آلودی برای اهداف خود ماهی می‌گیرند به کنار اما افرادی که ناخواسته سوار بر این موج می‌شوند باید بدانند که جنایت بزرگی را در حق همنوعان خود مرتکب می‌شوند و به نقل از سید شهیدان اهل قلم تخصص از تقوا هم برتر است.

در این مجال سعی شده تا در حد تخصص و علم خود خلاصه‌ای از اطلاعات صحیح از این بیماری بیان شود.

1- حفظ خونسردی:

قبل از هر مساله‌ای، موردی که بسیار اهمیت دارد حفظ روحیه و خونسردی در شرایط بحرانی است، تحقیقات نشان داده اند در مراحل درمان بیماری‌ها حتی بیماری‌های سخت و پیشرونده‌ای چون سرطان، افرادی که دیدگاه مثبت و امید به بهبودی داشته‌اند موفق‌تر بوده‌اند و بالعکس بیماری، اشخاصی که روحیه خود را باخته‌اند را حتی زودتر از سیر طبیعی از پای درآورده است‌.

این بیماری نیز وضعیتی مشابه دارد و اگر کرد، یا اطرافیانمان به این بیماری دچار شدند قبل از هر چیز باید از ناامیدی و ایجاد ترس و دلهره جلوگیری کرد و توجه داشت استرس سیستم ایمنی را تضعیف کرده و توانایی مقابله را کاهش می‌دهد.

2- عدم تلقین:

مورد مهم بعدی مساله تلقین است، تلقین همچون دو لبه تیز یک شمشیر است که هم می‌تواند تاثیر مثبت و هم منفی داشته باشد، از تلقین علائم بیماری کرونا به شدت باید پرهیز کرد و از آنجا که علائمی مشترک و مشابه با سایر بیماری‌ها همچون سرماخوردگی، آلرژی و حتی خستگی دارد نباید بلافاصله به وجود این بیماری مشکوک شد.

3- پرهیز از گسترش شبهه، ترس و تهدید (پاندمی رخ نداده):

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که برخلاف گفته بسیاری هنوز این بیماری به وضعیت پاندمی نرسیده است و سازمان بهداشت جهانی معتقد به این مساله نبوده و ممکن است گسترش این ویروس در جهان مهار شود، افراد بهتر است اخبار را از منابع موثق پیگیری کنند تا از ایجاد شبهه، ترس و تردید جلوگیری شود.

4- دوری از اجتماع:

در این بیماری همیشه تمامی علائم در یک فرد وجود ندارد و همچنین تعدادی از مبتلایان تا مدت‌ها هیچ کدام از این علائم را بروز نداده‌اند و ویروس در دوران نهفتگی قرار گرفته و با وجود عدم مشاهده علائم فرد می‌تواند ناقل بیماری باشد پس مطمئنا بهترین راه پیشگیری از شیوع جلوگیری از حضور در اجتماع است.

5- قرنطینه خانگی:

 همچنین در برخورد با علائم واضح این بیماری در ابتدا از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنید چرا که ممکن است در شرایط عفونی بیمارستان مبتلا شوید و وقت و انرژی کادر درمان هم به جای رسیدگی به مبتلایان حقیقی هدر رود. بهترین و موثرترین کار  قرنطینه خانگی، جدا کردن وسایل فرد بیمار همچون لیوان، ظرف غذا و وسایل شخصی از سایر افراد، استراحت و مراقبت خانگی است.

6- پرهیز از مصرف خودسرانه دارو:

از مصرف خودسرانه دارو باید جلوگیری کنند چرا که بسیاری از این داروها اثر منفی در روند این بیماری داشته و یا حتی با تضعیف سیستم ایمنی زمینه ابتلا به کرونا را فراهم خواهند کرد، به خصوص آنتی بیوتیک‌ها که این طیف دارویی فقط آنتی باکتریال هستند و تاثیری بر ویروس‌ها نخواهند داشت.

باید توجه داشت هیچگونه دارو و واکسنی تحت عنوان درمان و یا پیشگیری از این بیماری تا کنون وجود ندارد و موارد اعلام شده در اخبار در مرحله تحقیقاتی بالینی قرار دارد و فریب افراد سودجو در این زمینه را نخورید و بدانید بهترین و موثرترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی، ماندن در خانه و عدم حضور در تجمعات است.

7- دوری از وسواس:

باید دقت داشت در بحث بهداشت نیز نباید درگیر وسواس شد. بهترین روش شستشو با مایع دستشویی و آب گرم است، بهتر است از صابون جامد نیز استفاده نشود چرا که آلودگی‌ها را در خود نگه می‌دارد.

8- رقیق کردن وایتکس:

از استفاده کردن وایتکس به صورت غلیظ جدا خودداری شود چرا که باعث بروز مشکلات تنفسی و پوستی جدی خواهد شد، برای ضدعفونی سطوح، دستگیره‌های در، کلیدها و ... می‌توان از محلول رقیق شده وایتکس با آب استفاده کنید.

9- پختن کامل مواد غذایی:

مواد غذایی خام و نیم پخته استفاده نشود و تا حد امکان کامل پخته شوند و حرارت ببیند چرا که ویروس می‌تواند بافت موادغذایی همچون انواع گوشت‌ها را آلوده کرده و منتقل شود.

10- پرهیز از تماس با حیوانات به ویژه پستانداران:

در این روزها درگیر استرس تهیه دستکش و الکل و شلوغی داروخانه‌ها نشوید چرا که ویروس توانایی نفوذ از پوست سالم را ندارد اما از تماس با دهان، بینی و چشم باید پرهیز کرد و از تماس با حیوانات به خصوص پستانداران به شدت خودداری شود چرا که این بیماری بین انسان و حیوان می‌تواند مشترک باشد.

کلام آخر و مهم‌تر از همه این عوامل هم اینکه امید و توکل خود را از دست ندهید و به دنبال حواشی نباشید، کرونا خطرناکترین چالش این زمانه نبوده و نخواهد بود و تنها با رعایت نکات ساده می‌توان از بروز فاجعه جلوگیری کرد.

===================================

یادداشت الهام امینی کارشناس ارشد بیوتکنولوژی

===================================

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول