اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گام مسوولان برای حمایت از تولید ملی امسال بلندتر از پارسال

مسوولان نهادهای علمی کشور در سال گذشته که سال «رونق تولید» بود برای تحقق این امر برنامه ریزی کردند و انتظار می رود امسال با برنامه ریزی های دقیق تر و اجرای این برنامه ها در راستای «جهش تولید» گام بردارند.

گام مسوولان برای حمایت از تولید ملی امسال بلندتر از پارسال

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ لزوم استفاده از تولید ایرانی برای کمک به اقتصاد کشور حرف امروز و دیروز نیست، البته ضرورت این مساله به اندازه ای است که سال گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال رونق تولید و امسال به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شد اما مقام معظم رهبری از سال ها پیش بر استفاده از تولید ایرانی تأکید داشتند به طوریکه در فرمایشاتشان در فروردین سال ۹۳ در حرم مطهر رضوی بر حمایت مسؤولان از تولید ملی نیز تأکید کردند و فرمودند: «اولاً مسؤولان باید از تولید ملی حمایت کنند، تولید ملی، اساس و حلقه اساسی پیشرفت اقتصاد است، مسؤولان باید از تولید ملّی حمایت کنند. چگونه؟ یک جا که قانون لازم دارد، حمایت قانونی کنند؛ یک جا که حمایت قضائی لازم است، انجام بگیرد؛ یک جا که حمایت اجرایی لازم است، باید تشویق کنند و کارهایی بکنند؛ باید این کارها انجام بگیرد، تولید ملّی باید رونق پیدا کند.»

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت حمایت مسوولان از تولید ملی، شاید برای مخاطبان خبرگزاری فارس جالب باشد که بدانند مسوولان چگونه و در چه حدی از تولید ملی حمایت کرده اند و آیا خودشان نیز استفاده از تولید ملی را در زندگی شان سرلوحه قرار داده اند یا خیر.

* چگونگی حمایت معاونت علمی از تولید ملی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که میتوان وی را متولی نخست حوزه علم و فناوری کشور دانست، درباره حمایت از تولید ملی می گوید: حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان در سال ۹۸ چند برابر شد.

وقتی از وی درباره فهرست حمایت ها می پرسیم به چند مورد اشاره کرده و می گوید: معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، ارائه تسهیلات بانکی  از جمله این حمایت هاست.

ستاری که از ابتدای مسوولیتش در سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره بر تولید ملی و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای رونق اقتصاد کشور و عبور از تحریم ها تأکید داشته است، اعتقاد دارد: نسل جدیدی از کارآفرینان در حال ظهور هستند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و تحریم‌های موجود، تولیدات این کارآفرینان علاوه بر رفع نیازهای داخلی می تواند در توسعه صادرات هم موثر باشد.

معاون رئیس جمهور صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان را راه حل مناسبی برای توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور می داند

البته به جز حمایت ها از شرکت های دانش بنیان که سورنا ستاری به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برای حمایت از تولید ایرانی در دستور کار این معاونت قرار داده، خود نیز از استفاده تولیدات ایرانی جا نمانده و حتی در سفرهای خارجی نیز محصولات ایرانی را مورد استفاده قرار می‌دهد.

استفاده ستاری از عینک آفتابی ساخت ایران در سفرش به کشور سوئیس سوژه عکاسان و خبرنگاران رسانه های جمعی در سال گذشته شد.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز بارها در صحبت های خود بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در ارتقا و توسعه تولید ملی تأکید کرده و معتقد است: جامعه دانشگاهی متشکل از اساتید و دانشجویان با تولید دانش و خلاقیت می‌توانند نقش مهمی در تولید کالای با کیفیت و ایران ساخت داشته باشند اما باید به آنها اعتماد و مسیر را برای حرکت آنها هموار کرد.

وی حمایت از تولید ایرانی را یک تعهد برای آحاد مردم ایران و در راستای تامین استقلال و حفظ منافع ملی می داند و می گوید: اگر مردم بدانند خرید کالای ایرانی سرنوشت و آینده آنها و فرزندانشان را تعیین می‌کند حتما استقبال بیشتری از این موضوع نشان می دهند.

تأکیدات مقام معظم رهبری، وزیر علوم و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایت از تولید ملی، این روند را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهادینه کرده به طوریکه مسوولان دیگر در این نهاد نیز بر این امر تأکید بسیاری دارند.

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از مهم ترین حمایت ها از تولید داخل می داند و می گوید: با اجرایی شدن این قانون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان احراز صلاحیت شده کشور از ۱۰۰ شرکت فعال در ابتدای سال ۹۳ به بیش از 4 هزار شرکت افزایش یافت که بر اساس برآوردها میزان فروش این شرکت‌ها در پایان سال ۹۷ بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

قادری فر معتقد است: جوانان ما توانسته‌اند با تأسی به فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب با تکیه بر «دانش» و «خودباوری» در این عرصه گام برداشته و با وجود تلاطم‌های شدید اقتصادی در دو سال اخیر، افتخار توسعه و ارتقای تولید ملی را برای کشور رقم بزنند.

وی که با افتخار خود را نیز از مصرف کنندگان تولید ملی معرفی می کنید، می گوید: من و خانواده ام استفاده بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی خرید میوه و پروتئین داریم، همچنین از داروهای گیاهی تولید داخل نیز بسیار استفاده می کنیم.

بد ندیدیم این سوال را از مسوولان دیگر هم بپرسیم؛ محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد هم می گوید: عمده استفاده خانواده من از پوشاک ایرانی است و از نرم‌افزارهای خرید اینترنتی ایرانی استفاده می‌کنیم.

وی که بارها با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید ملی از برنامه های دانشگاه آزاد برای حمایت از شرکت های دانش بنیان صحبت کرده بود، در جریان مقابله با ویروس کرونا نیز بر این حمایت ها تأکید کرده و از اهتمام دانشگاهیان دانشگاه آزاد برای استفاده از فناوری ایرانی در راستای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خبر داده و دوباره بر آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی در حمایت کامل از طرح‌های ملی جلوگیری از شیوع این ویروس تأکید کرد.

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قبلا گفته بود: من و خانواده‌ام بیشتر برای محصولات مورد نیاز روزمره خود از تولیدات ایرانی استفاده می‌کنیم.

به گزارش فارس، مسوولان در سال گذشته که سال «رونق تولید» نامگذاری شده بود سعی کردند برای تحقق این امر برنامه ریزی کنند و انتظار می رود امسال نیز با برنامه ریزی های بیشتر و دقیق تر و اجرای این برنامه ها در راستای «جهش تولید» گام بردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول