اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

استقراض خارجی آری یا نه؟

«ما بر این باوریم» راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور در نگاه به درون و با اقتصاد مقاومتی و بوسیله برنامه‌ریزی برای جهش تولید امکان‌پذیر است.

استقراض خارجی آری یا نه؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مصطفی طاهری  منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی با عنوان «استقراض خارجی آری یا نه؟» آورده است، یکی از عواملی که باعث ‌ شده  ما تاکنون در برابر تحریم‌های همه جانبه غرب مقاومت کنیم، بدهی اندک خارجی ایران بوده است. ایران ۹ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و سر رسید سالانه‌اش هم حدود یک و نیم میلیارد دلار است، چون بدهی خارجی اندکی داریم استقامت ایران در  برابر تحریم‌ها بالا رفته است.

معمولاً صندوق بین‌المللی پول در ازای وام‌های پرداختی برنامه جامع یا لااقل برنامه تعدیل ارائه می‌دهد، مثلاً حذف یارانه‌ها، آزادسازی تجاری و مالی، خصوصی‌سازی و…. تجربه استقراض از صندوق بین‌المللی پول در کشور ما و سایر کشورهای مستقل تجربه خوبی نبوده و همواره در بلند مدت ویرانگر بوده است.

اخذ وام خارجی از صندوق بین‌المللی پول خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و طبق اصل ۸۰ قانون اساسی، چنین اقدامی به مجوز مجلس و تصویب شورای نگهبان نیاز دارد، رهبر حکیم انقلاب نیز همواره مخالف استقراض از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول  بوده و آنرا خطا می‌دانستند.

اخذ وام اگه هدفمند نباشد و زیرساخت‌های آن ایجاد نشده باشد، همانند ورود ویروس بیماری‌زا به سیستم بدن و اقتصاد خواهد بود، اگر مدیریت شود و در فرآیند تولید قرار گیرد می‌تواند مناسب  باشد. 

آمدیم و وام خارجی رو گرفتیم، چگونه می‌خواهد هزینه شود؟  آیا مانند 18 میلیارد دلار سال 97 عمل می‌شود، که تاراج شد، ظاهرش واردات کالاهای اساسی بود؛ اما فروش در بازار آزاد، واردات اما گران فروشی، رانت شدید و فساد. اگر تبدیل به ریال ‌شود، یعنی دولت به ازای هر یک میلیارد دلاری که وام ‌بگیرد ۱۵هزار میلیارد تومن! به بازار تزریق می‌کند. افزایش زیاد و شوک گونه حجم نقدینگی، با توجه به نبودن حجم کالا و خدمات به نسبت نقدینگی،  و عدم جذب مطلوب نقدینگی، موجبات تورم و بعد هم گرانی قطعی است.

 راه حل مشکلات اقتصادی در نگاه به درون و جهش تولید داخلی می‌باشد، به هر دلیل غیرقابل قبول، نیاز به وام باشد باید به گزینه‌های غیر صندوق بین‌المللی پول فکر گردد، دو گزینه برای این منظور پیشنهاد می‌گردد، گزینه نخست اینکه ایران قبل از تحریم به برخی کشور‌ها نفت صادر کرده است مثل ژاپن و چین. ایران می‌تواند با رایزنی گسترده دیپلماتیک از کشور‌های وارد کننده نفت ایران وام دریافت کند، اما آنها باید بپذیرند در ازای این وام نفت بگیرند. گزینه دوم اخذ وام و تجارت با کشورهای مستقل و وارد شدن جدی به پیمان‌های ارزی دو یا چند جانبه.

«ما بر این باوریم» راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور در نگاه به درون و با اقتصاد مقاومتی و بوسیله برنامه‌ریزی برای جهش تولید امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول