اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

از امروز دوستی بچه ها با پیامبر(ص) را جدی بگیریم

یکی از راه های آشنایی بچه ها با پیامبر اسلام و ائمه اطهار شنیدن و خواندن سبک زندگی آن هاست. شما به فراخور سن و درک بچه های خودتان داستان روز مبعث را برای آن ها بگویید. حتی می توانید از خودشان بپرسید که از مبعث چه می دانند و بین آن ها مسابقه ای برگزار کنید.

از امروز دوستی بچه ها با پیامبر(ص) را جدی بگیریم

گروه خانواده؛ والدین آگاه از آن دسته والدینی هستند که فرصت طلبی را خوب یاد گرفته اند. فرصت طلبی به معنی مثبت آن یعنی ما در نقش پدر و مادر از مناسبت ها و اتفاق هایی که رخ می دهند برای انتقال ارزش های دینی و اخلاقی به بچه های خودمان بهترین استفاده را ببریم. برای مثال امروز روز عید مبعث است. عید بزرگ ما مسلمانان. روز دوستی با پیامبر عشق و مهربانی حضرت محمد (ص). سوالی که الان ذهن بیشتر والدین را درگیر کرده، این است که اگر تلویزیون برنامه های مناسبتی ویژه عید مبعث را پخش نکند، یا الان که در قرنطینه خانگی هستیم و مساجد و محافل جشن عید مبعث تعطیل شده است، چگونه می توانیم ارزش های این عید بزرگ را به کودک و نوجوان خودمان منتقل کنیم؟ از این فرصتی که فقط سالی یک بار به وجود می آید چطور برای تربیت دینی بچه های خودمان به بهترین نحو ممکن، بهره برداری کنیم؟

ما در این مطلب چند راه کار ساده را برای دوستی بچه ها با پیامبر بزرگ اسلام به شما یادآوری می کنیم: 

 

در خانه طوری لباس بپوشید که انگار به مهمانی رفته اید

امروز را با لباس تمیز و شیک و ترجیحا نو بگذرانید. لباس نو لزوما به معنی لباس تازه خریداری شده نیست. هر لباسی که از قبل داشته اید و برای مهمانی ها و مراسم های خاص از لباس استفاده می کنید، مصداق لباس نو است. بچه ها وقتی ببینند شما امروز را با یکی از لباس هایی می گذرانید که از آن لباس در مهمانی ها استفاده می کردید، ناخودآگاه توجه شان جلب می شود. وقتی خوب تعجب کردند به آن ها بگویید: «امروز روز عید مبعث است. روز به پیامبری رسیدن حضرت محمد (ص). برای همین ما مسلمان ها باید بهترین لباس مان را بپوشیم تا در ظاهر نشان بدهیم چقدر خوشحالیم و برای این روز بزرگ، ذوق داریم» احتمالا بچه ها از شما می پرسند که آیا آن ها هم می توانند لباس عید یا یکی از لباس های مهمانی شان را امروز در خانه تن شان کنند؟ اینجاست که باید اجازه بدهید آن ها هم مثل خودتان شادی شان را بروز بدهند. اما با زیرکی خاصی و با این مضمون که «چون عید بزرگ ما مسلمانان است می توانی لباس مهمانی ات را بپوشی ...» به آن ها اجازه بدهید تا یک قدم مثبت در راه نهادینه کردن عید مبعث در ذهن بچه ها برداشته باشید. 

البته یادتان نرود در کنار لباس تمیز و مناسب و نو، به سرو وضع خودتان هم رسیدگی کنید. عطر بزنید و موهایتان را نیز مرتب کنید. 

 

مسابقه دوستی با پیامبر رحمت برگزار کنید

 یکی از راه های آشنایی بچه ها با پیامبر اسلام و ائمه اطهار شنیدن و خواندن سبک زندگی آن هاست. شما به فراخور سن و درک بچه های خودتان داستان روز مبعث را برای آن ها بگویید. حتی می توانید از خودشان بپرسید که از مبعث چه می دانند و بین آن ها مسابقه ای برگزار کنید. فقط مراقب باشید این داستان گویی و مسابقه بین بچه ها به رقابت ناسالم و خستگی و دلخوری آن ها منجر نشود.

 

یک راه ساده تر هم برای برگزاری مسابقه بین بچه ها وجود دارد. چند حدیث ساده و دلنشین از پیامبر را برای بچه ها بخوانید و از آن ها بخواهید هرچه از این حدیث ها درک کرده اند برای شما بگویند. بعد از بین احادیثی که برای بچه ها گفته اید، مسابقه برگزار کنید. مثلا از آن ها بخواهید از روی حدیثی که توی ذهن شان مانده و اثر بیشتری روی آن ها داشته برای شما نقاشی بکشند. یا داستان کوتاهی در آن باره بنویسند و یا اصلا از بچه ها بخواهید مثلا از بین 4 حدیثی که شما خوانده اید هر کدام شان یک حدیث را از حفظ بگویند و برنده شوند. راه های دوستی بچه ها با پیامبر عزیز زیاد است. فقط کافی ست کمی خلاق باشید. 

ما برای راحتی کار شما به چند حدیث ساده و کودک فهم از پیامبر رحمت اشاره می کنیم: 

- پیامبر گرامی اسلام فرمودند:«هرکس بداخلاق باشد؛ خودش را عذاب می دهد.»

باز فرمودند:«هرکس آبروی برادر مسلمان خودش را حفظ کند بدون شک بهشت بر او واجب می شود»

و یا فرمودند: «داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خود اضافه کند»

و باز فرمودند:«هر چیزی اساس و پایه‌ای دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت است»

ایشان فرمودند:«صدقه بدهید و مریضان خود را با صدقه درمان کنید»

و یا :«زیان‌ رساندن به خود و به دیگران ممنوع است»

این احادیث نبوی نمونه هایی از احادیثی ست که ساده هستند و برای بچه ها فهم راحتی دارند. در انتخاب احادیث برای بچه ها زیرک باشید و آن هایی را انتخاب کنید که به واسطه میزان عقل و درک شان محبت پیامبر را بیشتر در دل آن ها زنده می کند. 

 

امروز سفره ویژه پهن کنید

معمولا در ایام تعطیلات ساعت خواب و بیداری خانواده بهم می ریزد و به همان میزان ساعت ناهار خوردن خانواده هم از حالت معمول خارج می شود. بنابراین هنوز وقت دارید تصمیم بگیرید یک ناهار عیدانه ویژه بپزید و به سفره ناهار امروزتان به واسطه عید مبعث رنگ و بوی ویژه ای بدهید. البته یادتان نرود سفره امروز را برای بچه ها شبیه سفره هایی بچینید که در مهمانی های تان وسواس دارید سفره تان آن گونه باشد. لازم هم نیست به خودتان زحمت اضافه بدهید فقط کافی ست کنار همان غذای همیشگی تان یک ژله یا دسر مورد علاقه بچه ها را بگذارید. در عین حال همان برنج هر روزه را با کمی زعفران و زرشک تزیین کنید. همین. 

 

 

به بچه ها اجازه بدهید جشن بگیرند

به بچه ها پیشنهاد بدهید امروز در خانه یک جشن خانوادگی برپا کنید. اما از صفر تا صد مسئولیت و مدیریت جشن را به خودشان محول کنید. از آن ها بخواهید برای جشن خانوادگی تان برنامه ریزی کنند و البته هر کمکی که نیاز داشته باشند می توانند روی شما حساب کنند. یک امروز را به آن ها اجازه بدهید روی ذوق و مدیریت شان مانور بدهند. می توانند با کاغذ رنگی ریسه بسازند، یک برنامه شعرخوانی و آشنایی با زندگی پیامبر و داستان بعثت ایشان داشته باشند، می توانند شیرینی و شکلات درست کنند و هزاران هزار کار دیگر که خودشان حتما بهتر از شما می دانند باید چه کنند. نگران نباشد، فقط با آرامش و خیالی آسوده، سکان این جشن خانوادگی را به دست بچه ها بدهید آن وقت به راحتی می بینید که چطور شما را غافلگیر می کنند. البته به شرطی که مدام برای شان محدودیت های دست و پا گیر اعمال نکنید و به آن ها امر و نهی سخت گیرانه نداشته باشید. همین! 

 

 

آفرینش خوراکی های جشن مبعث را به بچه ها بسپرید

جشن شما حتما شیرینی و شکلات می خواهد. شاید در خانه این مواد خوراکی را داشته باشید، شاید هم نه. نگران نباشید با همین مواد غذایی ساده ای که در کمد و کابینت هر خانه ای پیدا می شود، می توانید خوراکی های جشن امروز بچه ها را آماده کنید. برای مثال می توانید با ذرت هایی که در خانه دارید پاپ کورن داغ تهیه کنید.

 

یا پنکیک ساده بپزید و کمی روی آن ها خامه و عسل بریزید و نوش جان کنید. برای تهیه پنکیک ها فقط به یک عدد تخم مرغ، یک لیوان شیر، یک لیوان آرد، یک قاشق شکر، کمی بکینگ پودر و دو قاشق کره آب شده نیاز دارید. همین. این مواد را با هم مخلوط می کنید. خوب هم می زنید و در تابه ای داغ به آرامی می پزید. اگر در خانه رنگ خوراکی دارید می توانید کمی از آن رنگ ها به مواد پنکیک اضافه کنید، تا پنکیک های رنگی جذاب داشته باشید. 

 

می شود شکلات های از قبل مانده در خانه را با حرارت غیرمستقیم آب کنید، بعد به شکلات های آب شده، مغز پسته خرد شده یا مغز فندوق یا بادام اضافه کنید بعد آن شکلات مایع را درون قالب بریزید و اجازه بدهید در یخچال خودش را بگیرد. به همین سادگی شما شکلات های جدیدی دارید که بچه ها آن شکلات ها را برای جشن روز مبعث تهیه کرده اند!

 

حالا این همه زیبایی را می بینید که به ذوق و شادی بچه ها منجر شده است؟ این ذوق و زیبایی چیزی جز برکت پیامبر (ص) نیست که خودمان خواسته ایم این برکت را به خانه مان بیاوریم.

ما همیشه می توانیم در خانه خود، میزبان برکت پیامبر و ائمه باشیم!

 

عیدتان مبارک

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول