اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خدا کجاست که جلوی ویروس کرونا را بگیرد؟

یک استاد دانشگاه گفت: پروردگار، انسان را به بلا و مصیبت دچار می‌کند تا به خود بیاید و تضرع کرده و خدا را بخواند. این سنت در طول تاریخ همواره وجود داشته است. بیماری‌هایی مانند وبا، طاعون و ... از این قبیل‌ هستند.

خدا کجاست که جلوی ویروس کرونا را بگیرد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس،‌ این روزها با شیوع بیماری کرونا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان و ناتوانی انسان در کاهش سرایت این بیماری، نشان از امری دارد که بشر امروزی با این همه پیشرفت علمی هنوز نمی‌تواند یک بیماری مسری را به کنترل خود درآورد. انسانی که از اپیدمی بیماری‌ها در ۱۰۰ سال گذشته مانند وبا و طاعون شنیده بود و از مرگ هزاران یا میلیون‌ها انسان در تاریخ خوانده بود، حال در سال ۲۰۲۰ آن افسانه‌ها را به عینه لمس می‌کند و راه فراری برای آن می‌جوید.

در این اثنا برخی از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و  شبهه می‌کنند که خدا در برابر ویروس کرونا زانو زده و نعوذ بالله از درمان آن عاجز است و نمی‌تواند جلوی پیشرفت آن را بگیرد؛ در نتیجه، خدایی وجود ندارد! برای پاسخ به این شبهه با حجت‌الاسلام محمد فرضی پوریان از اساتید حوزه و دانشگاه گفت‌وگو کردیم.

تمام موجودات عالم برای ادامه حیات محتاج خداوند هستند

فرضی پوریان اظهار داشت: عقل بشری حکم می‌کند که انسان و تمام موجودات عالم، چون عاجز و ناتوان هستند و بالاخره مرگ و نیستی دنیوی آنان را فرا می‌گیرد، حتماً به وجودی غنی و قائم به ذات متکی هستند که او عاجز و ناتوان نیست و به اصطلاح فلسفی واجب‌الوجود است؛ پس انسان و تمام موجودات عالم، همگی در وجودشان و ادامه حیات محتاج خداوند متعال هستند.

چرا خداوند اجازه داده ویروس کرونا تسری یابد؟

وی ادامه داد: ممکن است سؤال شود که با این توصیف که خداوند متعال قادر مطلق است و هر کاری بخواهد در عالم انجام می‌دهد، پس چرا به ظالمان عالم اجازه ظلم و ستم را می‌دهد؟ در پاسخ می‌گوییم: خداوند متعال انسان را آفرید و به او قدرت انتخاب و اختیار داد. او می‌تواند هر کاری که خواست انجام دهد. پس خدا اجازه می‌دهد انسان هر کاری انجام دهد و آزادانه تصمیم بگیرد و عمل کند تا در جهان آخرت بر اساس همان اعمال او را مؤاخذه کرده و پاداش دهد یا عذاب کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه خدا در امور عالم و رفتار انسان‌ها دخالتی نمی‌کند و اجازه می‌دهد روال عادی و تصمیمات انسان‌ها انجام شود و لو تصمیمات شیطانی و ضد انسانیت باشد، ابراز داشت: البته بدون شک، اراده الهی به این تعلق می‌گیرد که مسیر هدایت گم نشود؛ یعنی این‌گونه نیست که بشریت بتواند به طور کامل مسیر هدایت را از بین ببرد، بلکه انبیاء خود را کمک می‌کند تا مسیر هدایت گم نشود.

احتمال اول:‌ این بیماری نتیجه اعمال خود ماست

وی افزود: اما در مورد ویروس کرونا باید دانست که توان، قدرت، حیات و ممات آن در دست خداست، خدا قادر متعال است و اگر بخواهد این ویروس را در کمتر از لحظه‌ای از بین می‌برد و در این شکی وجود ندارد. اما سؤال اینجاست که چرا اجازه داده این ویروس حرکت کند و بیش از ۱۰۰ کشور دنیا را در بر بگیرد و انسان‌های زیادی را از بین ببرد؟

فرضی‌پوریان اظهار داشت: احتمال اول این است که بگوییم این ویروس و این بیماری نتیجه اعمال خود ماست. امام رضا (ع) در حدیثی فرمود:‏ «کُلَّمَا أَحْدَثَ‏ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ»: هرگاه که بندگان، گناهان تازه ای پدید آورند که قبلا مرتکب نمی‌شدند، خداوند بلای تازه‌ای برایشان پیش می‌آورد که قبلاً نمی‌شناختند.

احتمال دوم: وجودی بلای کرونا به خاطر برگشت انسان به سوی خداست

وی ادامه داد: ممکن است بپرسید پس چرا ایران اسلامی و مردم مسلمان و مؤمن را نیز در بر می‌گیرد. در پاسخ می‌گوییم آتش که بیاید تر و خشک با هم می‌سوزند. پس وقتی بلا آمد، لاجرم برخی انسان‌های بیگناه هم در آن گرفتار خواهند شد که اجر و مزد آن‌ها محفوظ خواهد بود.

این استاد حوزه گفت: احتمال دوم این است که این ویروس به خاطر تضرع و برگشت انسان به سوی خداست. قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَىٰ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ» (انعام/۴۲)، هر آینه بر امت‌هایى که پیش از تو بودند، پیامبرانى فرستادیم و آنان را به سختی‌ها و آفت‌ها دچار کردیم تا مگر تضرع کنند. این آیه نیز از سنت‌های الهی است.

ویروس کرونا درسی به این انسان ضعیف بود

فرضی پوریان بیان داشت: پس خداوند متعال انسان را به بلا و مصیبت دچار می‌کند تا به خود بیاید و تضرع کرده و خدا را بخواند. این سنت در طول تاریخ همواره وجود داشته است. بیماری‌هایی مانند وبا و طاعون و ... از این قبیل‌ هستند.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز با پیشرفت دانش پزشکی و پیشرفت مادی و امکانات انسان، بسیاری از کشورهای جهان خود را بی‌نیاز از خدا دیده و با خود می‌گفتند خدایی لازم نیست و دیگر نیازی به خالق نداریم! این بیماری و امثال آن، درسی بود به این انسان ضعیف و ذلیل که متوجه باشد، بدون اذن و اراده الهی هیچ چیزی نیست و این همه امکانات هم نمی‌تواند او را نجات دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول