اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

حمایت دولت از بخش خصوصی لازمه «جهش تولید» است/قطار پیشرفت کشور از تونل تولید حرکت می‌کند

رئیس خانه صنعت و معدن کردستان گفت: تولید و اقتصاد شریان حیات یک کشور و یک ملت است و قطار پیشرفت و ترقی حتما از تونل تولید حرکت خواهد کرد.

حمایت دولت از بخش خصوصی لازمه «جهش تولید» است/قطار پیشرفت کشور  از تونل تولید حرکت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نامگذاری سال‌ها در ایران برای نخستین بار در سال 78 توسط مقام معظم رهبری انجام گرفت و این نام‌گذاری هر ساله با عناوین مختلف و با توجه ضرورت زمانی انتخاب و با این کار به نوعی نقشه راه و برنامه یک سال تعیین شد.

برخی فلسفه این نامگذاری‌ها را جلب توجه مردم و مسوولان به یک ارزش و یا نقیصه و مشکل می‌دانند که مقام معظم رهبری با توجه به اِشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، بر آن تاکید می‌ورزند و آحاد مردم و مسوولان را دعوت به اهتمام و تمرکز بر آن امور می‌کنند.

مقام معظم رهبری، اول فروردین ۱۳۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، درباره اهداف طرح شعار سال، فرمودند: بعضی‌ها می‌گویند «شما شعار سال معیّن می کنید، فایده ای ندارد؛ عمل که نمی کنند، چرا بیخودی شعار سال معیّن می‌کنید؟»؛ بنده قبول ندارم این حرف را. شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود: یکی جهت‌دادن به سیاست‌های اجرائی و عملکرد مسوولین دولتی و مسوولین حکومتی است، یکی توجه افکار عمومی است.

شعار سال گذشته رونق تولید بود سالی که اتفاقات خوبی به لحاظ فعال کردن واحدهای تولیدی راکد در کشور و رونق تولید افتاد اینکه تا چه میزان شعار سال گذشته عملیاتی شده و برای تحقق شعار امسال چه اقداماتی باید انجام گیرد، با عبدالله کاردانی رئیس خانه صنعت و معدن کردستان مصاحبه‌ای داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

فارس: به نظر شما که بصور مستقیم با صنعت و تولید سروکار دارید، شعار سال گذشته تا چه میزان تحقق پیدا کرده است؟

شعار سال گذشته و سال‌های قبل‌تر شعارهایی برای تولید بوده‌اند که به نظر من اگر این شعارها بطور کامل تحقق می‌یافت قطعا در تولید کشور ما در رده‌های خوب کشورهای صنعتی جهان قرار می‌گرفت اما همه می‌دانیم که چنین نشده و نیست و به جای رشد اکنون با این وضعی که می‌بیند رو به رو هستیم که به حال ایجاد اشتغال در این بخش شاهد کاهش و ریزش اشتغال موجود هستیم و به خیل بیکاران افزوده می‌شود.

قطار پیشرفت کشور از تونل تولید حرکت می‌کند

این هم برای من سوال است پس از نام‌گذاری سال جدید مرتب با خودم در جدالم که چرا سال‌هاست و هر سال شعار سال باید بر مبنای اقتصاد که زیربنای اقتصاد هم تولید است اعلام می‌شود اما در پاسخ سوال شما باید گفت چون تولید و اقتصاد شریان حیات یک کشور و یک ملت است.

قطار پیشرفت و ترقی هر کشور و هر ملتی باید حتما از تونل تولید حرکت کند زیرا تولید اقتخارات ملت است، عزت و سربلندی ملت است، امنیت و آسایش ملت است، قدرت و توانایی داخلی و خارجی به ملت می‌بخشد و عظمت کشور را بالا می‌برد و احترام و افتخار جهانی می‌آفریند و...

بنابراین اگر به چنین مهمی اهمیت داده نشود باید به چه چیزی دیگر اهمیت داد؟ و اینکه شعار برمبنای تولیدات حاکی از شم قوی و درک قوی درپی بردن به اهمیت موضوع است که می‌توان درباره آن صحبت زیادی کرد ولی شاید فرصت پرداختن به آن وجود نداشته باشد.

ضرورت غربال نقاط ضعف و قوت شعار سال گذشته

فارس: برای عملیاتی‌شدن شعار امسال چه اقداماتی باید انجام گیرد؟

چون ما تجربه چندین ساله درباره تحقق بخشیدن و چگونه آن را در کشور و در کارنامه خود داریم این که اولین بار نیست مطرح می‌شود تا دنبال چگونگی تحقق آن برویم و بگردیم باید عملکردهای گذشته‌ را یکی یکی بررسی و نقاط قوت و ضعف را غربال کنیم و ضعف‌ها را کنار بگذاریم، که می‌بایست بعد از اولین تجربه انجام می‌شد، اینک باید نقاط قوت را بسط و توسعه و شرایط لازم برای بهره وری بیشتر از آن ها را فراهم کنیم.

آن گاه است که دنبال تحقق شعارها رفته‌ایم و گرنه در حرف زدن آنچنان قوی حرف زده‌ایم که دنیا مات کرده‌ایم، اما در عمل این است که می‌بینید. میزان تحقق هر شعار را می‌توان با میزان عملکردها و گفته‌ها سنجید و ارزیابی کرد که این نیز به پیگیری دلسوزانه مسئولانه و بسیار جدی دارد.

شعار «جهش تولید» بسیار قوی و پراهمیت و به لحاظ شرایط روز و براساس درک همه جوانب امر اعلام شده است پس برای تحقق آن باید به همان نسبت که نیاز به جهش تولید احساس شده است همه مسئولان  برای تحقق آن عملا اقدام کنند و باید حتما و حتما در ارزشیابی مدیران در هر سطحی یکی از ملاک‌ها میزان خدمت به تحقق این شعار باشد و گرنه بهتر از گذشته نخواهد بود کما اینکه امسال در شرایطی قرار داریم که اگر بهتر و بیشتر کار نکنیم هیچ وقت به اهداف مشخص شده نخواهیم رسید.

لزوم تدوین قوانین کاربردی برای رونق تولید

فارس: وظیفه دولت در تحقق و عملیاتی کردن شعار سال چیست؟

دولت که برنامه‌ریز است و سکان همه امور مملکت را در دست دارد و نیز سرنوشت جامعه بستگی به نوع و میزان دقت در همه جوانب کاری و برنامه دولت دارد، باید هر آنچه در جهت هدف تعیین شده مفید و موثر است به کار بگیرد و شرایط کاربرد آن را فراهم کند، مثلا باید تمام قوانین و مقررات که مربوط به بخش تولیدات است اگر بازبینی نکرده است بازبینی نماید اگر انجام داده و کافی نیست در حد کفایت آن را به انجام برساند اگر نیاز به گشودن راه برای تحقق است باید قوانین جدید و کاربردی در این راه تدوین و تصویب و اعلام نماید.

فارس: نقش مجلس در این خصوص چه می‌تواند باشد؟

در این مورد مجلس هم باید همکاری بسیار جدی و فوری و فوتی داشته باشد و گرنه زمان به سرعت می گذرد و کاری اساسی صورت نخواهد گرفت؛ کما اینکه چنین مهم پیش آمده است و این شعار که بسیار مهم هم آن اثری که باید داشته باشد نخواهد داشت و اگر در اولین سال و برای اولین شعار قاطعانه چنین می‌شد حالا جایگاه دیگری داشتیم.

اهم قوانین و مقررات قابل بررسی قوانین تامین اجتماعی است که لازم است دولت با افزایش خدمات و تعیین یارانه به تولید در این بخش و اعمال مشوق‌های مناسب بخش خصوصی را به جذب نیروی کار و پایداری آن کمک نمایند.

مالیات بر ارزش‌افزوده گره‌ای در مسیر تحقق رونق تولید است

مالیات بر ارزش افزوده نه تنها خدمتی به تحقق اهداف در شعارهای سال نداشته بلکه خود معضلی مهم و گره‌ای کور و بهانه‌ای برای اخذ مالیات بیشتر از مودی شده است که این خود فکر و روح تولیدکننده را به هم می‌ریزد.

از روز اول ما خواهش کردیم و پیشنهاد دادیم و در مراسمات و مناسبت‌های مربوط به مسئولین دولت اعلام کرده‌ایم که مالیات بر ارزش افزوده باید در پای صندق از مصرف کننده نهایی گرفته شود اما گوشی به آن بدهکار نبوده است در قوانین مالیات‌های مستقیم هم باید تجدیدنظر شود مشوق‌ها شفاف و روشن باشد و جای هیچ گونه سواستفاده از سوی هیچ کس وجود نداشته باشد و در بخش تولید باید با توجه به اهمیت موضوع تصمیم‌گیری شود، بطوری که عدالت کامل در آن رعایت شود.

دیگر دستگاه‌های خدماتی و دولتی لازم است با توجه به شعار سال نسبت به کاهش بار تولید ارائه خدمات را افزایش دهند، دستگاه قضا نقش بسیار سازنده در تحقق شعار را به عهده دارد و باید نظارت کامل بر اجرای قوانین و مقررات حاکم بر تولید داشته باشد و هر آنچه در جهت حمایت از تولیدات مورد حمایت قرار دهد.

برای نمونه، بانک‌ها در عقد قراردادها یک طرفه وارد عمل شده و هر آنچه به نفع خود باشد تنظیم کرده و می‌کنند بدون توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و صرفا در جهت منافع خودش در دفاتر رسمی به امضای گیرنده وام می‌رساند و در موقعی که تولید با مشکل روبرو می‌شود بدون هیچ ملاحظه‌ای نسبت به تملک ملک یا زندانی کردن بدهکار و ضامن و یا هرگونه اقدام دیگر به عمل می‌آورند در اینجا که دادگاه نیز بدون توجه به جوانب کار و صرفا به استناد نوشته‌های بانک اقدام به صدور رای تملک و زندان می‌نماید که هر چند قانونی است اما شرایط زمان و مکان را هم باید مدنظر قرار داد و نظر صاحب‌نظران را هم شنیده و هم دیده شود تا از تملک واحدها جلوگیری کرد.

اهتمام جدی در مسیر فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال

باید اهتمام همه در مسیر بازگرداندن چنین واحدهای تولیدی به چرخه تولید باشد، رسالت بانک‌ها در هر جای دنیا رسالت توسعه‌ای است و به عنوان صاحب منابع مالی با صاحب فکر و اندیشه و کار در رشد و توسعه کشور مشارکت دارد پس وظیفه‌اش در این حوزه بسیار سنگین و حائز اهمیت است در نتیجه باید دولت و شورای پول و اعتبار بانکی مرکزی قوانین و مقررات را در جهت رشد و توسعه تولید بدون تدوین کنند چون با این قوانین و مقررات فعلی کار دشوار است باید نرخ بهره برای بخش تولید کاهش یابد شرایط پرداخت آسان‌تر شود بانک به عنوان شریک در سرمایه‌گذاری مثل یک شریک عمل کند.

 ناگفته نماند مخاطب من بانک است نه بانکی‌ها؛ چون خیلی از بانکی‌ها با تمام وجود می‌خواهند کمک کنند اما مقررات جاری مانع است، اینجاست که باید قوانین و مقررات مالی کشور در راستای تسهیل‌گری و شفافیت بازبینی شود.

سرمایه، فکر و ایده نو رسالت بخش خصوصی در تحقق شعار سال است

فارس: وظیفه بخش خصوصی در عملیاتی کردن جهش تولید چیست؟

 وظیفه بخش خصوصی بسیار مهم است، بخش خصوصی دارای سرمایه، فکر و اندیشه و ایده‌های نو است و چون سود و منفعت خود را در آن می‌بیند با تمام وجود سعی می‌کند نه تنها از ضرر و زیان جلوگیری کند بلکه سعی و اهتمام در سودآوری به خرج می‌دهد که رشد و توسعه همه جانبه را هم در بردارد.

بخش خصوصی باید با خلق ارزش‌افزوده از طریق ایده و سرمایه و ایجاد اشتغال و رونق به تولید در توسعه ملی مشارکت داشته باشد که دارد و می‌تواند در افزایش درآمد سرانه کشور موثر باشد.

دولت و بخش خصوصی و دیگر بخش‌هایی که از آن نام برده می‌شود یکی هستند، زیرا همه مال این آب و خاک هستیم و این آب و خاک هم متعلق به همه است پس این جنگ و جدل مایه کوته‌نظری است.

پس ما همه باید خود را یکی بدانیم و یک دل و یک جهت و همسو برای آبادانی کشور گام برداریم و به شعار جامه عمل بپوشنیم.

اگر دولت که مجری قوانین در کشور است به این موارد دل ببندد و مقررات را اصلاح و شفاف نماید حتی نیاز به شعار هم پیدا نمی‌شود و تشکیل انواع کارگروهای رایج هم ضرورتی ندارد و اگر باز به کارگروه‌ها دل بندد باید مصوبات کارگروه‌ها را عین قوانین تلقی کند و لازم‌الاجرا باشد و دستگاه‌های نظارتی هم برای اجرای حتمی و قطعی آن حساسیت لازم را نشان دهند تا بتوان به شعار سال که نیاز امروز کشور است و اجرای آن نجات‌بخش خواهد بود تحقق ببخشد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول