اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بودجه اصفهان نسبت به سال‌ گذشته وضع بهتری ندارد/ امسال کسری بودجه خواهیم داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان همچنان از این‌که نسبت به درآمدش بودجه کمتری دارد، رنج می‌برد و در لایحه بودجه ٩٩ نیز نتوانستیم این مسأله را رفع کنیم، البته به‌ حدی توانستیم برخی اعتبارات را حفظ و یا چند مورد را افزایش دهیم ولی نمی‌توان گفت که نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داریم.

بودجه اصفهان نسبت به سال‌ گذشته وضع بهتری ندارد/ امسال کسری بودجه خواهیم داشت

حمیدرضا فولادگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، پیرامون بودجه ٩٩ اظهار داشت: بودجه ٩٩ در شرایطی ارائه شد که لایحه آن با انتقادات فراوانی در مجلس روبه‌رو بود، به نحوی که در کمیسیون تلفیق به سختی رأی آورد و در صحن علنی مجلس نیز رد شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ٩٩ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آئین‌نامه مجلس در این حالت صراحت نداشت و نهایتا با مشورت در جلسه غیرعلنی قرار بر این شد که به کمیسیون تلفیق بازگشته تا مشکلاتش برطرف شود.

وی ادامه داد: در این زمان با شیوع کرونا در کشور و با توجه به سرایت این بیماری به چند نفر از نمایندگان و تأکید صریح ستاد ملی کرونا و شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم تشکیل جلسات مجلس، نهایتا تصمیم بر این شد که جلسات مجلس تشکیل نشود.

فولادگر افزود: وقتی اصلاحات در کمیسیون تلفیق انجام شد امکان ارائه آن به صحن علنی مجلس وجود نداشت و به همین دلیل با حکم حکومتی مقام معظم رهبری، گزارش کمیسیون تلفیق به عنوان گزارش مجلس به شورای نگهبان رفت.

ایرادات شورای نگهبان به گزارش بودجه سال ٩٩

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ٩٩ مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شورای نگهبان ایرادات شرعی، قانونی و ابهامات زیادی را از گزارش بودجه گرفت که نیمی از این ایرادات به دلیل وجود برخی قانون‌گذاری‌های دائمی مانند مسائل بیمه‌ای، اقتصادی و مالیاتی در بودجه بود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق دوباره جلسه تشکیل داد و ایرادات شورای نگهبان را با هماهنگی خود شورای نگهبان رفع کرد و درنهایت بعدازظهر روز ٢٨ اسفندماه شورای نگهبان تأیید کرد که این لایحه با شرع و قانون اساسی مغایرت ندارد و این لایحه ابلاغ شد.

فولادگر بیان داشت: با وجود همه مشکلات و نامطلوبی‌های بودجه ٩٩ باید به این نکته توجه کرد که مجلس نیز در سه مرحله اصطلاحاتی حداقلی را بر لایحه دولت انجام داد.

در سال ٩٩ کسری بودجه خواهیم داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص ویژگی بارز بودجه ٩٩ اظهار داشت: ممکن است بخش‌هایی از منبع درآمدی بودجه ٩٩ واقعی نباشد و اطمینان داریم که نهایتا کسری بودجه خواهیم داشت و حتی بخش‌هایی از آن باعث تصدی‌گری دولتی و حجم زیاد بودجه شرکت‌های دولتی خواهد شد.

وی ادامه داد: اما این بودجه نکات مثبتی مانند رسیدن سهم مستقیم درآمدهای نفتی به کمتر از ١٠ درصد نیز دارد و این حرکت در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی است.

فولادگر عنوان کرد: چند اقدام جدید نیز در این بودجه وجود دارد، مانند بحث دو مولدسازی دارایی‌های دولت که طبق آن اختیاری به دولت داده شد تا بتواند اموال و دارایی مازاد خود را طبق روند قانونی و با نظارت‌های قانونی بفروشد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ٩٩ مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر روش‌های واگذاری بورسی یا مزایده سهام و بنگاه‌های دولتی، برای اولین بار یک روش استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس(ETF) در بودجه ٩٩ آورده شد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با استفاده از بازار سرمایه و بورس برخی اموال و بنگاه‌ها را بفروشد، این موضوع مکمل روش قانون اصل ۴۴ است و به این شکل برخی ایرادات واگذاری‌ها را برطرف خواهد کرد و همچنین راهی برای درآمدزایی دولت نیز به شمار می‌رود.

حجم بالای اوراق مشارکت در بودجه ٩٩

فولادگر با بیان این‌ نکته که حجم اوراق مشارکت در برنامه بودجه بالا رفت و تصمیم بر تعدیل آن گرفته شد، گفت: به هرحال در شرایطی که دولت منابع مالی مستقیم کمتری دارد، این اوراق مشارکت و مالی به او کمک می‌کند که برخی بدهکاری‌های خود به پیمانکاران و دیگر طلبکاران را به وسیله همین اوراق پرداخت کند و این اوراق پس از مدتی با نرخ سود عادلانه‌ای نقد خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درست است که این موضوع حجم بدهی آینده را زیاد می‌کند ولی دیگر راهی وجود نداشت تا دولت بدهی‌های انباشته شده خود را به دستگاه‌ها و به‌ویژه بخش خصوصی پرداخت کند.

بودجه اصفهان نسبت به جمعیت رتبه ٢٩ را در کشور دارد

وی با اشاره به بودجه استان اصفهان در سال ٩٩ عنوان کرد: استان اصفهان همچنان از نظر درآمد مطلق دومین و از نظر سرانه نسبت به جمعیت چهار یا پنجمین استان کشور است، ولی از نظر اعتباراتی که به استان داده می‌شود به‌طور مطلق حدودا رتبه نهم و نسبت به جمعیت رتبه بیست‌ونهم را در کشور دارد.

فولادگر تصریح کرد: این مشکل مانند سال‌های گذشته همچنان برای استان اصفهان وجود دارد و علت آن نیز روشی است که در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد که طبق برخی شاخص‌های توسعه‌یافتگی تصمیم گرفته می‌شود که تنها بخشی از درآمد یک استان به خودش برمی‌گردد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افرود: البته سعی کردیم که اصلاحاتی را در این حوزه داشته باشیم و توانستیم بودجه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها عادلانه نبود را افزایش دهیم که این میزان بودجه هنوز هم با وجود افزایش، کافی و عادلانه نیست.

وی در ادامه بیان داشت: بودجه دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی‌تحقیقاتی نیز اندکی افزایش یافت.

سامانه دوم آب‌رسانی به ١۴ شهرستان اصفهان در بودجه ردیف‌دار شد

فولادگر از ردیف‌دار شدن سامانه دوم آب‌رسانی به ١۴ شهرستان استان خبر داد و گفت: برای اولین‌بار این سامانه آب‌رسانی ردیف بودجه پیدا کرد و اگرچه مبلغ ناچیزی در حد ١٠ میلیارد تومان به آن تعلق گرفت ولی حسن ردیف‌دار شدن آن این مسئله است که دولت مجاب می‌شود که هرچه‌ زودتر این پروژه را به سرانجام رسانده و به دلیل مشارکت با بخش خصوصی در این پروژه مشارکت بیشتری جلب کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ٩٩ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسائل سد تونل سوم و بهشت‌آباد هنوز هم سهم ناچیزی از بودجه دارد، درحالی‌که موضوع بهشت‌آباد در شورای عالی آب نیز تصویب شده است.

افزایش سهم مشارکت شهرداری‌ها در سال ٩٩

وی عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف مانند آب‌وفاضلاب، راه، قطار سریع‌السیر، مترو و قطار شهری و... سعی شد که سهم مشارکت شهرداری‌ها را افزایش دهیم.

فولادگر در پایان خاطرنشان کرد: استان اصفهان همچنان از این‌که بودجه کمتری نسبت به درآمدش دارد رنج می‌برد و ما در بودجه ٩٩ نیز نتوانستیم آن را رفع کنیم، البته به‌حدی توانستیم برخی اعتبارات را حفظ و یا چند مورد را افزایش دهیم ولی نمی‌توان گفت که نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داریم.

انتهای پیام/63106/ک30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول