اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

به مناسبت روز جهانی هواشناسی / توسعه پایدار و توان اقلیمی/ فعالیت 118 ایستگاه هواشناسی اقماری در آذربایجان‌شرقی

وضعیت آب و هوایی مقوله‌ای مهم و تاثیرگذار در زندگی بشر به‌شمار می‌رود. به همین دلیل کشورهای گوناگون می‌کوشند تا با کمک دانش و فناوری برای حفظ تعادل زیست‌بوم گام بردارند و با برنامه‌ریزی‌های کارآمد از تغییرات شدید اقلیمی جلوگیری کنند و این‌گونه سبب تسریع در روند دستیابی به توسعه‌ پایدار شوند.

به مناسبت روز جهانی هواشناسی / توسعه پایدار و توان اقلیمی/ فعالیت 118 ایستگاه هواشناسی اقماری  در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سازمان جهانی هواشناسی ٢٣ مارس مصادف با چهارم فروردین را روز جهانی هواشناسی تعیین کرده و هر سال یک شعار را برای این روز اعلام می‌کند و نامی که برای امسال تعیین کرده "اقلیم و آب" است.

بدون استفاده از اطلاعات هواشناسی توسعه‌ای ناپایدار خواهد بود

یکی از علل این نامگذاری را می‌توان این مهم دانست که با توجه به ارتباط نزدیک چرخه آب و سامانه اقلیمی هر تغییری در اقلیم، بر منابع آب مؤثر است. از آنجایی که ایران جزو مناطق خشک و نیمه خشک جهان محسوب شده و از تنوع آب و هوایی وسیعی برخوردار است. تهیه برنامه توسعه منابع آبی برای پیشرفت اقتصادی کشور و آگاهی از امکانات موجود برای توسعه این منابع، ضرورتی انکارناپذیر است.

بنابراین، هرگونه تغییر معنادار در اقلیم در مقیاس جهانی، منابع آب را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، از این رو سرعت گرفتن تغییرات اقلیمی می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی و همه منابعی باشد که از دست رفتن  آنها رفاه بشر را تهدید می‌کند.
 

فعالیت 118 ایستگاه هواشناسی اقماری در آذربایجان‌شرقی

علی دولتی‌مهر مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: اداره‌کل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی که از سال 1327 به واسطه تأسیس فرودگاه تبریز به‌عنوان ایستگاه هواشناسی فرودگاهی تبریز شروع به کار کرده است.

وی افزود: هواشناسی استان در حال حاضر با داشتن بخش ستادی در تبریز شامل بخش‌های تخصصی دیده‌بانی، جو بالا، پیش‌بینی، تحقیقات فنی و تجهیزات و فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان اداره‌کل و مرکز تحقیقات هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی مشغول فعالیت است.

دولتی‌مهر گفت: این اداره‌کل دارای 118 ایستگاه هواشناسی اقماری در تبریز و شهرستان‌های استان است.

وی ادامه داد: این ایستگاه‌ها شامل سینوپتیک اصلی و تکمیلی 16، سینوپتیک فرودگاهی دو ایستگاه،  هواشناسی کشاورزی یک، اقلیم‌شناسی (خودکار) سه، اقلیم‌شناسی چهار ایستگاه، خودکار جاده‌ای سه ایستگاه، رادار هواشناسی یک ایستگاه، ایستگاه جو بالا و آلودگی هر کدام یک ایستگاه و  باران سنجی 85 ایستگاه در سطح استان است.

دولتی‌مهر تصریح کرد: مرکز پیش‌بینی اداره‌کل مجهز به سیستم مانیتورینگ و امکانات بهره‌برداری از رادار، ماهواره و مدل‌های عددی بومی شده است. 

وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی با ظرفیت علمی نیروی انسانی و امکانات تجهیزاتی دارای ظرفیت بالایی بوده به‌طوریکه 106 نیرو در مقاطع‌ مختلف ( دکترای و دانشجو دکترای 14، فوق‌لیسانس و دانشجوی ارشد 60، لیسانس 28 و یک نفر دیپلم  و سه نفر زیر دیپلم ) است.
 

بهره‌برداری از ایستگاه‌های هواشناسی هوراند و آذرشهر

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ایستگاه‌های هواشناسی هوراند و آذرشهر در سال‌جاری  زیرساخت‌هایش انجام شده و مقرر بود این دو پروژه در چهارم فروردین  همزمان با روز جهانی هواشناسی به بهره‌برداری برسد ولی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا اتمام این دو پروژه میسر نشد ولی اگر شرایط مساعد باشد، تلاش داریم عملیات این دو پروژه را تا پایان فروردین ماه 99 به اتمام برسانیم.

وی اذعان داشت: در استان آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط اقلیمی و وضع آب و هوا، اهمیت هواشناسی بیشتر ملموس بوده و از آن‌جا که آگاهی و شناخت شرایط آب و هوا و تغییرات آن، پیش نیاز اساسی تصمیم‌گیری‌ها در تمام زمینه‌های توسعه پایدار استان است.

دولتی‌مهر تصریح کرد: وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین‌المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم است و فعالیت‌های اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی در راستای اهداف سازمان مرکزی بوده و تلاش می‌کند با تولید و جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های هواشناسی از ایستگاه‌های سینوپتیک، اقلیم‌شناسی، جو بالا، باران‌سنجی و خودکار سطح استان و ثبت این داده‌ها در بانک اطلاعاتی همچنین تبادل اطلاعات متقابل با استان‌های مجاور، پیش‌بینی‌ها  و اخطاریه‌های جوی را به موقع تهیه و به نهادهای ذی‌نفع ارسال کند.

وی ادامه  داد: همچنین اداره‌کل هواشناسی نیازهای ارگان‌هایی که فعالیت آنها وابسته به خدمات هواشناسی است (از قبیل هواپیمایی، راهداری، کشاورزی، ستاد حوادث، آموزش و پرورش و...) را برآورده می‌سازد.
 

تهیه شناسنامه اقلیمی و پیش‌بینی کشاورزی

وی متذکر شد: در کنار این فعالیت‌ها به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و تهیه شناسنامه اقلیمی، بولتن‌های ماهیانه، فصلی و سالیانه و پیش‌بینی کشاورزی می‌پردازد تا ضمن بالا بردن سطح علمی کارکنان نتایج فعالیت‌هایش منجر به کاهش اثرات بلایای جوی و افزایش رفاه اجتماعی شود.

 چشم‌اندازهای اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی

دولتی‌مهر، شناخت دقیق و علمی‌تر انتظارات از اداره‌کل هواشناسی در حال حاضر و آینده براساس چشم‌انداز درازمدت سازمان هواشناسی کشور به‌منظور جهت‌گیری مناسب فعالیت‌های اداره‌کل در راستای برآورده ساختن نیازها، ارتقاء کیفی و کمی سطح تولید و جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات هواشناسی و اقلیمی استان، تجزیه و تحلیل گسترده‌تر و دقیق‌تر فاکتورهای جوی به‌منظور بالا بردن سطح کمی و کیفی محصولات و خدمات و  بهبود سرعت و دقت ارائه خدمات به ارگان‌های دولتی و خصوصی و عامه مردم از جمله چشم‌اندازهای اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی است.

وی  گفت: به‌منظور دستیابی به چشم‌اندازهای ترسیمی، استراتژی‌های اتخاذ شده که می‌توان به  برای ارتقاء کیفی و کمی سطح تولید و جمع‌آوری آمار باید ضمن آنکه کیفیت دستگاه‌های اندازه‌گیری پارامترهای هواشناسی ایستگاه‌ها به‌طور مرتب بررسی و ارتقا می‌یابد تا حد امکان ایستگاه‌های جدید در مناطقی که احساس نیاز می‌شود، احداث شده و ایستگاه‌های سنتی نیز به ایستگاه‌های خودکار با امکان تبادل لحظه‌ای اطلاعات تبدیل می‌شود اشاره کرد.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: در راستای شناخت دقیق‌تر انتظارات از هواشناسی استان و برآورده ساختن نیازها و نیز به‌منظور اشاعه فرهنگ هواشناسی درصدد ایجاد و گسترش شبکه ارتباطی کارآمد است.

وی ادامه داد: به‌منظور بالا بردن سطح کمی و کیفی محصولات و خدمات، به‌کارگیری نتایج و مشارکت در آخرین دستاوردهای تحقیقاتی دنیا و استفاده از نرم‌افزارها و روش‌های تحلیل اطلاعات مدنظر قرار گرفته است.

دولتی‌مهر اظهار داشت: در مجموع برای ایجاد انگیزه برای برآورده ساختن چشم‌اندازهای ترسیمی به بهترین نحو ممکن، به‌کارگیری نیروهای متخصص و بالا بردن سطح علمی آنها همچنین حمایت‌های مادی و معنوی از پرسنل در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/ ۶۰۰۰۲/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول