اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

بدعت جدید در تربیت معلم/ تربیت معلم با طعم پیام نور

شنیده‌ها حاکی از این است که دانشگاه پیام نور هم قرار است نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را جذب کند.

بدعت جدید در تربیت معلم/ تربیت معلم با طعم پیام نور

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تربیت معلم  100 ساله در این مرز و بوم، سرگذشت پیچیده و در عین حال عجیبی داشته است. از تأسیس دارالمعلمین و دارالمعلمات مرکزی تا دانشسراهای مقدماتی و عالی و تربیت معلم 2 ساله بعد از انقلاب تا تعطیلی مراکز تربیت معلم و در نهایت تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال 1390.

بعد از تأسیس دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم به یک وحدت رویه و انسجام نسبی پیدا کرد که البته از سال 93 تا 96 ، در روند جذب دانشجو معلم طبق اساسنامه این دانشگاه خللی ایجاد شد و اکنون 2 سالی است که جذب معلم در کشور طبق بند (ب) ماده (63) قانون برنامه ششم توسعه کشور و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان؛ صرفا از طریق این دانشگاه است. 

ب- سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه موظفند به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیف‌های استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه‌های یادشده برای جذب دانشجو معلم‌ها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند. 

حال 2سالی است که با توجه به کمبود شدید معلم در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان به جذب حداکثری دانشجو طبق اساسنامه اقدام کرده است؛ اتفاقی که با وجود برخی نقدها در خصوص کمبود اعتبارات و فضای آموزشی و کیفیت آموزش؛ بهترین مسیر برای تربیت معلم در کشور است. 

حال خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، به اسنادی جدید از اقدامی عجیب برای تربیت معلم آن هم نه در دانشگاه فرهنگیان بلکه در دانشگاه رو به تعطیل پیام نور دست پیدا کرده است. 

در این نامه به جلسات متعدد با حضور نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه پیام نور و دانشگاه فرهنگیان در دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان اشاره شده و عنوان شده است که در این جلسات نظر قالب آن بود که دانشجویان داوطلب بر اساس ضوابط اعلامی دانشگاه فرهگیان توسط سازمان سنجش آموزش کشور پذیرفته شده و به دانشگاه پیام نور معرفی شود.

این دانشجویان حدود 100 واحد درسی با شش نیم سال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزش عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرا می گیرند سپس سایر دروس تربیتی و یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و از دانشگاه مزبور دانش آموخته خواهند شد و به نوعی دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمت به دانسگاه فرهنگیان خدمت رسانی خواهد کرد.

به این ترتیب 1- دانشجویان به دلیل تحصیل در شهرهای محل سکونت خود کمتر با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه خواهند شد.

2- دانش‌آموختگان حداقل ۲۹ سال در خدمت دولت خواهند بود و سنوات خدمت بیشتر از دانشجویان فعلی خواهدبود.

3- نه تنها  دولت برای امکانات رفاهی، همچون خوابگاه و رستوران هزینه‌ای نخواهد کرد، بلکه دانشجویان شخصا هزینه‌های تحصیل خود را چرداخت خواهند کرد.

4- از سال چهارم به استخدام دولت در خواهند آمد و لازم نیست در سه سال اول تحصیل به استخدام دولت درآیند و حقوق و مزایا دریافت کنند.

از مدت ها پیش، خبرهایی مبنی بر برگزاری جلساتی با حضور مسئولان وزارت علوم؛ سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور در خصوص استفاده از امکانات بدون استفاده دانشگاه پیام نور برای تربیت معلم به گوش می رسید.

حال در شبکه های اجتماعی نامه ای منتشر شده است، مبنی بر  پیشنهاد دانشگاه پیام نور برای خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان که گویا تلاش هایی برای اخذ موافقت وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در حال شکل گیری است. 

طبق درخواست ریس دانشگاه پیام نور؛ برخی از دانشجویان در محل زندگی خود درس خواهند خواند؛ بدون هیچ گونه استخدام، تعهد خدمت و بهره گیری از خوابگاه و پس از فارغ التحصیلی به استخدام آموزش و پرورش در می آیند. 

این مساله که خلاف قطعی اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم (قانون متعهدین خدمت) است، با واکنش شدید دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و اساتید پر سابقه تربیت معلم قرار گرفته است. 

علی پارسانیا پژوهشگر تعلیم و تربیت در صفحه شخصی اش  در فضای مجازی نوشت: دانشگاه ورشکسته پیام نور ساختمان دارد،کارمند دارد، اما دانشجو ندارد؛ بجای اینکه امکانات پیام نور را بدهند به دانشگاه فرهنگیان؛ دیوار معلم ها را کوتاه دیدند و دنبال واگذاری دانشگاه فرهنگیان به امکانات دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمات هستند. هزینه تحصیل را هم دانشجو خواهد داد.  

به گزارش فارس، حال باید منتظر پاسخ مسؤولان وزارت علوم، آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان از این بدعت جدید در تربیت معلم این مرز و بوم باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول