اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جنگ اصلی؛ جنگ روایت‌ها/ کووید ۱۹ و جنگ روایت‌ها

نظام سلطه رسانه‌ای اگر بخواهند در مورد موضوعی در کشور خودشان اطلاع‌رسانی کنند، از روش قطره چکانی استفاده می‌کنند اما وقتی درصدد تخریب افکار عمومی در یک کشور باشند، افکار عمومی آن کشور را بمباران رسانه‌ای می‌کنند تا به اهداف شوم خود برسند.

جنگ اصلی؛ جنگ روایت‌ها/ کووید ۱۹ و جنگ روایت‌ها

خبرگزاری فارس - معصومه درخشان: "جنگ روایت‌ها" در ادبیات رسانه‌ای کلید واژه‌ای است که نظام سلطه رسانه‌ای درصدد است با روایت‌های معکوس، مغرضانه و هدفمند بر افکار عمومی مسلط شده و با ترفند" جنگ روایت‌ها" روایت نظام‌مند و جهت‌دار خود را در ذهن مخاطبان جای دهد.

در این میان رسانه مهم‌ترین ابزار " جنگ روایت‌ها" است. شرکت‌ها و کارتل‌های بزرگ رسانه‌ای که متعلق به دنیای صهیونیسم است با استفاده از صدها فرستنده ماهواره‌ای و در حد گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با روایت متضاد و ناقص از توانمندی‌های داخلی کشورها سعی می‌کنند با سیاه‌نمایی و وارونه جلوه دادن حقایق دستاوردهای علمی کشورها را نادیده گرفته و آنها را در سطح جامعه جهانی به حاشیه ببرند.

این روزها نیز نزدیک ۲۰۰ کشور جهان با بیماری ناشی از ویروس کرونا درگیر هستند کشور ما شاید تنها کشوری است که علاوه‌بر جنگ و نبرد با کرونا ویروس به صورت تمام عیار وارد "جنگ روایت‌ها" شده است، چرا که در مورد هیچ کشور دیگری حجم گسترده‌ای از عملیات مخرب روانی در روایت‌های معکوس و مخرب از سوی دشمنان دیده نمی‌شود.

رسانه مهم‌ترین ابزار " جنگ روایت‌ها"

سعید محرم‌زاده، کارشناس رسانه و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اینکه نظام سلطه رسانه‌ای در حال حاضر تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است تا با وارونه جلوه دادن حقایق تلاش‌های کشورمان را در مبارزه و مقابله با ویروس کرونا بی‌اهمیت و ناتوان نشان  دهد و به جامعه جهانی القا کند که ایران از رسیدگی به بیماران کرونایی احساس مسوولیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف " جنگ روایت‌ها" روایت معکوس و انتشار اطلاعات گمراه‌کننده درباره یک موضوع خاص است تا از این طریق افکار عمومی را به آن موضوع حساس کرده و بر اساس اطلاعات و آماری که به آنها می‌دهند افکار عمومی را با اهداف از پیش تعیین شده و مغرضانه خود بمباران رسانه‌ای کنند.

قطره چکانی برای خودشان، جنگ روایت‌ها برای ما

محرم‌زاده این نوع رسانه‌ها اگر بخواهند در مورد موضوعی در کشور خودشان اطلاع‌رسانی کنند، از روش قطره چکانی استفاده می‌کنند ولی وقتی درصدد تخریب افکار عمومی در یک کشور باشند افکار عمومی آن کشور را بمباران رسانه‌ای می‌کنند تا به اهداف شوم خود برسند.

وی با تحلیل اخبار مربوط به کرونا که در رسانه‌های بیگانه پخش می‌شود، اظهار داشت: در حالی که جامعه پزشکی و پرستاری کشورمان  با تمام توان برای مقابله با این ویروس و بهبود حال بیماران تلاش می‌کنند ولی اخباری که آنها می‌گویند برخلاف این بوده و با پخش  شایعات و روایت‌های متضاد و معکوس تمام خدمات جامعه پزشکی را زیر سوال می‌برند و اعلام می‌کنند بعد از کشور چین، ایران مرکز شیوع کرونا به تمام دنیاست.

محرم‌زاده ادامه داد: البته باید گفت، این شکل کار روش و رویه چندین ساله آنهاست. آنها درصدد هستند خدمات انقلاب اسلامی را در ابعاد مختلف ضعیف کرده و به مردم بگویند  توانمندی‌های داخلی کشور نمی‌تواند در پیشرفت و موتور حرکت کشور پاسخگو باشد و به این ترتیب می‌خواهند یاس و ناامیدی را به جامعه ایرانی تزریق کنند.

تحقیر توانمندی‌های متخصصان داخلی، نوآوری‌ها، پیشرفت و اختراعات انجام شده توسط مخترعان ایرانی، بزرگ‌نمایی اقدامات کشورهای غربی، سانسور مشکلات کشورهای غربی و اروپایی، سانسور اخبار مربوط به کمبود تجهیزات پزشکی در سایر کشورها از جمله برنامه‌ها و اقداماتی است که در «جنگ روایت‌ها» می‌توان نمونه‌ای از آنها را مشاهده کرد.
 

راهبرد «فشار حداکثری» سناریوی نظام سلطه

کارشناس رسانه با بیان اینکه راهبرد« فشار حداکثری» یکی از سناریوهای نظام سلطه است که به‌وسیله آن می‌خواهد با تمام قوا و با استفاده از ابزار رسانه و مهم‌ترین رسانه فراگیر یعنی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تحولات بنیادین صورت گرفته در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تکنولوژیکی را نادیده گرفته و در افکار عمومی چنین وانمود کند که این زیرساخت‌ها قبل از انقلاب اسلامی و در زمان حکومت پهلوی ایجاد شده و در طی این 40 سال اقدام خاصی صورت نگرفته است. در حالی که رشد علمی ایران اسلامی در چندین سال  اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و در بسیاری از موارد انحصار علمی دنیا را شکسته است.
 

پنهان‌کاری بعد دیگری جنگ روایت‌ها

وی، بعد دیگری از «جنگ روایت‌ها» را پنهان‌کاری ذکر کرد و افزود: اگر به تحلیل و رصد رسانه‌های خارجی بپردازیم، متوجه می‌شویم بعد از اپیدمی شدن ویروس کرونا کلید واژه « پنهان‌کاری» به وفور در ادبیات رسانه‌ای غرب به مردم سراسر دنیا القا می‌شود که چهره‌ای نامطمئن  از ایران به دنیا مخابره کنند و بگویند مردم ایران هر روز در مقابل این ویروس ناتوان‌تر می‌شوند و به‌علت سیاست‌های اشتباه و غلط دولتمردان در انزوای جهانی قرار گرفته‌اند و ارتباطی با جهان پیرامون خود ندارند.

شهروندان مغلوب «جنگ روایت‌ها» نشوند

کارشناس رسانه با اظهار تاسف و ناراحتی از اینکه عده‌ای در داخل کشور با رسانه‌های خارجی  و نظام سلطه رسانه‌‌ای همسو و هماهنگ می‌شوند، خاطرنشان کرد: با اظهار تاسف باید گفت، تعدادی از شهروندان در «جنگ روایت‌ها» مغلوب شده و به جز سیاهی در کشور به موضوع دیگری فکر نمی‌کنند، این شهروندان تحت تاثیر بازی‌های رسانه‌ای نظام سلطه غرب شیفته رنگ و لعاب غرب شده و تمام زحمت‌های کشیده شده را نادیده می‌گیرند.

رسانه‌ها ابزار تغییر عقیده و اندیشه

سید عباس محمدی جامعه شناس و استاد دانشگاه  نیز در مورد ابعاد پیدا و پنهان  کلیدواژه «پنهان‌کاری»به خبرنگار فارس در تبریز گفت: این روزها کلیدواژه «پنهان‌کاری» در حد وسیعی از سوی رسانه‌های نظام سلطه در شبکه‌های ماهواره‌ای رسانه‌های غربی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر ذهن شهروندان و افکار عمومی القا می‌شود. این سیاست رسانه‌ای در حالی در مورد کشورمان به‌کار گرفته شده است که در حال حاضر 200 کشور جهان با بیماری کرونا ویروس درگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: حال باید دید، هدف نهایی نظام سلطه از هدف قرار دادن افکار عمومی جهان و متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به پنهان‌کاری در ابعاد مختلف موضوعات داخلی و خارجی کشور چیست و آنها چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه رسانه‌ها ابزار تغییر عقیده، اندیشه و فرهنگ جوامع هستند، یادآور شد: در دنیای کنونی رسانه‌ها ابزار تغییر عقیده، اندیشه و فرهنگ جوامع هستند ، متاسفانه بزرگترین شرکت‌ها و کارتل‌های بزرگ رسانه‌ای متعلق به صهیونیسم جهانی است. این شرکت‌ها به پشتیبانی مالی استکبار جهانی و صهیونیستم درصدد هستند تا با ترفندهای رسانه‌ای جوامع مختلف را مطابق اهداف خود تربیت کنند.

استاد دانشگاه  افزود: آنها به این نتیجه رسیده‌اند با ابزار رسانه می‌توان جوامع را دستخوش تغییرات مدیریتی و براندازی کرد. برای همین است در کشورهای مختلف روش‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرند. در حال حاضر نظام سلطه رسانه‌ای با توجه به همه‌گیر شدن کرونا ویروس در سطح دنیا و با وجودی که 200 کشور دنیا با این بیماری درگیر هستند ولی بیشتر همت و تلاش خود را برای مبارزه با جمهوری اسلامی به‌کار گرفته‌اند.

محمدی تصریح کرد: نظام سلطه رسانه‌ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به‌‌کار گرفته است تا برای تضعیف نظام اسلامی استفاده کرده و طی دو سال اخیر از هر فرصت و اتفاقی برای تکمیل و تضعیف هر چه بیشتر و تقویت فشار حداکثری خود علیه ملت ایران بهره می‌گیرد.

استاد دانشگاه ادامه داد: به وضوح دیده می‌شود در موضوع همه‌گیری ویروس کرونا با بهره‌گیری از کلیدواژه پنهان‌کاری سعی می‌کنند اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی و نظام سلامت کشور را از بین برده و وانمود ‌کنند، نظام سلامت در ایران از مبارزه با این ویروس و جلوگیری از تبعات ناشی از آن و بیماری‌های دیگر ناتوان است و به این صورت ترس، ناامیدی و نگرانی را در جامعه بیشتر کنند.
 

شبکه‌های ماهواره‌ای  از یک قحطی بزرگ می‌گویند

استاد دانشگاه  با تحلیل اخبار و گزارش شبکه‌های ماهواره‌ای متذکر شد: طی یک ماه اخیر که کشورمان با ویروس کرونا دست به گریبان است، شبکه‌های ماهواره‌ای با کنار هم گذاشتن و تقطیع صحبت‌های برخی افراد به اصطلاح کارشناسان غربی، عموم شهروندان ایرانی را به هجوم به فروشگاه‌ها و به اصطلاح غارت کردن فروشگاه‌ها و مراکز خرید سوق می‌‌دادند. آنها به مردم این تفکر را القا می‌کنند نظام ایران به تامین مایحتاج عمومی شهروندان قادر نیست و از یک قحطی بزرگ ویرانگر در کشور صحبت می‌کنند و با این حیله‌ها و ترفندهای رسانه‌ای می‌خواهند کشور را در وضعیت بحرانی نشان دهند و به مردم بگویند ایستادگی و مقاومت چاره کار نیست و پایان آن شکست است و در نتیجه هیچ چاره و نتیجه ای جز تسلیم در برابر استکبار جهانی نیست.

وی ادامه داد: سیاه‌نمایی مشکلات داخلی، تحقیر توانمندی‌های متخصصان داخلی، زیر سوال بردن فعالیت جامعه پزشکی و پرستاری و القاء اینکه دولت از رسیدگی به بیماران ناتوان است و بزرگ‌نمایی اقدامات انجام شده توسط غربی‌ها از جمله اقداماتی است که نظام سلطه رسانه‌ای با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی می‌خواهد در حد وسیع این تفکرات را اشاعه دهد.

پنهان شدن در نقاب رسانه

محمدی  تصریح کرد: القاء این موضوع که ایران در موضوع ورود کرونا به کشور پنهان‌کاری کرده است یکی از اهداف شومی است که دشمنان ایران اسلامی را به آن متهم می‌کنند تا بتوانند خود را در نقاب رسانه پنهان کرده و بگویند با این رفتارها چاره‌ای جز سازش و تسلیم در برابر اراده غرب وجود ندارد.

انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول