اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

آموزش و پرورش نباید خصوصی شود/ رویای شوم حذف دانشگاه فرهنگیان تعبیر نمی‌شود

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم آموزش و پرورش کشور خصوصی شود گفت: رویای شوم، تیر خلاص به دانشگاه فرهنگیان، هرگز تعبیر نخواهد شد.

آموزش و پرورش نباید خصوصی شود/ رویای شوم حذف دانشگاه فرهنگیان تعبیر نمی‌شود

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: اخیراً مکاتبه‌ای از دانشگاه پیام نور با دبیرخانه کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری ریاست جمهوری وصول کرده‌ام که حاکی از تلاش‌هایی برای حذف دانشگاه فرهنگیان است.

وی با تاکید بر اینکه این رویای شوم هرگز تحقق نخواهد یافت گفت: در این نامه عطف به نامه ۵۶۹۴۱/۱۳۹۷۰۹ به تاریخ یازدهم بهمن ۱۳۹۸ گزارش اقدامات برای همکاری دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور ارائه شده است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ادامه داد: در این گزارش تصریح شده پس از اعلام تصمیم مورخ ۱۲ آبان ۹۸ کمیسیون علمی و فناوری و نظر معاون اول، جلسات متعدی با حضور نمایندگان وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و دانشگاه پیام نور و فرهنگیان تشکیل شده است.

وی افزود: در این نامه گفته شده که در جلسات مذکور، نظر غالب آن بوده که دانشجویان داوطلب براساس ضوابط اعلامی دانشگاه فرهنگیان توسط سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته شده و به دانشگاه پیام نور معرفی شوند.

حاجی‌بابایی گفت: در این نامه پیشنهاد شده این دانشجویان حدود ۱۰۰ واحد درسی با ۶ نیم سال تحصیلی را با رعایت ضوابط آموزشی عالی در دانشگاه پیام نور تحصیل کرده و دروس تخصصی و پایه را فرامی‌گیرند.

وی ادامه داد: آنها سپس سایر دروس تربیتی و یا سال چهارم تحصیل خود را در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل داده و از این دانشگاه دانش آموخته خواهند شد و به نوعی دانشگاه پیام نور در قالب خرید خدمت به دانشگاه فرهنگیان خدمت‌رسانی خواهد کرد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: در این نامه به مزایای این طرح از جمله اینکه دانشجویان در محل سکونت خود خواهند بود و کمتر در معرض آسیب اجتماعی قرار می‌گیرد اشاره شده است، همچنین دانش‌آموختگان حداقل ۲۹ سال در خدمت دولت خواهند بود و سنوات خدمت بیشتر از دانشجویان فعلی خواهد بود.

وی افزود: دو بند دیگری که از این نامه در دسترس است، اشاره به عدم واگذاری تسهیلاتی رفاهی مانند خوابگاه، رستوران و پرداخت هزینه‌های تحصیل توسط شخص دانشجو، استخدام دانشجومعلمان از تنها در سال چهارم تحصیل و رها شدن دولت از استخدام آنها از سال اول پذیرش در دانشگاه شده است.

حاجی‌بابایی با اظهار تاسف از اینکه ادامه این نامه در دسترس نیست گفت: به نظر می‌رسد در جریان حذف جایگاه فرهنگیان و تنزل نظام تعلیم و تربیت کشور، این بار حذف تدریجی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اظهار تعجب و طرح این پرسش که چرا از کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان به عنوان نمایندگان مردم در این جلسات حضور نداشته است افزود: این تصمیمات برخلاف اسناد توسعه‌ای کشور مانند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: اینکه تلاش می‌شود، آموزش و پرورش را دستگاهی هزینه‌ای به جامعه معرفی کنند و با نسخه‌های این چنینی سعی در تقلیل جایگاه آموزش و پرورش دارند، برخلاف اظهار نظر صریح مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: رهبری به صراحت فرمودند آموزش و پرورش دستگاه هزینه‌ای نیست و در این دستگاه باید از سرمایه‌گذاری مادی و انسانی دریغ نشود، چراکه هر قدر سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، نتایج بسیاری را در جامعه شاهد خواهیم بود.

حاجی‌بابایی گفت: سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه تاکید بر تقویت دانشگاه فرهنگیان دارند، گواه بارز این ادعا حضور رهبری در هفته معلم در این دانشگاه و صراحت ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه است.

وی ادامه داد: از طرفی این نگاه نازل در مورد تربیت معلمان، حاکی از بینش غلط در خصوص نظام تعلیم و تربیت و به ویژه معلمان به عنوان اصلی‌ترین مولفه فرایند تعلیم  و تربیت دانش‌آموزان است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با تأکید بر اینکه با تمام قوا در برابر هر تصمیمی که منجر به تنزل جایگاه آموزش و پرورش، فرهنگیان و به ویژه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول بنیادین شود ایستاده‌ایم افزود: در این راستا از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: به نظر می رسد، عده ای بشدت علاقمند هستند که آموزش و پرورش را کاملا خصوصی کنند که این موضوع در بکارگیری معلمان خرید خدمت، پیشنهاد ارائه دروس دانشجومعلمان در قالب خرید خدمت و سایر فعالیت‌های آموزش و پرورش در این قالب مشهود است.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توسعه عدالت آموزشی، هیچگاه آموزش و پرورش کشور خصوصی نخواهد شد.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول