اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

غسل خداحافظی در تنهایی و کرونا / ۸۰ طلبه در مشهد داوطلب انجام اقدامات تدفین اموات کرونایی شده‌اند

مردان و زنانی گمنام در مشهد چند روزی است که دغدغه تغسیل اموات کرونایی را رفع کرده‌اند و مرهمی بر داغ خانواده‌های عزاداری شده‌اند که حتی برای آخرین خداحافظی هم نمی‌توانند بر گونه عزیزشان بوسه زنند.

غسل خداحافظی در تنهایی و کرونا / ۸۰ طلبه در مشهد داوطلب انجام اقدامات تدفین اموات کرونایی شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کرونا ویروس کوچک اما سنگینی است که پس از ورودش به ایران دردسرهایی از جنس وزنش تحمیل کرد، از سرایت به همه و گرفتن جان عزیزان تا مرگی سوت و کور بدون مراسم همیشگی!

ترسی که باعث شده بود متوفایان کرونایی سرنوشتی مبهم داشته باشند و خانواده‌های این عزیزان از دنیا رفته، علاوه بر داغ عزیزشان نگرانی کفن و دفن او مسئله بزرگترشان باشد.

مردان و زنانی گمنام در مشهد چند روزی است که دغدغه تغسیل اموات کرونایی را رفع کرده‌اند و مرهمی بر داغ خانواده‌های عزاداری شده‌اند که حتی برای آخرین خداحافظی هم نمی‌توانند بر گونه عزیزشان بوسه زنند.

غسل دادن یک واجب الهی است

به سراغ مسؤول کارگروه تغسیل بیماران کرونایی که به قرارگاه تجهیز اموات هم معروف است، رفتم تا ببینم چه شد که در مشهد هم هفت روزی است تغسیل این بیماران عملی شده، حجت‌الاسلام مرتضی همتی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بعد از اینکه کرونا وارد کشور شد و امواتی را داشتیم به اسم اموات کرونایی؛ شنیدیم که این اموات بر اساس فتوای مراجع که اگر امکان غسل نیست تیمم بدهید، تیمم داده می‌شوند.


جانشین و مشاور ارشد مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بعد از مدتی دوستان پیگیر شدند که واقعا نمی‌شود غسل داد؟ چون غسل دادن یک واجب الهی است که باید به آن عمل شود اگر نمی‌شود بعد تیمم دهند.

وی ادامه داد: هسته اولیه‌ای که این دغدغه را داشتیم با مرکزیت سازمان تبلیغات اسلامی بود، حوزه علمیه، بسیج جامعه پزشکی، معاونت بهداشت خراسان رضوی، مسؤول ائمه جماعت دانشگاه علوم پزشکی، نهاد نمایندگی ولی‌فقیه دانشگاه علوم پزشکی، چند کارشناس از معاونت بهداشت و مدیرعامل سازمان فردوس‌ها را دعوت کردیم تا ببینیم آیا می‌شود غسل داد؟ پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه چه چیزی را می‌گویند؟

میت در دو مرحله ضدعفونی می‌شود

مسؤول قرارگاه تجهیز اموات با اشاره به برگزاری چندین جلسه خاطرنشان کرد: بالاخره توجیه شدند که غسل دادن با رعایت برخی نکات بهداشتی هیچ مشکلی ندارد و موارد را مسؤولان بهداشت تذکر دادند و رعایت کردیم.

همتی‌فر در توضیح برخی نکات بهداشتی گفت: میت ابتدا که می‌آید ضدعفونی شود، قبل از کفن کردن ضدعفونی و وکیوم شود و شرایطی هم برای غسال گفته شد که باید این شرایط را داشته باشد.

جانشین و مشاور ارشد مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تمام نهادها در این امر پای کار بودند تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته تجهیزات مورد نیاز برای غسال هم فراهم شد، برخی تجهیزات ما را سپاه کمک می‌کند، بخشی از نیازها را شهرداری تقبل کرده است و معاونت بهداشت استان هم بحث ماسک N95 را رسانده‌اند و پیگیر رساندن لباس هستند.

چند برابر تصور داوطلب تغسیل اموات داشتیم

وی گفت: نکته‌ای که سازمان فردوس‌ها و آرامستان‌ها گفتند این بود که نیرو برای این کار ندارم و اگر نیروهای داوطلبی هستند که این کار را انجام دهند ما فضا در اختیارشان قرار می‌دهیم که این کار را انجام دهند.

مسؤول کارگروه تغسیل اموات با اشاره به فراخوان برای نیروهای جهادی در این زمینه توضیح داد: در سازمان تبلیغات و حوزه علمیه گروه‌های تبلیغی را فراخوان کردیم، یک جلسه آموزشی برایشان گذاشتیم که تمام موارد شرعی را توضیح دادیم، یک دکتر از معاونت بهداشت استان موارد حفاظت فردی و ضدعفونی و موارد بهداشتی را تذکر دادند و بعد از آن مکانی را برای غسل اموات کرونایی اختصاص دادند و روز هفتم است که در مشهد این اموات با رعایت تمام موازین شرعی غسل داده می‌شوند.

همتی‌فر با یادآوری اینکه قبلا هم در زمینه طرح تغسیل اموات فراخوان داشتیم متذکر شد: برای ما خیلی جالب بود قبلا در شرایط عادی که فراخوان آموزش داشتیم تعدادی ثبت‌نام می‌کردند ولی برای تغسیل اموات کرونایی که توضیح دادیم شرایط خاص است و واجبی بر زمین مانده (چون تا زمانی که می‌شود غسل داد تیمم دادن کار حرام و باطلی است)، تصور می‌کردیم ۱۰ تا ۱۵ نفر بیایند ولی فراخوان اول چند برابر تصورمان آمدند که ظرفیت بیشتر برای آموزش نداشتیم و نتوانستیم بقیه را به‌کارگیری کنیم ولی همچنان تماس‌هایی برای اعلام آمادگی با ما گرفته می‌شود.

روزانه ۱۲ غسال رایگان اموات کرونایی را تغسیل می‌دهند

مسؤول قرارگاه تجهیز اموات با اشاره به اینکه به جز طلبه‌ها از اقشار دیگر هم هستند که درخواست دادند برای تغسیل متوفایان کرونایی کمک کنند تصریح کرد: ما برای آشنایی با بحث شرعی طلبه‌ها را اولویت دادیم اگر نیاز بود شاید از اقشار دیگر هم برای این طرح استفاده کنیم.

جانشین و مشاور ارشد مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۴۰ طلبه آقا آموزش دادیم که در این مدت ۳۵ نفر به‌کارگیری شدند و حدودا ۴۰ طلبه خانم هم داریم که آموزش دیده‌اند و کار را انجام می‌دهند و هر روز ۱۰ الی ۱۲ نفر درگیر این قضیه هستند و کاملا رایگان از هفت صبح تا ۱۶ عصر در دو شیفت تغسیل را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بیشتر درگیر موارد سخت‌افزاری برای این کار بودیم یادآور شد: بازخوردهایی از بین خانواده‌های فوت‌شدگان داشتیم البته محدودیت‌هایی برای ورود خانواده‌ها به این قسمت وجود دارد ولی برخی خانواده‌ها که متوجه شدند امواتشان غسل داده می‌شوند برای تشکر به این قسمت هم آمدند.

همتی‌فر با اشاره به ابراز لطف‌های خانواده‌های داغدار در مورد تغسیل پیکر عزیزشان گفت: نمونه‌های مشابه این مورد را در شهرستان‌های دیگر هم داشتیم، جایی که شخص آمده و واقعا منقلب شده و گفته هر چه امکانات لازم است من فراهم می‌کنم و از هزینه شخصی خودم کمکتان می‌کنم چون دارید کار خیری انجام می‌دهید و بازخوردهای اینطوری داشتیم.

مسؤول کارگروه تغسیل اموات با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه فرهنگی اظهار کرد: جلوی سالن تغسیل طلبه‌ها مستقر می‌شوند، شبهات را پاسخ داده و خانواده‌های بازماندگان را تسلی می‌دهند.

فقط نیشابور هنوز در تغسیل اموات مشکلاتی دارد

جانشین و مشاور ارشد مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در توضیح شرایط بقیه شهرستان‌های استان عنوان کرد: روزی که مشهد استارت کار را زدیم به روسای ادارات تبلیغات در کل شهرستان‌های استان ابلاغ کردیم که این کار در مشهد انجام شده، زیرساخت‌ها آماده است و از این به بعد شما هم در شهرستان خودتان اجازه تیمم ندهید و غسل انجام شود اگر تجهیزاتی هم نیاز است ما در اختیار شما قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: به گناباد و تربت حیدریه تجهیزات ارسال شد، بردسکن و تایباد این کار را انجام می‌دهند، فقط نیشابور هنوز مشکلاتی دارد که دوستان بهداشت در این زمینه توجیه نشدند و قصد داریم طی جلسه‌ای آن عزیزان را هم توجیه کنیم که این کار قابل انجام است.

آیت‌الله علم‌الهدی هر شب تلفنی پیگیر موارد مورد نیاز برای طرح تغسیل است

مسؤول قرارگاه تجهیز اموات تاکید کرد: در شهرستان‌های کل استان ادارات تبلیغات، امام جمعه، سپاه، حوزه علمیه و مرکز بهداشت جلسه گذاشته و این قضیه حل شده است.

همتی‌فر با تاکید بر اینکه همه نگاه مثبتی در این قضیه دارند خاطرنشان کرد: دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی هر روز پیگیر این کار هستند و بعضی جاها اگر مشکلی باشد خودشان برای رفعش پیگیری می‌کنند و هر شب آیت‌الله علم‌الهدی با مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تماس هستند و موارد مورد نیاز برای این طرح و نحوه پیش رفتن کارها را پیگیری می‌کنند.

۶ عملیات قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار در مبارزه با کرونا

فرمانده قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی نیز از جمله روحانیونی است که با طلبه‌های جهادی این قرارگاه پای کار واجب بر زمین مانده است.

از فرصت حضورش در جلوی ورودیِ پشتی سالن تغسیل(محلی که برای حضور خانواده‌ها ممنوعیت دارد) استفاده می‌کنم و چند دقیقه‌ای با حجت‌الاسلام محسن سروی به گفت‌وگو می‌نشینم.

وی با اشاره به حوادث طبیعی و غیرطبیعی در جهان و ایران توضیح داد: گروه‌های تبلیغی جهادی در حوادث سال ۹۸ به پا خواستند و به کمک مردم عزیز شتافتند، از جریان سیل گلستان تا سیل لرستان، خوزستان و استان فارس و زلزله آذربایجان شرقی و غربی، آخری هم سیل سیستان‌وبلوچستان که در بهمن و اسفند ماه ۹۸ اتفاق افتاد و گروه‌ها همت داشتند، تجمیع و ساماندهی شدند و خدمت‌رسانی کردند.

دبیر مجمع منطقه ۵ تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب سراسر کشور با یادآوری شروع و شیوع کروناویروس در جهان و ایران خاطرنشان کرد: پس از سرایت ویروس به خراسان رضوی گروه‌ها تقسیم‌بندی شدند، ابتدا هر کسی آتش به اختیار و بعد با ساماندهی جامع، عملیات‌هایی را شروع کردند.

فرمانده قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی ادامه داد: این ساماندهی با مشارکت سازمان آرامستان های مشهد، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی انجام شد.

سروی عملیات‌های گروه‌های تبلیغی جهادی در این مدت را در ۶ عرصه برشمرد و توضیح داد: عملیات اول بحث ضدعفونی کردن معابر و وسایل نقلیه عمومی بود که طی آن اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی، توقف‌گاه‌هایشان و ایستگاه‌های اتوبوس در مشهد و شهرستان‌ها ضدعفونی شدند.

وی با بیان اینکه ما در سراسر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی ۷۰ گروه تبلیغی داریم تاکید کرد: همه گروه‌ها خیلی فعال حرکت خودجوش اول یعنی ضدعفونی کردن معابر، وسایل عمومی، ایستگاه‌ها و توقف‌گاه‌ها را انجام دادند.

۱۱۲ نیروی جهادی آموزش دیده منتظر اعلام بیمارستان‌ها برای حضور در عرصه خدمت

مسؤول موسسه فرهنگی پژوهشی تبلیغی راه سعادت در توضیح عملیات دوم بیان کرد: فضای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی حرکت بعدی بود و در قالب تیم‌های درمانی، کمک به پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌هایی که مدنظر بود در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی با اشاره به بیمارستان‌هایی که مشغول خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند تصریح کرد: حدود یکصد و ۱۲ طلبه و نیروی جهادی دانشجو ثبت‌نام کردیم و در اختیار عوامل دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شد، آموزش دیدند و منتظر درخواست اعلام کمک و نیاز روسای بیمارستان‌ها هستند تا این نیروهای آموزش دیده خدمت‌رسانی را شروع کنند.

سروی افزود: کار سوم ما کمک به فضای پیشگیری بود یعنی تولید ماسک و شیلد؛ تیم‌های مختلفی از خواهران و مخصوصا برادران را مشخص کردیم برای دوخت ماسک در کارگاه خیاطی که خیلی هم واجب بود و ماسک‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی تأیید می‌کرد از جمله ماسک N95 و ماسک‌های معمولی را چه در مشهد چه شهرستان‌ها تولید کردیم.

وی ضمن اقتصادی دانستن این فعالیت توضیح داد: دوستان جهادی ما اعلام می‌کردند در برخی شهرستان‌ها ماسک کم است و بازار موازی ایجاد شده بود که ماسکی که هزار تومان هزینه دوخت‌اش بود را متاسفانه بعضی افراد سودجو با توجه به نیازی که مردم داشتند به ۴ هزار تومان می‌فروختند.

فرمانده قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی این کار را غیراخلاقی دانست و تصریح کرد: گروه‌های جهادی در این حرکت پیش‌قدم شدند و ماسک‌هایی را طبق استاندارد اداره بهداشت تولید کردند و با قیمت تمام شده موادش عرضه کردند که باعث شد مردم در این زمینه از نظر اقتصادی متضرر نشوند و دست سودجویان قطع شود.

سروی اظهار کرد: حرکت بعدی ما بحث آموزشی در حوزه سبک زندگی بود، مردم با توجه به این ویروس برای مدتی موقت سبک زندگیشان تغییر کرده و سفارش بر این شد که مردم برای مدتی در خانه بمانند.

مسؤول موسسه فرهنگی پژوهشی تبلیغی راه سعادت ادامه داد: دوستان ما در گروه‌هایی که بحث محتوایی را داشتند، محتوای سبک زندگی جدید بر اساس شرایط موجود در زمینه ارتباط موثر، رابطه با فرزندان، رابطه فرزندان با خانواده، بحث‌های مهارتی و بسته‌های آموزشی تولید و در فضای مجازی منتشر کردند تا مردم استفاده کنند.

وی کار پنجم را بحث آموزش دروس و هنر ذکر کرد و گفت: بالاخره فضای آموزشی ما با توجه به تعطیلی بلند مدت نباید باعث متضرر شدن دانش‌آموزان می‌شد، اکتفا به سیستم آموزشی تلویزیونی نکردیم و گروه‌ها تدریس‌ها را برای دانش‌آموزان و مدارس داشتند.

فرمانده قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی توضیح داد: گروه‌ها به صورت مجزا برای دختران و پسران با اساتیدی که صاحب فن و هنر هستند آموزش‌هایی را می‌دهند.

مأموریت آخر تغسیل اموات کرونایی است

سروی آخرین مأموریت گروه‌های جهادی را بحث تغسیل اموات کرونایی یا مشکوک به کرونا ذکر و اظهار کرد: کار مشترکی با عنوان قرارگاه مشترک تطهیر انجام می‌شود که با توجه به دغدغه‌ای که خانواده‌های محترم نسبت به بحث تغسیل اموات داشتند کار قشنگی صورت گرفته است.

۲۰ جهادگری که سال قبل در سیل آق‌قلا کمک کردند امسال غسال اموات کرونایی‌اند

وی متذکر شد: چون حضور در تغسیل اموات افتخاری است از بچه‌های حاضر در تغسیل اموات کرونایی حدودا ۲۰ نفر کسانی هستند که در جریان سیل‌های آق‌قلا، لرستان و سیستان‌وبلوچستان کمک کار ما بودند، هرچند در پنج ماموریت قبلی هم سایر دوستان به نوعی درگیر و دخیل هستند.

فرمانده قرارگاه تبلیغی عملیاتی عمار خراسان رضوی گفت: ارتباطی با دوستان قم و تهران گرفتیم، لباس‌های مخصوص تهیه شد که از لحاظ حفاظتی و بهداشتی هیچ خطری متوجه خواهران و برادران غسال نباشد و چند روزی است که این پروژه در حال پیگیری است.

سروی ضمن ابراز امیدواری درباره رعایت مردم بیان کرد: ان‌شاءالله در روزهای آتی مشهد، خراسان رضوی، ایران و جهان از این ویروس پاک یا حداقل جلوی رشدش گرفته شود.

صحبتم با فرمانده قرارگاه جهادی که تمام می‌شود متوجه می‌شوم ناله خانمی فضا را پر کرده که در سوگ مادرش می‌گوید «10 فرزند داری و باید غریبانه دفنت کنیم»، وقتی به داغدارانی که نمی‌توانند خداحافظی آخر را با عزیزشان داشته باشند فکر می‌کنم عظمت کار جهادگران برایم بیشتر نمایان می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۸/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول